آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 خرداد ماه 1393 = 07-06 2014

حرکت ریزشی بورس تهران شدت گرفت

بورس اوراق بهادار تهران که از ابتدای امسال تا کنون در مدار نزولی در حال حرکت بوده و روزانه بر زیان سهامداران خود افزوده است، در هفته گذشته به حرکت ریزشی خود شدت داد و با افت 965 واحدی مواجه شد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که به گفته ی کارشناسان عواملی همچون مشخص نشدن نرخ کالای گروه های پالایشی، خودرویی و سیمانی در کنار نبود حمایت جدی از سوی سهامداران عمده و انتظار برای به نتیجه رسیدن پرونده هسته ای باعث شده است تا بورس تهران گرفتار سقوط شده و روزانه زیان سهامداران خود را مشاهده کند.

این در حالی است که در این اوضاع و احوال ، اثری از حمایت‌های جدی حقوقی‌ها نبوده ونشانه‌ای هم از تزریق 5000 میلیارد تومان در بازار سرمایه مشاهده نمی‌شود زیرا اگر این میزان پول به بازار تزریق می شد، بازار با کاهش شدید قیمت ها مواجه نشده و مدیر عامل شرکت بورس نیز مهم ترین مشکل بازار را کمبود نقدینگی ذکر نمی کرد.

در این میان بسیاری از تازه‌ وارد های بورس از این بازار خارج شده و قدیمی‌های بازار نیز بخش اصلی نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج کردند به طوری که تنها در هفته گذشته و در پی ریزش شدید شاخص، تعداد خریداران 45 درصد کاهش یافت و از 136 هزار نفر در هفته گذشته به 75 هزار نفر در هفته جاری رسید.

به این ترتیب با افت 1. 27 درصدی شاخص بورس در هفته ی گذشته و عقبگرد شاخص از کانال 76 هزار واحد به کانال 74 و سپس توقف در مرز 75 هزار واحد، بازدهی منفی این بازار افزایش پیدا کرد و به منفی پنج درصد رسید.

بر این اساس شاخص بورس بر خلاف سال های گذشته روند منفی را طی کرده و از کانال 79 هزار واحد در ابتدای سال با افت بیش از 3000 واحدی مواجه شده و به کانال 75 هزار واحد سقوط کرده است.

علاوه بر افت شاخص، ارزش و حجم معاملات تالار شیشه ای نیز با کاهش مواجه شده است، به طوری که در هفته گذشته در مجموع سه میلیون و 954 هزار سهم به ارزش 15 هزار و 718 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل به ترتیب با کاهش 11 و 52 درصدی مواجه شده است. علاوه بر این دفعات معاملات میز با 29 درصد کاهش مواجه شده و به 261 هزار و 412 دفعه رسیده است.

به این ترتیب اوضاع و احوال بورس تهران نشان می دهد که ویترین اقتصادی کشور به دنبال حمایت های صوری نبوده و یک تصمیم و حمایت جدی و عملیاتی را می طلبد تا از تلاطم های غیر عادی نجات یافته و موجب حرکت سرمایه به سمت بازارهای غیر مولد نشود.



nasle sookhteh June 7, 2014 04:07 PM

ولش کنید بابا اقتصاد مال خره بزار بره پایین چی میشه مثلا رهبر کبیر انقلاب این حرف رو گفته چه جمله بزرگی گفته وقتی آدم فکر می کنه می بینه چقدر انسان بزرگی بوده حیف شد از دستش دادیم باید می موند و یه جمله بهتر از این رو می کفت
متاسفم برای همه ایرانی ها درد جامعه یکی دو تا نیست که از ریشه مشکل داره این ریشه رو کی می خوان با تبر قطع کنن خدا می دونه تبرش آماده شده اما مردش نه هنوز یکی باید این تبر رو بگیره دستش خدایا تبر رو می خوان به کی بدن؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: