آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 خرداد ماه 1393 = 07-06 2014

سیستان و بلوچستان، استان بی شهر بازی

سیستان و بلوچستان با حدود دو میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در سطح 19 شهرستان، شاید تنها استان کشور باشد که از داشتن شهربازی محروم است.

به گزارش ایرنا این روزها در برخی استان های کشور بحث استانداردسازی تجهیزات شهربازی ها مطرح است اما در استان سیستان و بلوچستان کلان شهر 850 هزار نفری زاهدان به عنوان مرکز استان نیز از داشتن شهربازی حتی از نوع غیراستاندارد آن محروم است.

این در حالی است که زاهدان همچون سایر 18 شهرستان سیستان و بلوچستان حتی بندر گردشگری چابهار از داشتن اماکن تفریحی نظیر بوستان، شهربازی و سینما محروم است.

اگرچه شماری از نیروهای بومی صاحب سرمایه با تامین تعدادی تجهیزات اندک در بخشی از بوستان لاله زاهدان وسایل سرگرمی برای خانواده ها بویژه کودکان ایجاد کرده اند، اما متاسفانه به دلایل نامعلوم آن هم تعطیل است.

زهرا جوانمرد یکی از شهروندان زاهدانی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: خانواده ها برای پر کردن اوقات فراغت و تفریح فرزندان خود از دسترسی به حداقل امکانات و فضای مناسب محرومند.

یکی شهروند دیگر زاهدانی نیز گفت: فضاهای تفریحی و بوستان های زاهدان طی چند سال اخیر تا حدودی افزایش یافته است اما به سبب مکان یابی نامناسب در برخی نقاط شهر چند بوستان وجود دارد اما در مناطق دیگر حتی یک قطعه کوچک فضای سبز وجود ندارد.

غلامرضا داوطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که زاهدان از حداقل امکانات و فضاهای فرهنگی یا تفریحی برخوردار است بوستان های موجود سطح شهر نیز امکانات لازم برای استفاده کودکان را ندارد.

هنگامه یارمحمدزهی شهروند دیگر زاهدانی با ابراز گلایه مندی از کم توجهی مسوولان نسبت به تامین نیازهای شهر بویژه فضاهای سبز و تفریحی مناسب، گفت: شهردارانی که تاکنون در زاهدان خدمت کرده اند در بدو انتصاب قول دادند که نسبت به گسترش فضاهای سبز و احداث شهربازی اقدام می کنند اما در پایان کارشان عملکرد قابل قبولی در این بخش را شاهد نبودیم به طوریکه هنوز یک شهربازی مناسب در زاهدان وجود ندارد.

وی وجود برخی وسایل بازی در برخی از میادین سطح شهر زاهدان را که به عنوان بوستان مورد استفاده قرار می گیرد خطرناک ارزیابی کرد و در توضیح آن گفت: کودکانی که از این فضاها استفاده می کنند ممکن است در هر لحظه به سمت خیابان رفته و مسبب حوادث ناگوار رانندگی شوند.

خبرنگار ایرنا در این رابطه و با وجود تماس های مکرر نتوانست نظر شهردار زاهدان را جویا شود اما ˈنظیراحمد هاشم زهیˈ مشاور و رییس حوزه شهردار با ارائه توضیح کوتاهی گفت: شهرداری از سرمایه گذران بخش خصوصی برای ایجاد شهربازی و فضاهای تفریحی استاندارد در سطح شهر حمایت می کند.

همچنین محمدامیر براهویی دبیر شورای شهر زاهدان با یادآوری مشکلات و کمبود منابع مالی شهرداری، گفت: این شورای با همکاری شهرداری زاهدان تلاش دارد با مشارکت بخش خصوصی یک شهربازی در شان و جایگاه مردم احداث شود.

وی اظهار داشت: از آنجا که شهرداری زاهدان پایین ترین سرانه درآمد در بین کلان شهرهای کشور را دارد، تلاش داریم از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد فضاهای تفریحی و شهربازی استفاده کنیم.

وی همچنین بر یکسان سازی ارائه خدمات، توزیع عادلانه اعتبارات و ایجاد بوستان ها در نقاط مختلف شهر زاهدان تاکید کرد.

ˈحامد صفت گلˈ مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری زاهدان نیز به ایرنا گفت: با وجود 185 بوستان در سطح این شهر هنوز در بحث فضای سبز، بوستان ها و مراکز تفریحی دچار وضعیت بحرانی هستیم.

وی افزود: از سال گذشته در رابطه با مشکلات فضاهای سبز و تفریحی زاهدان یک سری گزارش ها تهیه و برای استاندار سیستان و بلوچستان و نمایندگان استان در مجلس ارسال شده است.

وی اظهار داشت: در نتیجه پیگیریهای صورت گرفته، قرار است امسال اعتبارات بیشتری به توسعه فضاهای سبز و تفریحی شهرهای سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان اختصاص یابد.

وی تایید کرد: بوستان های ساخته شده زاهدان به صورت نامتناسب ایجاد و توزیع شده است به طوریکه در یک منطقه فضاهای سبز زیادی وجود دارد اما در برخی مناطق فقر این فضاها را شاهدیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: