آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 اردیبهشت ماه 1393 = 24-04 2014

نظام‌های کمونیستی هم چنین حقی نداشتند

اگر دولت پنهانی بررسی کند خطای بزرگتری کرده/ نظام‌های کمونیستی هم چنین حقی برای خود قائل نشده‌اند

کامبیز نوروزی کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ وارسی در حساب‌های مردم را نقض حقوق شهروندی دانست و اظهار داشت: مسئولان اقتصادی کشور که مرجع تصمیم‌گیری مسائل بانکی در کشور به شمار می‌روند با وارسی در حساب‌های مردم، سنگ بنای کجی را می‌گذارند که منجر به توسعه فرهنگ نقض حریم خصوصی افراد خواهد شد.

وارسی حساب کلیه افراد در تمام دوران بانکداری جهان بی‌سابقه است

وی با اشاره به اینکه در ایران و کلیه کشورهای جهان انجام چنین کاری تنها در موارد خاص و با تشریفات پیچیده قضایی امکان‌پذیر است افزود: وارسی در حساب افراد با دستور مقام قضایی و تنها در پرونده‌های قضایی ممکن است.

نوروزی تصریح کرد: چنین عملی که دولت در حساب‌های بانکی کل افراد، بدون دستور مقام قضایی و اجازه شخص سرکشی کند در تمام دوران بانکداری جهان بی‌سابقه است.

بی پایه بودن ادعای فرم ثبت‌نام به معنای مجوز سرکشی

این کارشناس‌حقوقی این ادعا را که پر کردن فرم ثبت‌نام دریافت یارانه به معنای اجازه اشخاص به دولت برای وارسی حساب‌هایشان است را بی پایه و اساس دانست وتصریح کرد: این استدلال بی پایه و اساسی است که کم‌ترین ارزش قانونی ندارد و تنها یک ظاهرسازی بی اساس برای توجیه یک اقدام غیرقانونی است.

فرم یارانه فاقد ماهیت قراردادی است

وی به دو دلیل این گفته را غیر قانونی اعلام کرد و ادامه داد: اول اینکه بر اساس قانون حق اشخاص است و امتیازی نیست که دولت به اشخاص بدهد و دولت ولی‌نعمت مردم نیست.

نوروزی افزود: دولت در این مورد دارای انحصار است و برای مردم فرصت جایگزینی برای مراجعه وجود ندارد همچنین از نظر اصول حقوقی فرم یارانه فاقد ماهیت قراردادی است.

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: این فرم اولا باید دارای ماهیت قراردادی باشد ثانیا انحصاری نباشد، در صورت داشتن این دو نکته ادعای مطرح شده می‌تواند قانونی باشد.

وی با اشاره به اینکه متقاضی مجبور به امضای فرم در همین قالب است؛ گفت: لازم به ذکر است؛ در فرم مذبور هیچ بندی لحاظ نشده است که بر طبق آن متقاضی صراحتا به دولت اجازه وارسی و ورود به حساب‌هایش را بدهد.

نظام‌های کمونیستی هم چنین حقی را برای خود قائل نشده اند

نوروزی با بیان این مطلب که چنین اتفاقی بی‌سابقه است؛ تصریح کرد: در زمان نظام کمونیستی بعضی کشورهای جهان هم وارسی در حساب بانکی افراد اجرا نشده است و مسئولین رده بالای حکومتی چنین حقی را برای خود قائل نشده‌اند.

این کارشناس حقوقی با انتقاد با رویکردی که تیم اقتصادی دولت در پیش‌گرفته است؛ گفت: این اشخاص طرفدار اقتصاد آزاد و سرمایه‌داری هستند همچنین مروج توسعه بازار به شمار می‌روند که طرفداری از ایده سرکشی در حساب بانکی افراد در تضاد با رویکردشان نسبت به اقتصاد است.

حساب شخصی افراد حریم خصوصی‌شان است

وی با اشاره به اینکه حساب شخصی افراد حریم خصوصی شان به شمار می‌رود و هیچ کس به جز خودشان اجازه ورود ندارد؛ افزود: تقریبا در اغلب کشورهای جهان به دلیل اینکه موضوع روشن و آشکار است به صراحت در قوانین پیش‌بینی نشده است و تنها دارنده حساب مجاز به دسترسی حساب است.

نوروزی وارسی در حساب بانکی را مانند دست کردن در جیب افراد دانست و افزود: همان طور که هیچ فردی حق ندارد دستش را در جیب دیگری کند و پول‌هایش را بشمارد به همان ترتیب هیچ کس حق رصد کردن حساب بانکی افراد را هم ندارد.

این کارشناس حقوقی ادامه داد: با چه توجیه و توصیفی گروه اقتصادی دولت موضوع بررسی حساب‌های بانکی اشخاص را در بحث فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مطرح کردند.

دولت با پنهانکاری خطای بزرگتری مرتکب می شود

وی در پاسخ به این سئوال که امکان انجام چنین کاری از سوی دولت بدون اعلام وجود دارد؛ گفت: با توجه به رسانه‌ای بودن جامعه امروز اگر دولت قصد پنهان کاری داشته باشد خطای بزرگتری انجام داده است.

نوروزی افزود: با انجام چنین کاری نقض آشکار حریم خصوصی اشخاص با پنهانکاری همراه خواهد شد که به طور حتم پنهان نخواهد ماند.

حقوق دریافتی دولتیان اعلام شود

این کارشناس حقوقی با انتقاد به اعلام نشدن حقوق دریافتی مسئولان دولتی گفت: در تمام دولت‌های جهان، وزرا و شخصیت‌های رده بالای دولت میزان درآمد ماهیانه خود را بدون کم و کاستی اعلام می‌کنند و هیچ ابایی برای این کار وجود ندارد.

نوروزی با اشاره به اینکه چرا در کشور ما این قسمت فراموش شده است؛ گفت: زمانی که صحبت از دارایی مردم است به صراحت بیان می‌کنند اما در خصوص دسترسی به اطلاعات آزاد و درآمدهای مسئولین مسامحه می‌کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: