آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 30 فروردین ماه 1393 = 19-04 2014

اوباما امضا کرد؛ ضربه بزرگ گروگانگیر به روحانی

ممانعت از ورود حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در آمریکا قانونی شد. عدم صدور ویزا برای ابوطالبی به عامل جدید بروز تنش در مناسبات تهران – واشنگتن تبدیل شده است.

به گزارش فرارو، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، مصوبه کنگره آمریکا در ارتباط با شرایط جدید صدور روادید برای سفرای خارجی و نمایندگان کشورها در سازمان ملل متحد را امضا کرد تا مخالفت آمریکا برای صدور روادید به حمید ابوطالبی، نماینده جدید رژیم ایران در سازمان ملل متحد صاحب پشتوانه قانونی شود.

پس از پایان دوران ماموریت محمد خزاعی به عنوان سفیر و نماینده دائم رژیم ایران در سازمان ملل متحد، حسن روحانی، حمید ابوطالبی معاون سیاسی خود را به عنوان نماینده جدید رژیم ایران در سازمان ملل متحد معرفی کرد.

در حالی که پیش بینی دولت ایران به واسطه دو بار حضور ابوطالبی در آمریکا و دریافت روادید از این کشور این بود که معرفی او به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل بی حاشیه باشد، گزارش خبرگزاری بلومبرگ سبب شد تا این پیش بینی غلط از آب در آید.

بلومبرگ در گزارشی پس از معرفی ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران، مدعی شد که او از دانشجویان پیرو خط امامی بود که در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران و 444 روز گروگان گیری دیپلمات ها و کارکنان سفارت نقش داشته است.

این خبر اگر چه از سوی ابوطالبی تکذیب شد و او اعلام کرد که در زمان تسخیر سفارت او در تهران نبوده است و تنها در دوره ای کوتاه به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور پیدا کرده است. اما تکذیب سبب نشد که آمریکایی های که مدعی اند به غرورشان با تسخیر سفارت آمریکا در تهران آسیب رسیده است آرام گیرند.

همین امر سبب شد که نمایندگان کنگره اعم از سنا و مجلس نمایندگان، دموکرات و جمهوری خواه دست به کار شوند تا مانع از حضور ابوطالبی در آمریکا شوند.

این در حالی است که به گفته مقامات جمهوری اسلامی ایران، تهران برای ابوطالبی درخواست روادید آمریکا نکرده است بلکه به دنبال فراهم شدن امکان حضور ابوطالبی در سازمان ملل متحد به عنوان نماینده جدید ایران است.

ایالات متحده آمریکا بر اساس توافقی که در سال 1326 با سازمان ملل به امضا رساند، متعهد شد که بدون استثنا به نمایندگان تمام کشورهای عضو سازمان ملل اجازه ورود به خاک آمریکا را داده و بدون ایجاد مانع، برای آن‌ها روادید صادر کند.

با این حال اعضای کنگره آمریکا بی توجه به این توافق، طرحی را به تصویب رساندند که هر فردی در اقدامات جاسوسی و تروریستی علیه ایالات متحده دست داشته است یا تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به حساب می‌آید٬ اجازه ورود به خاک این کشور را ندارد تا به این وسیله مانع از حضور ابوطالبی در خاک آمریکا شوند.

بر همین اساس طرح ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا ابتدا ۱۸ فروردین‌ماه از سوی سنای آمریکا به تصویب رسید و در ادامه در ۲۱ فروردین همین طرح از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد و برای تصویب نهایی، اجرایی شدن و تبدیل شدن به قانون تحویل رئیس جمهور آمریکا شد.

دیروز هم باراک اوباما پای این طرح را امضا کرد تا ممنوعیت ورود ابوطالبی به آمریکا رسما قانونی شود. اوباما قانون ممنوعیت ورود نماینده ایران را به صورت خصوصی امضا کرده و در اقدامی که به ندرت از سوی او اتفاق افتاده، همراه با آن یک «بیانیه امضا» نیز صادر کرد.

به گزارش فارس روسای‌جمهور آمریکا زمانی «بیانیه امضا» صادر می‌کنند که معتقد باشند مصوبه کنگره تناقضاتی با قانون اساسی دارد و دولت بخواهد آن را به نحوی اجرا کند که این اشکالات برطرف شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «اقدامات جاسوسی و تروریسم علیه ایالات متحده و هم‌پیمانان ما، بدون شک مسئله‌ای در اوج اهمیت است. من هم با این که افراد دخیل در چنین اقداماتی ممکن است از پوشش دیپلماتیک برای رسیدن به آمریکا استفاده کنند، با کنگره هم عقیده هستم.»

با این حال اوباما تأکید کرده که این قانون تنها جنبه پیشنهادی دارد، چراکه در غیر این صورت، می‌تواند ناقض اختیارات رئیس‌جمهور برای تعیین صلاحیت سفرای کشورها باشد.

ایران پیش از این با ارسال نامه‌هایی به سازمان ملل، به این اقدام آمریکا که مغایر با قوانین بین‌المللی است شکایت کرده و آن را بدعتی خطرناک توصیف کرده که بر اساس آن کشورها می‌توانند با قوانین داخلی خود، قوانین بین‌المللی را نقض کنند. سازمان ملل تاکنون موضع‌گیری جدی در رابطه با مناقشه اخیر نداشته و تنها «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل، آن را «مسئله‌ای بسیار جدی» خوانده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: