آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 30 فروردین ماه 1393 = 19-04 2014

تنها پرندگان جان‌سخت (کلاغ) در تهران باقی مانده‌اند

تنها پرندگان جان‌سخت مانند کلاغ و زاغ در تهران باقي مانده‌اند

رييس کميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مشکلات شهرهاي ما از زماني که اعلام شد شهرداري‌ها بايد خودکفا باشند آغاز شد، چرا که گفتند شهرداري‌ها بايد خودکفا باشند اما نگفتند که اين خودکفايي از چه طريقي بايد به دست بيايد.مهندس محمد حقاني افزود: بر همين اصل فروش تراکم به عنوان محلي براي درآمد شهرداري‌ها در نظر گرفته شد، در حالي که افزايش طبقات براي ساختمان‌ها به منزله خودکشي تدريجي شهر، نه تنها درآمد محسوب نمي‌شد بلکه هزينه‌اي تحميلي بر پايتخت بود.

وي با تأکيد بر لزوم تأمين درآمدهاي پايدار براي شهر از محل اقدامات زيربنايي و اساسي، اعلام کرد: اين در حالي است که امروز 60 درصد درآمد شهرداري‌ها از محل تغيير کاربري‌ها و ساخت و سازها به دست مي‌آيد که اين بزرگ ترين تهديد براي باغات و درختان شهر است.

آلودگي هوا آنقدر شديد است که کاشتن درخت هم فايده ندارد

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر با اشاره به اين که نگهداري باغات براي مالکان از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نيست، اظهار کرد: امروز آلودگي هواي تهران به اندازه اي شديد شده که ديگر کاشتن درخت هم فايده اي ندارد و درختان به عنوان دستگاه‌هاي تصفيه هواي شهر، خودشان هم از کار افتاده‌اند. مهندس حقاني با بيان اين که شناسنامه دار کردن درختان غرس شده و باغات يکي از اصول نگهداري و صيانت از اين سرمايه‌هاي زيست محيطي، تصريح کرد: امروز بيش از هر زمان ديگري به حساسيت مردم نسبت به محيط زيست نيازمنديم و تا شهروندان براي سرنوشت خود اهميت قائل نشوند، نمي‌توانيم اميدوار باشيم طبيعت دو باره به شهر باز گردد. وي با تأکيد بر اين که مردم بايد در امور شهر از ساخت و ساز آن گرفته تا مسائل اجتماعي و فرهنگي دخالت و مشارکت داشته باشند، اضافه کرد: به اين منظور تشکل‌هاي مردم نهاد به عنوان نمايندگان مردم بايد در مقابل مسوولان مطالبه گر بوده و مسوولان نيز بايد پاسخگوي آن‌ها باشند.

محيط زيست تهران بيمار است

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر با اشاره به مشکلات زيست محيطي تهران، اظهار کرد: متأسفانه شهر ما از طبيعت گذشته خود جدا شده و اين گسست سبب بيماري محيط زيست تهران شده و از آن جا که شهر بيمار جاي مناسبي براي زندگي شهروندان نيست، بايد کاري کنيم تا طبيعت به عنوان امانتي الهي دو باره به پايتخت باز گردد.

مهندس حقاني با بيان اين که در تهران ديگر جايي براي نفس کشيدن مردم وجود ندارد، تصريح کرد: خودروها در شهر جولان مي‌دهند و سبب مرگ و مير شهروندان و ابتلاي آن‌ها به انواع سرطان مي‌شوند و کسي هم جلودار آن‌ها نيست و به عنوان نمونه خيابان نياوران که زماني مملو از درختان گوناگون بود، پر از خودرو شده و ديگر نمي‌توان در آن پياده روي کرد.

وي با تأکيد بر اين که قانون حفظ و گسترش باغات و فضاي سبز در سال 1352 مورد تصويب قرار گرفت، اضافه کرد: در چهار دهه‌اي که از تصويب اين قانون مي‌گذرد، غير از اين که درختان را قتل عام و همه عوامل را در اختيار ساخت و ساز قرار دهيم و رودخانه زاينده رود را خشک و درياچه اروميه را از هستي ساقط کنيم چه کار ديگري انجام داده‌ايم؟

تهران ديگر جاي زندگي نيست

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر با اشاره به اين که تهران ديگر جاي زندگي نيست و اين را مي‌توان از کوچ ‌دسته جمعي پرنده‌ها از اين شهر نيز فهميد، اظهار کرد: در تهران تنها پرندگان جان سختي مانند کلاغ و زاغ در تهران باقي مانده‌اند و مردم و تشکل‌هاي مردم نهاد بايد وضعيت زيست محيطي شهر خود را تغيير دهند.

مهندس حقاني با بيان اين که شهروندان بايد براي سرنوشت خود اهميت قائل شوند و جلوي معارضان و معاندان طبيعت را بگيرند، تصريح کرد: مردم بايد در مقابل خودروهاي دودزايي که هواي شهرشان را آلوده مي‌کنند بايستند، همان طور که بايد با ساخت و سازهايي که طبيعت شهرشان را تخريب مي‌نمايند نيز مقابله کنند. وي در پايان با تأکيد بر اين که شهروندان بيشترين نقش را در تعيين سرنوشت خود و شهر خود دارند، خاطرنشان کرد: اگر مردم و سازمان‌هاي مردم نهاد در مقابل تخريب محيط زيست ايستادگي کنند، مي‌توانند شهر خود را نجات دهند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: