آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 اردیبهشت ماه 1393 = 24-04 2014

تیره رود؛ فرار مردم از بوی بد رودخانه

روزگار سیاه «تیره‌رود»/ دو خم سلامت شهروندان در دستان فاضلاب!

رودخانه «تیره‌رود» شهرستان دورود به دلیل ورود فاضلاب این شهر در این رود، دچار آلودگی زیادی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، رودهای «تیره» و «ماربره» را می‌توان از شریان‌های اصلی حوزه آبریز شرق لرستان و شهرستان دورود دانست، رودخانه‌هایی که در وصف اهمیت آنها همین نکته بس که علت نامگذاری شهر دورود را می‌توان این دو رودخانه می‌توان دانست.

دو رودخانه «تیره» و «ماربره» که یکی از شمال و دیگری از شرق به شهرستان دورود وارد می‌شوند، با تلاقی در این محل، رودخانه «سزار» را که از سرچشمه‌های اصلی رودخانه «دز» است را تشکیل می‌دهد.


* ورود فاضلاب شهر دورود به رودخانه تیره

در این گزارش سعی شده است، آخرین وضعیت رودخانه «تیره» که با عبور از میان شهر همواره در زندگی شهروندان دورودی دخیل بوده، بررسی شود.

«تیره‌رود» از دریافت آب‌های بالادست در منطقه همچون شاخه‌های فرعی رودخانه سیلاخور، گلرود، سراب سفید و چند رود دیگر تشکیل شده و با طی مسافتی به شهر دورود می‌رسد و با عبور خود، شهر را به دو قسمت تبدیل می‌کند.

با گذشت سالیان متمادی و در دسترس بودن این رود، باب ورود فاضلاب و نخاله‌های شهری به درون تیره‌رود باز شده است و البته این اتفاق دردآور همچنان ادامه دارد.

متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که نه تنها «تیره‌رود» در شرایط بهداشتی مناسبی قرار ندارد، بلکه بستر و حریم آن محل جمع زباله و فاضلاب شهر است که با عبور از کنار این رود در مرکز شهر به راحتی قابل مشاهده است.

علاوه بر مشکلات زیست محیطی که این آلودگی‌ها در منطقه به وجود آورده است، مشکلات عدیده‌ای همچون بوی بد فاضلاب، رشد و تکثیر حیوانات و حشرات موزی و آلودگی‌های منطقه‌ای را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

* «تیره‌رود» پتانسیل مثبتی که به معضل مبدل شده است

امروز شاهد آن هستیم، تیره‌رود که می‌تواند پتانسیلی بزرگ برای یک شهر باشد به معضلی بزرگ تبدیل شده است.


معضلی که علاوه بر همه مشکلات مطرح شده، می‌توان زشت و ناپسند کردن چهره شهر را نیز به آن اضافه کرد.

سئوالی که به ذهن ورود می‌کند، این است که چرا تاکنون دست‌ها بر روی دست بوده تا فاضلاب یک شهر به این رودخانه ورود کند یا خوش‌بینانه‌تر بگوییم، چگونه در طول تاریخ همه اقدامات مسئولان مربوطه در دوره‌های مختلف به نتیجه‌ای مطبوع و مطلوب نرسیده است تا امروز شاهد این وضعیت بد باشیم.

* فرار مردم از بوی بد رودخانه در فصل گرما

یک شهروند دورودی و از ساکنان نزدیک این رودخانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس ضمن گلایه از وضعیت موجود این رودخانه، گفت: در شرایطی که می‌توان از این رودخانه به عنوان یک تفرجگاه برای استفاده مردم بهره برد، شاهد آن هستیم که عموم مردم به دلیل بوی بد و شرایط نامساعد بهداشتی همواره از این منطقه فراری هستند.

وی ادامه داد: کار به جایی رسیده است که اهالی محل از بوی بد و موش‌های رودخانه فراری هستند که این مشکل در فصل‌های کم‌آب سال چندین برابر می‌شود.

یکی دیگر از ساکنان منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به تجمع زباله‌های شهری در نقاطی از رودخانه، گفت: این زباله‌ها باعث از بین رفتن محیط زیست منطقه می‌شوند.

وی ادامه داد: تا زمانی که وضعیت فاضلاب شهر ساماندهی نشود، نمی‌توان سخنی از برطرف شدن آلودگی این رودخانه گفت، چراکه باید درد را از ریشه درمان کرد.


* این درد با مُسکِن آرام نمی‌شود

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه اقدامی تاکنون برای رفع مشکلات انجام شده است، یا خیر؟ بیان داشت: در گذشته کارهای کوتاه‌مدتی صورت گرفت که بیشتر مثل قرص‌های مسکن عمل می‌کردند، اما باید با عزم و تلاش این مشکل را برای همیشه از بین برد.

عضو شورای اسلامی شهر دورود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دورود در خصوص وضعیت رودخانه «تیره‌رود»، گفت: با توجه به ورود فاضلاب به این رودخانه، ساماندهی حریم آن ابتدا منوط به جداسازی فاضلاب شهری است.

علی مولایی‌نژاد با بیان این مطلب که عمل جداسازی فاضلاب باید از سوی آبفای شهری صورت پذیرد، گفت: پس از آنکه منبع آلودگی این رودخانه از بین رفت، می‌توان با اقداماتی همچون لایروبی، بسترسازی رودخانه و فضاسازی حریم آن شرایطی را به وجود آورد که این مشکل رفع شود.

دبیر شورای اسلامی شهر دورود با اشاره به زشتی چهره شهر توسط این رودخانه در شرایط فعلی، متذکر شد: ساماندهی این رودخانه که از میان شهر می‌گذرد علاوه بر ایجاد فضای سالم و به دور از آلودگی برای ساکنان منطقه، باعث زیبا‌سازی شهر می‌شود.

* طرح جامع بازنگری شهرستان دورود به تصویب رسید

ماشاالله نعمتی، سرپرست فرمانداری دورود نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دورود، در خصوص وضعیت رودخانه تیره، با اشاره به قرار گرفتن این رودخانه در میان شهر دورود، گفت: برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه پیام نور و علمی - کاربردی و همچنین برخی تعاونی‌ها در کنار این رودخانه ساخت‌و‌سازهایی را انجام داده‌اند، بنابراین طرح جامع بازنگری در جلسه‌ای که با ریاست جناب استاندار برگزار شد، به تصویب رسید.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه الحاق روستای ناصرالدین با بیش از 11 هزار نفر به شهر دورود به تصویب رسید.


سرپرست فرمانداری دورود یادآور شد: در خصوص بستر رودخانه هم بنای کار بر این شد که صدور هرگونه مجوز طبق قوانین و موازین امور آب استان باشد و اگر دستگاه‌هایی در حریم مشخص رودخانه قرار دارند، مستلزم دیوار چینی است.

وی اضافه کرد: شهرداری دورود نیز اعلام آمادگی کرد، تا در این زمینه همکاری کند.

* ساماندهی فاضلاب شهر دورود به روش بیوتی در سال 93

این مسئول در خصوص وضعیت قسمتی از فاضلاب شهر که به درون این رودخانه ریخته می‌شود، عنوان داشت: در جلساتی که با حضور مسئولان آبفای شهری و همچنین در جلسه کارگروه توسعه که در شهرستان با حضور جناب استاندار تشکیل شد، مقرر شد که در سال 93 به روش بیوتی فاضلاب شهر ساماندهی شود که امیدواریم بستر رودخانه تیره که حواشی و مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورده است، بتوانیم با یک برنامه‌ریزی همان کار و ساماندهی که در خرم‌آباد انجام شد، نیز در دورود اجرا شود.

نعمتی تأکید کرد: ضمن اینکه در جلسه‌ای که با حضور مدیر عامل آب منطقه‌ای در محل فرمانداری برگزار شد، آقایان قول دادند که به رفع این مشکل کمک کنند.

به گزارش فارس، هوشنگ بازوند استاندار لرستان، در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی این استان، خواستار ساماندهی این رودخانه از سوی شهرداری دورود زیر نظر شرکت آب منطقه‌ای استان شد.

در این شرایط باید منتظر و امیدوار به ساماندهی وضعیت رودخانه «تیره‌رود» با همت و تلاش مسئولان ارشد دولت تدبیر و امید در استان باشیم، البته در عمل! چراکه دیگر گوش‌ها از شنیدن حرف‌های بدون عمل از سوی قبلی‌ها پُر شده است!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: