آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 5 اردیبهشت ماه 1393 = 25-04 2014

اوکراین؛ آیا پوتین دست به دیوانگی می زند؟

شبکه تلویزیونی فرانس24 در مسکو گفت : روسیه رزمایش گسترده نظامی را در مرزهایش با اوکراین آغاز کرده است.

خبرنگار این شبکه افزود : هنوز دقیقا مشخص نیست آیا روسیه در اوکراین مداخله نظامی خواهد کرد یا خیر. در هر صورت به گفته کارشناسان از لحاظ اقتصادی وسیاسی مداخله نظامی به نفع روسیه نخواهد بود. در صورت مجازات های شدید غرب، اقتصاد روسیه بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. از لحاظ نظامی نیز شرق اوکراین به سادگی شبه جزیره کریمه قابل تصرف نخواهد بود. رزمایش نظامی قرار است صرفا در سطح مرزها بماند و دستور عبور از مرز صادر نشده است.

تورچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین می گوید ؛ این رزمایش بخشی از جنگ روانی روسیه است. برای اولین فرماندهی ارشد روسیه این رزمایش را با بحران اوکراین مرتبط دانسته است. طی ماههای اخیر دست کم پنج رزمایش گسترده در این نواحی مرزی صورت گرفته بود و هر بار روسیه می گفت این رزمایش کاملا مرسوم است و نباید نگران بود. این بار یکی از مسئولان نظامی می گوید رزمایش به بحران ربط دارد زیرا مسکو نگران است دستگاه جنگی اوکراین فعال شود. این موضعگیری روسیه با هدف اطمینان دادن به جدایی طلبان طرفدار روسیه در اوکراین صورت گرفته تا به آنها نشان داده شود مسکو آماده محافظت از آنان است. همچنین روسیه فرصتی به دست آورده است تا باردیگر به انتقاد از مسئولان اوکراینی روی آورد و آنها را گروههای نظامی جنایتکار توصیف کند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه آشکارا واشنگتن و سیا را به طراحی شورش مردمی در کی یف و ایجاد آشوب در شرق اوکراین با هدف بی ثبات سازی روسیه متهم می کند. رسانه های روسی بیش از پیش مدعی اند غرب به دنبال ایجاد جنگ داخلی جدیدی است که روسیه یکی از قربانیان آن خواهد بود . این رسانه ها بر رزمایش نظامی ناتو در برخی از کشورهای شرق اروپا نظیر لهستان و کشورهای منطقه بالتیک تاکید کرده اند. رئیس رسانه های دولتی روسیه، ناتو را غده سرطانی توصیف کرده که هدفش خفه کردن روسیه است. این لحن ضد غربی به طور گسترده از رسانه های روسی شنیده می شود. معلوم نیست در چنین وضعی می توان به سمت تنش زدایی پیش رفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: