آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 31 فروردین ماه 1393 = 20-04 2014

شهری که امکانات اوليه ندارد

سرفيروز آباد يکي از بخش‌هاي شهرستان کرمانشاه است که به دليل عدم وجود برخي از امکانات اوليه رفاهي مثل بانک، ادارات دولتي و حتي غسالخانه با مشکلاتي مواجه است که بايد براي مرتفع کردن آنها چاره اي انديشيد.به گزارش خبرنگار مهر، بخش سر فيروز آباد در شهرستان کرمانشاه با داشتن 3 دهستان و 232 روستا از عدم وجود موسسات مالي، بانک‌ها و حتي يک عابر بانک براي انجام اموراتي مثل دريافت يارانه که بيشترين نياز مردم اين منطقه است، رنج مي‌برد. در گزارش‌هاي قبلي به برخي از مشکلات اين بخش پرداخته شده است.

بسياري از مردم روستاهاي اين بخش هر ماه براي دريافت مبلغ يارانه خود مجبورند که خطر رفت و آمد مسير 60 تا 70 کليومتري از محل زندگي خود تا کرمانشاه يا ديگر شهرها را به جان بخرند تا مبلغ 45 هزار تومان يارانه خود را دريافت کنند. حال بماند که در اين مسير ممکن است چه اتفاقات ناگواري در کمين اين هم استاني‌ها باشد. علي شير کهريزي، نايب رئيس شوراي اسلامي شهرستان کرمانشاه در اين باره به مهر گفت: متاسفانه همانطوري که قبلا در گزارشهاي پيشين ذکر شد، مشکلات عديده اي در اين بخش مردم را آزار مي‌دهد. کهريزي اظهار داشت: همچنان محروميت در اين بخش مردم را آزار مي‌دهد که بسياري از روستائيان براي گريز از اين وضعيت اسفبار مجبورند که به حاشيه شهر کرمانشاه مهاجرت کنند که اين خود مشکل بزرگتري از ديد جامعه شناسي خواهد بود.

عضو شوراي اسلامي بخش سرفيروزآباد تاکيد کرد: گستردگي بخش بسيار بالاست، ولي امکانات بسيار پايين. متاسفانه نگاه مسئولان به اين منطقه کمتر از ديگر نقاط بوده است.

کهريزي گفت: اگر دولت حتي المقدور امکانات اوليه را در شهر «هلشي» مستقر مي‌کرد تا حدي از مشکلات و رنجهاي مردم منطقه مي‌کاست، ولي در شهر هلشي نه بانکي وجود دارد، نه اداره‌اي و نه درمانگاهي.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهرستان کرمانشاه اظهار داشت: تنها اداره‌اي که در شهر هلشي وجود دارد، شهرداري است که آن هم وظايف خاص و تعريف شده خود را دارد. «علي شمسي» از مردم بخش سرفيروزآباد در گفتگو با مهر گفت: ترس اصلي مردم روستاهاي بخش اين است که در ايام سرد و باراني سال، اگر يکي از اعضاي خانواده آنها بيمار شود که در اين صورت دسترسي به شهر و دکتر و دارو امري ناممکن مي‌شود.

وي اظهار داشت: به تدريج روستاهاي بخش در حال خالي شدن از سکنه هستند که اين وضعيت به هيچ وجه به سود استان و دولت نيست و بايد سريعتر چاره اي انديشيده شود. بخشدار سرفيروزآباد در اين باره به مهر گفت: نمي‌توان برخي از مشکلات موجود در اين بخش را منکر شد، ولي دولت در سالهاي اخير تلاشهاي بسياري براي توسعه روستاها و بخشهاي دور از مرکز داشته باشيد. محسن کريم آبادي اظهار داشت: در حال حاضر تنها موسسه و بانکي که در اين بخش فعاليت دارند، پست بانکها هستند که تا پايان وقت اداري به مردم ارائه خدمات مي‌دهند.

وي افزود: ولي با اين وجود برخي از مردم روستاهاي اين بخش مجبورند براي دريافت کارهاي بانکي و مالي، به ويژه دريافت يارانه به شهر هلشي سفر کنند که اين مسئله هم باعث اتلاف وقت مي‌شود و هم خطرات بسياري براي مردم اين روستاها دارد.

يکي ديگر از مشکلات مردم اين بخش، نبود غسالخانه براي انجام امور کفن و دفن ميت است.

هرگاه يکي از مردم اين بخش فوت شود، خانواده لاجرم بايد براي انجام مراسم کفن و دفن به غسالخانه باغ فردوس کرمانشاه مراجعه کند که اين امر خود بار مالي بسياري براي خانواده و صاحبان متوفي به دنبال خواهد داشت. کهريزي در اين باره مي‌گويد: تا چندي پيش ساختماني به عنوان غسالخانه در شهر هلشي وجود داشت که مدتي است مسوولان شهرداري اين شهر درب آن را با آجر و سيمان پلمب کرده اند.

اين عضو شوراي اسلامي بخش سرفيروزآباد بيان داشت: مسئولان بايد پتانسيل‌هاي اين بخش را درک کنند و اجازه ندهند که بودجه‌هاي استاني و ملي تنها به منطقه اي خاص سرازير شود.

بخشدار سرفيروزآباد در اين باره گفت: علت اصلي تعطيلي غسالخانه هلشي، عدم اقبال مردم در استفاده از آن است و همين عامل باعث شد که مسئولان اين شهر آن را تعطيل کنند.

محسن کريم آبادي بيان داشت: در حال حاضر اهالي اين بخش براي انجام تشريفات کفن و دفن بيشتر به شهر کرمانشاه مراجعه مي‌کنند که به نظر بنده اين امر هزينه بسياري براي مردم به دنبال دارد.

ساخت جاده‌ها و راه‌هاي مواصلاتي در بخش سرفيروزآباد به گذشته‌هاي بسيار دور بر مي‌گردد.

در آن زمان دانش راه‌سازي همانند اکنون نبود و تنها هدف مهندسان از ساخت راه، ارتباط دادن چند روستا و دهستان بود و رعايت استانداردهاي جهاني محلي از اعراب نداشت.

پيچ‌هاي خطرناک، شيب‌هاي غير منتظره در جاده‌هاي سرفيروزآباد و دهها مشکل ديگر، خطري براي رانندگان ناآشنا در اين مسير است.

اگر نگاهي به آمار فوتي‌هاي اين جاده‌ها داشته باشيم به عمق فاجعه مي‌رسيم. هر ساله انحراف از مسير، پرت شدن به درون دره، برخورد با صخره‌ها و... جان بسياري از مردم اين بخش را تهديد مي‌کند.

از سوي ديگر هستند روستاهايي که هنوز مسير ارتباطي آنها آسفالت نشده است و مردم اين روستاها چشم انتظار اعتبارت و توجه مسوولان امر هستند.

علي شير کهريزي در اين باره مي‌گويد: سالانه تلفات بسياري در اين بخش در بحث رانندگي و تصادف داريم. اولين مشکل راه‌هاي مواصلاتي بخش، رعايت نشدن استانداردهاي روز است.

نايب رييس شوراي اسلامي شهرستان کرمانشاه عنوان داشت: بعد از عبور از روستاهاي ماهيدشت و ورود به دهستان‌هاي جلالوند و عثمانوند، به عمق فاجعه پي مي‌بريم. گردنه‌هاي خطرناک و شيب دار، جاده‌هاي مارپيچ و غيراصولي از مشخصه‌هاي جاده‌هاي اين دهستانهاست. با اين وجود اين بخش از مشکلات ديگري نيز رنج مي‌برد. ولي بازهم نبايد از کارهايي که بعد از پيروزي انقلاب در اين بخش انجام گرفته است، به راحتي عبور کنيم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: