آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 29 فروردین ماه 1393 = 18-04 2014

قوت گرفتن خطر اعدام چهار زندانی اهل سنت

خطر اجرای حکم اعدام چهار زندانی عقیدتی اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج، قوت گرفته است و نگرانی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حوق بشر را به دنبال داشته است.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان: حکم اعدام جمشید و جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال ملایی قطعی شده است و احتمال اجرای هر لحظه حکم اعدام این چهار زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد قوت گرفته و باعث افزایش نگرانی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر را در پی داشته است.

گفته می‌شود پرونده این چهار زندانی اهل سنت کُرد، به شعبه یک اجرای احکام شهید مقدسی اوین فرستاده شده است.

جمشید و جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال ملایی از روز ۱۳ آبان‌ماه تا روز شنبه ۲۸ دی‌ماه به مدت ۷۵ روز در اعتراض به حکم اعدام خود و همچنین عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دست به اعتصاب غذا زده و خواستار محاکمه مجدد، با حضور وکیل مدافع خودشان در دادگاهی علنی شده بودند.

با توجه به قول مساعد مسوولان امنیتی در خصوص محاکمه مجدد که منجر به شکستن اعتصاب غذای آنان شده بود، تاکنون هیچ‌کدام از وعده‌های مسوولان عملی نشده و حکم صادره به قوت خود باقی است.

گفتنی است این چهار زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد جزو افراد متهم به دست داشتن در ترور محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری هستند که در شهریورماه ۱۳۸۸ به ضرب گلوله به قتل رسید.

این چهار زندانی محکوم به اعدام، اتهام ترورهای نسبت داده شده به خود را بارها رد کرده و گفته‌اند که ترورها در شهریورماه ۱۳۸۸ روی داده، یعنی در زمانی که آنها در بازداشت نیروهای امنیتی اداره اطلاعات بوده‌اند. آنها می‌گویند جمشید و جهانگیر دهقانی در ۲۷ خردادماه 13۸۸ بازداشت شده‌اند، کمال ملایی در ۲۳ تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت شد و حامد احمدی نیز در ۸ مردادماه ۱۳۸۸ بازداشت شده است. آنها تاکید می‌کنند "زمانی که ترور‌ها انجام شده ما در اداره اطلاعات بازداشت بوده‌ایم؛ چطور زمانی که ما در بازداشت اداره اطلاعات بودیم می‌توانستیم ترور‌ها را انجام بدهیم."



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: