آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 خرداد ماه 1393 = 28-05 2014

تنگناهای پرونده هسته‌ ای با پايان ماموريت "کتی"

خبرگزاري آريا- ديدار ظريف و اشتون در استانبول، نشست فوق‌العاده اي است که در دور قبلي مذاکرات درباره آن تصميم گيري شده بود.

در پی این دیدار اتحادیه اروپا اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات رژیم ایران و کشورهای 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته ای در تاریخ 16 ژوئن (26 خرداد) انجام می شود.

از ديد ناظران سياسي، امکان رسيدن به توافق نهايي در موضوع هسته اي وجود دارد اما موانعي نيز بر سر راه هستند که رفع آنها شايد به زمان بيشتري نياز داشته باشد.

در چنين شرايطي که گزينه زمان براي رسيدن به توافق نهايي مطرح مي شود، برخي کارشناسان و تحليلگران از تنگناهاي پرونده هسته‌اي پس از پايان ماموريت "کاترين اشتون"، به عنوان مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در اوایل پائیز امسال سخن مي گويند.

هرچند «کاترين اشتون» بيش از هرچيز نقش هماهنگ کننده داشته است و نه تصميم گيرنده اما نزديکي او به ظریف و همچنين مديريت مذاکرات باعث تمجيد از او در جامعه بين الملل شده و بنا به گفته «رويترز»، «سکوت بسياري از منتقدانش را به همراه داشته است.»

«اشتون» از زمان سپرده شدن مسووليت مذاکرات هسته اي به ظريف، رابطه خوبي را با او برقرار کرده است به گونه اي که به نوشته «رويترز» «ظريف گاهي او را کتي خطاب مي کند.»

به باور «کليف کوپچان» تحليلگر خاورميانه گروه اوراسيا، «خروج اشتون از اين مذاکرات حداقل در حاشيه مي تواند باعث ضربه زدن به فضاي مذاکرات و روند پيشرفت آن شود.»

از دو نفر به عنوان جانشين هاي احتمالي «اشتون» نام برده مي شود؛ اولي وزير امورخارجه سوئد «کارل بيلت» و ديگري همتاي لهستاني او «رادوسلاو شيکورسکي» است.

هر دوی اينها بنا به گزارش «رويترز» «شخصيت هاي پرسروصدايي هستند که راجع به همه چيز -از تحريم هاي اقتصادي گرفته تا تجارت و سياست دفاعي- اظهارنظر مي کنند» که همين امر مي تواند باعث تحريک رژیم ايران شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: