آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 فروردین ماه 1393 = 17-04 2014

مناطقی که از حداقل امکانات زيرساختی هم برخوردار نيستند

شهرستان مراوه تپه محروم‌ترين منطقه استان گلستان است که به دلايل مختلف مانند فاصله زياد با شهرستان‌هاي بزرگ استان و همچنين سو مديريت، مردم آن از حداقل امکانات زيرساختي مانند آب شرب و گاز نيز برخوردار نيستند. به گزارش مهر، مرغوبترين پنبه توليدي در سطح كشور متعلق به اين ناحيه بود كه بعلت كمبود آب و عدم حمايت از آن به فراموشي سپرده شده است كه نياز به حمايت جدي از كشاورزان جهت احيا مجدد آن است.

از لحاظ بهداشتي و خدمات رساني ، در حدود 50 درصد روستاهاي سطح شهرستان از نعمت آب شرب بهداشتي و سالم برخوردار هستند و 20 روستا نيز با تانکر آبرساني مي‌شود. حدود 95 درصد روستاها داراي برق و حدود 90 درصد آنها حداقل از جاده شوسه برخوردار است. فرماندار شهرستان مراه تپه در رابطه با وضعيت عمران و رفاه اين شهرستان مي‌گويد: مراوه تپه داراي 80 روستاست و تا امروز تنها يک روستاي آن به طور کامل گازرساني شده است و در سال 93 با اعتباراتي که تخصيص يافته است شمار روستاهاي گازرساني شده به 20 روستا مي‌رسد.

اسماعيل تاجي با بيان وضعيت آبرساني به روستاهاي اين شهرستان گفت: در بخش آبرساني نيز حدود 50 درصد روستاهاي منطقه از نعمت آب شرب برخوردار نيستند و اگر امسال بودجه يک ميليارد توماني تزريق شود شمار روستاهاي ابرساني شده به 68 درصد مي‌رسد.

وي در خصوص حق آبه مراه تپه از اترک گفت: امسال تا 17 اسفند به علت عدم بارش باران اترک خشک بود و بعد از بارش کمي آب در اترک جريان پيدا کرد ولي باز هم عشاير و کشاورزان ما با مشکل کم آبي مواجه بودند چون به طور متناسب اين حق آبه در اختيار شهرستان قرار نمي‌گيرد و اين در حالي است که 5 هزار هکتار از زمين‌هاي کشاورزي شهرستان در صورت کمبود آب با مشکل خشکسالي رو به رو هستند.

در ادامه نماينده مردم مراوه تپه و کلاله و مينودشت در مجلس شوراي اسلامي در رابطه با مشکلات شهرستان مراوه گفت: بحث گازسراني در مراوه تپه به علت سوء مديريتي که در استان وجود داشته است و در توزيع اعتبارات استاني و شهرستان نيز مديريتي نبوده است تنها يک روستا به طور کامل تاکنون گازرساني شده است.

عبدالکريم رجبي افزود: يک سال و نيم قبل ضريب گازسراني به روستاهاي شهرستان صفر بوده است و توضيحات هم از جانب مسئولين در اين رابطه قانع کننده نبوده است چون ما در منطقه غرب استان روستاهايي را داشتيم که براي گازرساني به يک روستا 8 ميليارد تومان هزينه شده است در حالي که با اين 8 ميليارد تومان مي‌توانستيم در منطقه مراوه 20 روستا را گازرساني کنيم.

رجبي ادامه داد: در سال 92 ميزان اعتبارات در بحث گازرساني به مراوه تپه و کلاله 12 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که حدود 30 هزار نفر از نعمت گاز برخوردار شدند و 12 روستا نيز در درست گازرساني است.

وي تصريح کرد: در سال 93 نيز ميزان اعتبارات تخصيص يافته به اين شهرستان در بحث گاز 12 ميليارد تومان اعتبار براي شهرستان از بودجه ملي اختصاص پيدا کرده است که تا يک ماه آينده ابلاغ مي‌شود و در بحث بودجه استاني هم در گفتگو با استاندار مقرر شد توزيع اعتبارات در اين زمينه بر مبناي شاخص‌هاي محروميت استاني باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: