آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 فروردین ماه 1393 = 17-04 2014

انتشار ویدیویی جدید القاعده مقامات آمریکایی را نگران کرده

انتشار تصاویر جدید مربوط به تجمع جنگجویان القاعده در یمن ، مقامات اطلاعاتی و دفاعی آمریکا را نگران کرده است.

مجری شبکه ی تلویزیونی سی ان ان گفت: تصویر جدید القاعده که در فضای مجازی اینترنت درحال منتشر شدن است خبری نگران کننده برای آمریکا است. این تصاویر مدعی است که بزرگترین تجمع این گروه تروریستی در طی سالهای گذشته را نشان می دهد، در این تصاویر رئیس این گروه به یک هدف خاص که آمریکا باشد اشاره می کند. باربارا استار خبرنگار سی ان ان در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای توضیح بیشتر در مورد این خبر به ما ملحق می شود.
مجری سی ان ان پس از این مقدمه ی کوتاه از باربارا استار خواست درباره ی این خبر توضیح بدهد.
خبرنگار سی ان ان گفت:
یکصد جنگجوی القاعده در یک فضای باز در یمن دور هم جمع شده اند، قطعا در این تصویر به نظر نمی رسد که القاعده درحال فرار باشد. این تجمع بزرگترین و خطرناک ترین تجمع القاعده در طی سالهای گذشته است، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا( سی آی ای) و پنتاگون یا از وجود این نیروهای القاعده خبر نداشتند یا اینکه اگر خبر داشتند نمی توانستند به موقع هواپیماهای بدون سرنشین خود را به منطقه بفرستند و این افراد را هدف حمله قرار دهند.
مقامات آمریکایی در این باره حرفی نمی زنند اما تک تک بخش های این تصویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در یکی از صحنه های این تصویر مردی که به عنوان جانشین رئیس القاعده از وی یاد می شود یعنی ناصر الوحیشی بی اعتنا به همه چیز در یک فضای باز ظاهر شده است و با پیروان خود احوالپرسی می کند. این فرد می گوید که می خواهد به آمریکا حمله کند و ظاهرا هیچ نگرانی هم ندارد درحالیکه ممکن است هدف حمله ی پهپاد آمریکایی قرار گیرد.
پال کروک شانک تحلیلگر مسائل تروریسم در شبکه ی سی ان ان گفت:
این تصویر کاملا عجیب و شگفت آور است چون رئیس القاعده در شبه جزیره ی عربستان یعنی ناصر الوحیشی که فرد شماره ی دوم القاعده در سراسر جهان نیزهست در مکانی در یمن برای بیش از یکصد جنگجو صحبت می کند درحالیکه این کار مخاطرات بسیار زیادی برای آنها دارد.
خبرنگار سی ان ان افزود:
ناصر الوحیشی در سخنرانی برای پیروان خود به صراحت بیان می کند که در نظر دارد آمریکا را تحت تعقیب خود قرار دهد. وی گفت « ما باید صلیب را حذف کنیم و حامل این صلیب نیز آمریکا است».
مقامات آمریکایی معتقدند این تصویر با کیفیت ، به تازگی تولید شده است. با توجه به اینکه دراین تصاویر چهره ی برخی جنگجویان القاعده تار نشان داده می شود این نگرانی ایجاد می شود که علت تار کردن چهره ها ، تصمیم القاعده به طراحی یک دور جدید از حملات باشد.
در ادامه ی گزارش سی ان ان ، پیتر برگن تحلیلگر مسائل امنیت ملی آمریکا گفت:
جامعه ی اطلاعاتی آمریکا باید تعجب کند که چنین گروه بزرگی از القاعده در کنار هم جمع شدند و رئیس آنها نیز در میان شان بود درحالیکه اطلاعات آمریکا متوجه ی این مسئله نشد. دلایل معتبری برای نگرانی وجود دارد، القاعده در شبه جزیره ی عربستان به عنوان خطرناک ترین گروه وابسته به القاعده نیز شناخته می شود. سی آی ای و پنتاگون بارها از طریق حملات هواپیماهای بدون سرنشین اقدام به کشتن روسای القاعده در شاخه ی شبه جزیره ی عربستان کردند اما این گروه اکنون جسور شده است.
پیتر برگن افزود:
مشکل اصلی درباره ی این گروه این است که این گروه بمب ساز دارد که می تواند بمب را سوار هواپیماها کند و این اقدام قابل شناسایی هم نخواهد بود.
گفته می شود ابراهیم العسیری فرد بمب ساز القاعده مسئول چندین تلاش علیه آمریکا باشد که از جمله آن می توان به تلاش نافرجام سال دوهزار و نه در روز کریسمس در آمریکا اشاره کرد. العسیری که استاد بمب سازی القاعده است دراین تصویر دیده نمی شود، مقامات آمریکا اعتقاد زیادی دارند که وی همچنان مخفی است.
خبرنگار سی ان ان درباره ی واکنش رسمی پنتاگون یا مقامات آمریکا به این تصویر گفت:
آنها هنوز واکنش علنی نداشته اند اما به خوبی آگاهند که این تصویر منتشر شده است. آنها چندین هفته است که از این مسئله خبر دارند. همانطور که گفتیم تک تک بخش های این تصویر تحلیل می شود تا سرنخی بدست آید و مشخص شود که آیا هدف از انتشار این تصویر صرفا تبلیغاتی بود یا اینکه در داخل تصویر علامت هایی از تصمیم القاعده برای طراحی دوباره ی حملات وجود دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: