آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 اردیبهشت ماه 1393 = 24-04 2014

63 درصد از معتادان کشور متاهل هستند

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمار موجود 63 درصد از معتادان کشور متاهل هستند.

محمد اسماعیل مطلق در گفتگو با مهر با بیان اینکه 68 درصد معتادان کشور زیر 34 سال سن دارند افزود: متاسفانه 55 درصد والدین پس از گذشت پنج سال از اعتیاد فرزندانشان از این موضوع با خبر می‌شوند.

وی اظهار کرد: آمار موجود نشان از آن دارد که 1.1 درصد از دانش آموزان کشور قرص اکستاسی مصرف کرده و چهاردهم درصد از آنان نیز برای یک بار تجربه مصرف شیشه را داشته اند.

مطلق با اشاره به آمار اعتیاد در کشور تصریح کرد: گرایش دانشجویان کشور به مواد مخدر که هر روز دامنه آن وسیع تر می شود، موضوعی نیست که اغراق در آن وجود داشته باشد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: نتایج نشان می دهد که در پایان سال 90، یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود داشته است.

مطلق گفت: 53 درصد از معتادان کشور شاغل، 63 درصدشان متاهل و 21 درصد آنها دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند.

وی در خصوص آمار مرگ و میر معتادان در کشور افزود: بر اساس آمارهای موجود به طور روزانه 10 نفر در ایران قربانی مواد مخدر سنتی و صنعتی می شوند.

مطلق ضمن پرداختن به موضوع خودمراقبتی و آغاز هفته سلامت اظهار کرد: خودمراقبتی اقدامات و فعالیت های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری است که فرد به منظور حفظ حیات و ارتقای سلامت خود و خانواده اش انجام می دهد. این مقوله از مواردی است که در راستای توانمندسازی جامعه از اقدامات موثری محسوب می شود.

وی تصریح کرد: خودمراقبتی قسمتی از زندگی روزانه مردم و شامل مراقبتی است که به فرزندان، خانواده، دوستان همسایگان و اجتماعات محلی نیز گسترش می‌یابد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از خود مراقبتی به عنوان شیوه مناسبی برای پیشگیری از اعتیاد نام برد و یادآور شد: خودمراقبتی شامل اعمالی است که مردم انجام می دهند تا تندرست بمانند، از سلامت ذهنی و جسمی خود نگهداری کنند، نیازهای اجتماعی و روانی خود را برآورده سازند، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کنند، ناخوشی ها و وضعیتهای مزمن را بهبود بخشند و از سلامت خود بعد از بیماری حاد و یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.

مطلق گفت: طبق برآوردهای انجام شده 65 تا 85 درصد از مراقبتهای سلامتی توسط خود شخص و خانواده اش و بدون دخالت متخصصان انجام می شود.

وی افزود: ارتقای شیوه زندگی ایرانی، اسلامی، ارتقای سلامتی، پیشگیری از بیماری، ارزیابی علائم، درمان بیماری و توانبخشی از جمله موارد خود مراقبتی به شمار می رود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: