آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 16 خرداد ماه 1393 = 06-06 2014

نفت و گاز می ‌خواهند و جنس بنجل می ‌دهند

به کشورهایی که نفت و گاز می‌خواهند و جنس بنجل می ‌دهند، بگوییم "مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان"/ بهترین کارگاه‌های کشور در 8 سال گذشته تعطیل شد/باید تجارت دست مردم باشد و بانک‌ها تجارت نکنند.

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با بیان این که باید واردات کشور، فقط بنا بر ضرورت باشد، گفت: در 8 سال گذشته نفت می‌دادیم به جای آن جنس بنجل و بی‌کیفیت چین به کشور ما می‌آمد، در نتیجه هم بهترین کارگاه‌های ما در کشور دچار تعطیلی می‌شد و هم به پول نفت خود نمی‌رسیدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سبحانی عصر روز گذشته در دیدار ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که در دفتر این مرجع تقلید در قم حاضر شده بود، اظهار كرد: انشاالله دولت آقای روحانی صد در صد موفق شود.

وی در ادامه با بیان این که در اسلام، "اقتصاد" هست اما "علم الاقتصاد" نیست، گفت: ابواب معاملات در دین اسلام، بیشتر از ابواب عبادات است، ابواب عبادات 5 الی 6 مورد است و بقیه مربوط به معاملات و قوانین اقتصاد است.

این مرجع تقلید افزود: این که چگونه در پرتو این قوانین، بهترین کار را انجام دهیم، همان برنامه است که باید تنظیم شود.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: این که اسلام بحث "اقتصاد" را مطرح کرده اما چیزی به عنوان "علم الاقتصاد" ندارد به این دلیل است که چون دین خاتم است و باید بر اساس هر زمان، فرمولی خاص و برنامه متناسب با شرایط آن روز را از بحث‌های اقتصاد اسلامی استخراج و به جامعه ارائه کرد؛ لذا اسلام بحث‌های کلی "اقتصاد" را مطرح کرده اما "علم الاقتصاد" را به ما انسان‌ها واگذار کرده است.

وی با بیان این که مطالبی که می گویم در ضوابط و حدود اسلامی است، گفت: افرادی اقساط وام‌های بانکی خود را داده‌اند اما دیرکرد هم باید بدهند. باید فکری برای این موضوع کنید؛ این که ما دائما بنویسیم و بگوییم که در اسلام، دیرکرد حرام است و بانک‌ها گوش ندهند، فایده ای ندارد. باید این مسئله را از راهی حل کرد.

این مرجع تقلید گفت: البته معتقدیم اگر پولی را به کسی بر می‌گردانیم، باید ارزش آن را نیز برگردانیم، کما این که در مسئله مهریه نیز معتقدیم باید ارزش آن را برگرداند. سؤال این است که چرا باید تعارضی بین فقه و اجرا وجود داشته باشد؟ باید برای این مسئله فکری کرد.

آیت الله سبحانی در ادامه با بیان این که از قدیم گفته‌اند که دولت تاجر خوبی نیست اما ناظر خوبی است، گفت: باید کاری کنیم که تجارت دست مردم باشد و بانک‌ها تجارت نکنند. اکنون بانک‌ها، نوعا تجارت را از مردم گرفته و خودشان این کار را انجام می‌دهند و در نتیجه تورم ایجاد می‌شود.

وی افزود: اگر می خواهیم تورم کشور حل شده و اشتغال ایجاد شود، باید درهای کشور را ببندیم، الا به ضرورت. یعنی واردات ما فقط بنا بر ضرورت باشد. حالا فلان کشور نفت می‌گیرد و می‌خواهد جنس‌های بنجل و مانده خود را به جای پول نفت به ما بدهد، همان مشکلات و گرفتاری‌های 8 سال گذشته به وجود می‌آید. در 8 سال گذشته نفت می‌دادیم به جای آن جنس بنجل و بی‌کیفیت چین به کشور ما می‌آمد. در نتیجه هم بهترین کارگاه‌های ما در کشور دچار تعطیلی می‌شد و هم به پول نفت خود نمی‌رسیدیم.

این مرجع تقلید افزود: الان هم مثلا کشور هند، نفت و گاز ما را می‌خواهد و از آن طرف می خواهد اجناس خود را به جای پول نفت و گاز به ما بدهد. ما هم اصلا نفت و گاز به آن‌ها ندهیم، چه می‌شود؟ به آنها بگوییم، "ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان".

آیت الله سبحانی، گفت: در 8 سال گذشته صنایع مختلف کشور از جمله نساجی کشور ضربه دید که باید این مشکلات حل شده و دیگر تکرار نشود.

وی تأکید کرد: باید صادرات ما بیشتر و واردات ما کمتر و فقط بنا بر ضرورت باشد که اگر این کار انجام شود، تمام مشکلات تورم و اشتغال کشور حل خواهد شد.

این مرجع تقلید در پایان خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: سلام من را به آقای روحانی برسانید و بگویید همه در قم انتظار دیگری دارند که از نظر فرهنگی و دینی هم قدم بردارید تا اقدامات خوب شما در دولت، تکمیل شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: