آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 اردیبهشت ماه 1393 = 21-04 2014

سرنوشت هامون و درياچه اروميه در کمين «حرا»

جنگل‌هاي حرا، بوي گازوئيل مي‌دهد

جنگل‌هاي حرا هم سرنوشتي همچون درياچه اروميه و هامون خواهند داشت. اين سرنوشتي است که در صورت بي‌توجهي مسوولان در سال‌هاي آينده گريبان حرا اين جنگل‌هاي منحصر بفرد دنيا در استان هرمزگان را خواهد گرفت. به گزارش مهر، خور آذيني که نبض جنگل‌هاي حرا در آن مي‌تپد تا از طپش اين زندگي آبزيان هم به حيات خود ادامه دهند، با سرازير شدن سوخت به دهانه اين خور، سر زندگي موجودات به سردي مي‌گرايد و رنگ مي‌بازند اين سوخت‌هاي مرگ آفرين، بين جنگل‌هاي حرا و دريا جدايي مي‌اندازد و دريا نيز يار و همراه سبز خود را از دست خواهد داد و ديگر آبزيان و پرندگان ميعادگاهي براي تکثير يا استراحت و همنشيني با دريا نخواهند داشت.

منابع طبيعي تجديد شونده به منزله زيربناي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جوامع مختلف جهان محسوب مي‌شوند و بي شک،تمدن و هويت هر ملتي وابسته به اين منابع بوده و از ديرباز به عنوان يک ثروت خدادادي بسيار مهم و مخزني براي تامين اوليه دارويي و صنعتي تلقي شده و نقش بسزايي در شکوفايي اقتصاد کشور به طور مستقيم و غيرمستقيم دارند. حفظ و حمايت از جنگل‌ها و مراتع و صيانت از اين مواهب خدادادي که سرمايه عظيم کشور است وظيفه اي عمومي تلقي مي‌شود.

از طرفي اهميت زيست محيطي غير قابل انکار جنگل در حيات انسان و اثر بخشي چند جانبه آنها بر کسي پوشيده نيست. اما بررسي‌ها حاکي از آن است که تاکنون هيچگونه عزم جدي در راستاي حفاظت و حراست اين مواهب خدادادي وجود ندارد بگونه اي که عوامل گوناگوني همواره جنگلها را تهديد کرده و در معرض تخريب و تجاوز قرار مي‌دهد.

معاون محيط زيست طبيعي هرمزگان مي‌گويد: فشار موج ناشي از قايق‌ها که سطح اتکا درختان حرا را از بين برده، از طرفي سرازير شدن گازوئيل و سوختهاي قاچاق به تالابها درختان را محکوم به مرگ مي‌کند. عبدالوحيد رياضي فر در گفت‌وگو با مهر گفت: 20 هزار هکتار وسعت جنگل‌هاي حرا در استان هرمزگان است که از نظر تعداد رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. تالابهاي استان هرمزگان شامل جزاير شيدور، تالاب بين‌المللي حرا خوران معروف به خور خوران (قشم، خمير)، تالاب شور شيرين بين ميناب و بندرعباس، تالاب حرا رود گز در شهرستان سيريک ازجمله تالاب‌هاي بين‌المللي واقع در هرمزگان است. منطقه حفاظت شده حرا رود گز با مساحت 27 هزار و 827 هکتار واقع در حوزه شهرستان سيريک به عنوان تالاب بين‌المللي و منطقه حفاظت شده معرفي شد هم اينک چنانچه ما سفري به اين مناطق بکر استان داشته باشيم شاهد تغييراتي در درختان جنگل‌هاي مانگرو شامل رنگ پريدگي آنها خواهيم بود.

رياضي‌فر، رسوب‌گذاري غير عادي در اين منطقه و گابريک از سوي دريا به دليل احداث جزاير مصنوعي در حاشيه جنوبي خليج فارس خصوصآ کشور امارات و ريختن رسوبات در دريا با هدف ارتقاء خاک کشور خود و ايجاد جزاير مصنوعي، قاچاق سوخت گازوئيل و سرازيري گازوئيل به دريا و تردد قايقها با سرعت بالا را از مهمترين معضلات فعلي تالابها در استان هرمزگان برشمرد. وي با تاکيد بر اينکه اصلي ترين معضل تالابها قاچاق سوخت است ابراز داشت: در زمان بارگيري و همچنين تعقيب و گريز و تخليه مواد در تالابها از يک سو و سرعت لنج يا قايق‌ها براي رسيدن سريعتر تامحل تخليه خسارتهايي ايجاد مي‌کنند که تهديدي براي جنگل‌ها، زيست مندان و ذخاير غذايي به شمار ميرود.

وي تصريح کرد: فشار موج ناشي از قايقها سطح اتکا درختان را از بين برده و آنها را محکوم به مرگ مي‌کند. سازمانهاي متولي نظير شيلات، نيروي انتظامي، محيط زيست و منابع طبيعي بايد هماهنگي بيشتري براي ورود و خروج شناورهاي صيادي و غيره به اين تالابها داشته باشند. رياضي فر با اشاره بر اينکه تجمع درختان گز در مسير آبراهه تالاب هيچ ربطي به از بين رفتن و تخريب جنگلهاي مانگرو ندارد تصريح کرد: پوشش گياهان طبيعي نظير گز هميشه وجود داشته و تشکيل دهنده جامعه گياهي بالادستي جنگلهاي حرا محسوب مي‌شوند. به گفته اين مقام مسئول، بخش اعظمي از جنگل‌ها و مراتع که سرمايه ارزشمند ملي و انساني محسوب مي‌شوند را جنگل‌هاي حرا تشکيل مي‌دهند و نابودي اين سرمايه ضربه جبران ناپذيري بر پيکره منابع طبيعي وارد مي‌ کند. وي با بيان اينکه اقدامات مقابله اي هزينه بر است گفت: پيشگيري هزينه کمتر و تبعات کمتري را نيز به دنبال خواهد داشت.

رياضي فر از ديگر دلايل بوجود آمدن اين مشکلات را کمبود اعتبار برشمرد و افزود: بجز سال گذشته در سنوات اخير متاسفانه به وضعيت تالابها بهاي چنداني نمي‌دادند و هيچ اعتباري جهت احيا و اجراي طرح‌هاي حفاظتي به محيط زيست استان داده نشده است.

به گفته وي سال گذشته يک ميليارد و 600 ميليون تومان در زمينه طرح حفاظت و احياء تالابها اختصاص يافت که جوابگوي اجراي طرح‌هاي حفاظتي اعم از افزايش گشت‌هاي حفاظتي و تقويت و تجهيزات از قبيل بي‌سيم، گشت قايقي، تلسکوپ، دوربين چشمي، دستگاه پايش آب و خريد قايق‌هاي جي ميني بادي مخصوص تالاب و برقراري گشت‌هاي ويژه و تجهيزات انفرادي نيست. معاون محيط زيست طبيعي استان در ادامه خاطرنشان کرد: هم از بعد تقويت نيروي انساني وهم از نظر تقويت امکانات و تجهيزات انفرادي دچار مشکل هستيم. وي افزود: طبق قوانين بين‌المللي براي هر 1200 تا 2000 هکتار يک نفر محيط بان بايد وجود داشته باشد که اين رقم در هرمزگان به ازاي بالغ بر 100 هزار هکتار يک محيط بان پوشش مي‌دهد که اختلاف زيادي با استاندارد جهاني دارد.

وي نبود پاسگاه در محدوده حرا رود گز را از ديگر موارد سو استفاده برخي اشخاص منفعت طلب برشمرد. دکتر ذاکري متخصص منابع طبيعي هرمزگان در گفتگو با مهر در خصوص علت تخريب يا نابودي برخي درختان جنگلهاي مانگرو بيان داشت: جنگل‌هاي حرا يکي از کانونهاي تنوع زيست محيطي است اين درختان هر 12 ساعت از تنوع زيستي خشکي و دريا استفاده کرده و سپري براي محل سکونتگاه انسانها است.

به عقيده اين کارشناس ارزش جنگلهاي کشور برابر نفت بوده و هر هکتار جنگل مي‌تواند بيش از 50 تن از رسوبات که طوفانهاي گرد و خاک به همراه خود مي‌آورند در خود جاي دهد و موجب تلطيف هوا مي‌شود. ذاکري با اشاره به گرمسير بودن آب و هواي استان کاهش دما، کاهش طوفان‌هاي دريايي و تعديل هوا را از ديگر دلايل حائز اهميت اين جنگل‌ها بيان کرد.

به گفته وي براساس تحقيقاتي که پس از وقوع سونامي در جنوب شرق آسيا انجام شد دريافتند مکان‌هايي که داراي جنگل‌هاي مانگرو بود به دليل تعديل انرژي امواج از جانب اين جنگل‌ها دچار خسارت کمتري شد.

به عقيده ذاکري، جنگل به عنوان واحد توليد ناخالص ملي بسياري از کشورهاي دنيا مطرح بوده و نقش بسزايي در شکوفايي اقتصاد کشور به طور مستقيم و غير مستقيم دارد و ارزش جنگلهاي کشور برابر با نفت است. ذاکري تصريح کرد: 21 هزار هکتار جنگل‌هاي مانگرو در هرمزگان بوده که بيشترين وسعت در کشور است که کل اين مساحت تحت عنوان جنگل‌هاي مانگرو مطالعه شده و موضوع حفاظت، احياء و توسعه در اين مطالعه ديده شده است. به گفته وي طبق اين مطالعه 13 هزار هکتار هنوز جاي توسعه دارد که از اين ميزان طبق برنامه چهارم چشم انداز 50درصد انجام شده است.

دکتر ذاکري با بيان اينکه امسال اعتبارات اين بخش کاهش يافته ابراز داشت : در صورت تامين اعتبار بيش از 500 هکتار س جنگلهاي مانگرو توسعه مي‌يابد.

دکتر ذاکري با اشاره به اينکه سال 86 اعتبارات خوبي به اين بخش تعلق گرفته بطوري که دو ميليون نهال در اين سال توليد شد خواستار اهميت بيش از پيش متوليان امر به اين مواهب خدادادي شد.

عليرغم اينکه مسئولان منابع طبيعي و محيط زيست استان هرمزگان نسبت به نابودي جنگل‌هاي حرا در استان هشدار مي‌دهند اما هيچکس زنگ خطر نابودي اين درختان دريايي را جدي نمي‌گيرد و فريادرسي نيست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: