آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 28 فروردین ماه 1393 = 17-04 2014

پاکستان در حال ورود به روند تقابل با حکومت ایران

به گزارش سایت حکومتی «تابناک»، سایت ژاپنی «دیپلمات» در مطلبی به بررسی روابط پاکستان با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پرداخته و اشاره می کند که طی چند ماه گذشته، اسلام آباد میزبان شمار زیادی از مقامات این کشورها بوده؛ به گونه ای که این امر، سوالاتی را درباره جهت گیری کلی نواز شریف نسبت به مسائل منطقه به وجود آورده است.

در ادامه این مطلب آمده است:

جمعیت 190 میلیونی پاکستان، شامل حدود 26 میلیون شیعه مذهب است که سبب شده این کشور پس از ایران، دارای بزرگترین جمعیت از شیعیان باشد. در حالی که پاکستان از جنبه رسمی طی دهه های اخیر تلاش داشته تا خود را از روند درگیری های شیعه- سنی در سطح منطقه دور نگه دارد، اما توافقات پشت پرده با کشورهای پادشاهی عربی، از جمله مواردی که اخیراً صورت گرفت، از چشم ناظران دور نمانده است.

پاکستان هم اکنون نیز درگیری های فرقه ای بی سابقه ای را تجربه می کند؛ به گونه ای که از سال 2008 تاکنون، بیش از 1700 تن در این درگیری ها جان باخته اند. گروه های شبه نظامی مسئول این خونریزی ها، حاصل تنش های فرقه ای در عرصه وسیع تر جهانی هستند که شیعیان را هدف خود قرار داده است.

اما اکنون که با گذشت بیش از سه سال از آغاز درگیری ها در سوریه، عملاً دو جبهه شیعه و سنی در این کشور تشکیل شده، این نگرانی وجود دارد که پیوستن پاکستان به این جبهه بندی، اوضاع داخلی این کشور را از آنچه هست نیز بدتر کند.

این روزها با گذری در خیابان های پاکستان، می توان تصاویر بزرگی از حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین را دید که در مناطق مختلف نصب شده و یادآور سفر ماه پیش وی به اسلام آباد است. این نخستین سفر پادشاه بحرین به پاکستان طی 40 سال گذشته بود. در حاشیه این تصاویر، جملاتی با مضمون «پاکستان به تو خوش آمد می گوید» به چشم می خورد.

به هر حال، جزئیات دستور کار دیدار آل خلیفه از اسلام آباد، عمداً پنهان نگه داشته شد و وزارت خارجه پاکستان تنها اعلام کرد که مذاکرات دو طرف در این دیدار، حول مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مربوط به طرفین بوده است. همین پنهان نگه داشته شدن اطلاعات، به همراه وعده مقامات پاکستانی برای «ارسال نیروی انسانی بیشتر به بحرین»، برخی از پاکستانی ها را نگران کرده؛ زیرا این تجربه ای است که در گذشته نتیجه خوبی نداشته است.

در سال 2011 و زمانی که تظاهرکنندگان شیعه بحرینی خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور شدند، هزاران سرباز و افسر پلیس سابق پاکستانی از سوی دولت بحرین به خدمت گرفته شده و به آن ها تابعیت بحرینی اعطا شد. به این ترتیب، این نیروها در سرکوب تظاهرکنندگان شیعه بحرینی نقش ایفا کردند.

اما در حال حاضر، موضوع سوریه مهمتر و پیچیده تر از بحرین است. در سوریه، اوضاع به ضرر نیروهای شورشی تغییر پیدا کرده و آن ها نیاز شدیدی به اسلحه و همچنین تدابیر نظامی مناسب دارند. عربستان سعودی، اردن و قطر اردوگاه هایی را برای آموزش شورشیان سوری تأسیس کرده اند؛ اما همچنان نیاز به راهنمایی و تجهیزات وجود دارد.

احتمالاً همین عامل بود که سبب شد در ماه فوریه، شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی که وظیفه وزارت دفاع این کشور را نیز بر عهده دارد، به اسلام آباد سفر کند. طی سه روز اقامت در اسلام آباد، سلمان با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و همچنین رئیس جمهور و دیگر مقامات بلندپایه پاکستانی دیدار کرد.

نتیجه این سفر، چرخش 180 درجه ای سیاست پاکستان نسبت به سوریه بود که تا پیش از آن، بر مبنای بی طرفی قرار داشت. در این زمینه، بیانیه ای مشترک از سوی پاکستان و عربستان صادر شد که بر شکل گیری یک هیئت حاکمه انتقالی با قدرت اجرایی کامل به منظور اداره امور سوریه تأکید داشت. به عبارت دیگر، پاکستان اکنون با عربستان سعودی همسو شده و خواستار کنار رفتن بشار اسد است.

تنها چند هفته بعد، مبلغ 1.5 میلیارد دلار از سوی یک «کشور دوست و برادر» که نام آن اعلام نشد، به حساب بانک دولتی پاکستان واریز گردید. زمانی که افشا شد این مبلغ از سوی عربستان ارسال شده، بسیاری در پاکستان ضمن وصل کردن نقطه ها به یکدیگر، به این نتیجه رسیدند که سیاست پاکستان در حال تغییر است.

از سوی دیگر، پروژه خط لوله ای که قرار بود گاز ایران را به پاکستان انتقال دهد، عملاً از سوی دولت نواز شریف کنار گذاشته شد. پاکستان هیچ بخشی از 781 کیلومتری که متعهد شده بود از این خط لوله احداث کند را نساخته؛ در حالی که قرار بود این خط لوله تا آخر سال 2014 به بهره برداری برسد.

در همین حال، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه پاکستان در حال ارزیابی طرحی جهت فراهم کردن آموزش نظامی و تجهیزات برای شورشیان سوری است. در ماه فوریه، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تأیید کرد که قرار است این کشور جت جنگی «تندر جی اف 17» و شماری دیگر از تجهیزات نظامی را در اختیار عربستان قرار دهد.

از سوی دیگر، انتظار می رود هزاران تن از نیروهای نظامی پاکستانی به منظور آموزش دادن شورشیان سوری به عربستان سعودی رهسپار شوند. این در حالی است که نمایندگان پارلمان پاکستان نسبت به نقش آفرینی احتمالی کشورشان در جنگ داخلی سوریه ابراز نگرانی می کنند

.اما حجم شایعات حتی از این نیز فراتر رفت و اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه پاکستان به عربستان وعده داده در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته ای، اسلام آباد نیز سلاح های هسته ای در اختیار ریاض قرار دهد. البته این مورد مشخصاً از سوی دولت پاکستان تکذیب شد.

در این میان، باید به این نکته نیز اشاره کرد که از سال 1998 تاکنون، عربستان سعودی روزانه 50 هزار بشکه نفت را به صورت رایگان به پاکستان می دهد که ارزش آن سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار می شود.

به هر حال، به نظر می رسد مجموعه این عوامل در حال حاضر شرایطی را فراهم کرده که پاکستان ضمن تغییر جهت سیاست خارجی خود، به سمت درگیر شدن در بحران سوریه و همچنین تشدید سیاست های ضد شیعی متمایل شود. امری که به نوبه خود مستلزم تقابل روزافزون با ایران و نزدیکی هر چه بیشتر به عربستان سعودی است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: