آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 اردیبهشت ماه 1393 = 21-04 2014

تنها 7درصد مساحت دریاچه ارومیه باقی مانده

رادیو فردا: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی روز یکشنبه، ۳۱ فروردین، اعلام کرد که تابستان امسال «آخرین مهلت احیای دریاچه ارومیه» است و خواستار عزم جدی مردم و مسئولان برای حفظ این دریاچه شد.

حسن عباس‌نژاد در جلسه مشترک ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه و کارگروه استانی مدیریت حوضه آبریز دریاچه اعلام کرد که تنها «هفت درصد مساحت آب دریاچه ارومیه» باقی مانده است.

به گفته وی، اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه تا تابستان سال جاری انجام نشود، متاسفانه جنوب دریاچه را نیز از دست خواهیم داد و امید‌ها برای احیاء کمرنگ‌تر خواهد شد.

وی گفت که کشور هم اکنون در مرحله تنش آبی بوده و طی ۱۳ سال آینده، شاهد وقوع بحران آب خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین اعلام کرد که «برنامه‌ریزی» برای احیای تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه طی یک دوره سه ساله با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال انجام شده است.
تاکنون مسئولین ایران آمارهای متفاوتی از هزینه احیای دریاچه ارومیه عنوان کرده‌اند.

هزینه‌ای که این مقام مسئول در «برنامه ریزی» انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرده است (۱۴۰ میلیارد ریال معادل حدود ۵. ۵ میلیون دلار با نرخ رسمی دلار) هزاران بار کمتر از برآورد دیگر مسئولان است.

خبرگزاری مهر ۱۵ اسفند پارسال از قول عیسی کلانتری دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گزارش داد که «۲۰ میلیارد دلار اعتبار لازم است تا دریاچه در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده احیا شود».

از سوی دیگر، خبرگزاری ایسنا ۲۹ مهرماه پارسال از قول محسن جلال‌پور نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گزارش داد که «هزینه‌های ناشی از خسارات خشک‌ شدن دریاچه ارومیه و احیای مجدد این دریاجه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار است».

عباس‌نژاد درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفته است که «با توجه به مشکلات پیش رو هر روز از میزان آب دریاچه کم شده و در حال حاضر ۲. ۳ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و سهم هفت درصدی را به خود اختصاص داده که به این معناست، ۹۳ درصد از آب این سرمایه ملی خشک شده و میزان شوری آب در دریاچه ارومیه ۴۰۰ گرم در هر لیتر است که تقریبا دو برابر میزان استاندارد آن بوده و به حالت فوق اشباع رسیده و این نشانگر روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش میزان غلظت نمک در آب است».

وی اظهار داشت که «ظهور پدیده‌های شن و ماسه‌های روان، شیوع انواع بیماری‌ها، کانون ریزگرد‌ها، خروج حیات وحش، از بین رفتن گونه‌های آرتمیا اورومیانا، تاثیر خشک شدن دریاچه بر میکروکلیمای (شرایط اقلیمی کلان) منطقه و غیرقابل استفاده شدن پوشش‌های گیاهی برای گونه‌های جانوری بخشی از مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه طی چند سال اخیر است».

است



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: