آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 تیر ماه 1393 = 10-07 2014

فاجعه زیست محیطی بزرگی در راه است

خشک شدن دریاچه ارومیه فاجعه زیست محیطی بزرگی برای مردم منطقه در پی دارد

ارومیه – خبرگزاری مهر: نماینده معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: برنامه‌ ریزی‌های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه باید به طور اساسی دنبال شود در غیر این صورت همچنان شاهد از بین رفتن دریاچه و فاجعه زیست محیطی در منطقه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبداالغفار شجاع بعد از ظهر چهارشنبه در نخستین جلسه اجتماعی کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه فاجعه بزرگ خشکی دریاچه ارومیه به عنوان زنگ خطر مردم این منطقه را تهدید می‌کند افزود: هنوز فاجعه ای را که از ناحیه خشکی دریاچه ارومیه در سالهای آینده پیش می آید عده ای از مسئولان باور ندارند.

شجاع از اختصاص ‌هزار و 500 هزار میلیارد تومان طی سالجاری برای احیای دریاچه خبر داد و افزود: همه امکانات از قبیل بکارگیری کارشناسان خبره از قبیل یک‌هزار و 500 کارشناس داخلی و 50 کارشناس خارجی از نظر علمی در جریان احیای دریاچه ارومیه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: طرح احیای دریاچه ارومیه طرحی بومی در منطقه بوده که تنها بر عهده مسئول ستاد احیا نبوده بلکه کلیه دستگاه‌های دولتی و مهمتر از همه مردم در احیای دریاچه ارومیه دخیل هستند.

شجاع افزود: با روند احیای دریاچه ارومیه، آذربایجان غربی چه در بخش کشاورزی، چه دامی و پوشش گیاهی آسیب چندانی نخواهد دید و این امر به دلیل طرحی است که از سوی دانشگاه صنعتی شریف برای احیای دریاچه ارائه شده است.

وی اضافه کرد: اگر حق آبه بخشی از مردم کشاورز آذربایجان غربی به طور سالانه 8 درصد و در مدت 5 سال پرداخت شود نوع بهره وری آب و تولید تغییر یافته و در تولید و برداشت محصول نیز چندان کاهشی به وجود نمی آید.

شجاع گفت: در جلسه مشابهی که دیروز در تبریز برگزار شد فرهنگسازی احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک برنامه اولویت دار در دستور کار همه ادارات و دستگاه ها قرار گرفت که کار مهم و ارزشمندی است.

وی افزود: دولت بر اساس این طرح به شدت تاکید دارد که مراحل احیای دریاچه ارومیه به سرعت انجام گیرد و اگر کمبودی نیز در احیای دریاچه مشاهده شود از دریاچه خزر نیز برای احیای آن استفاده خواهد کرد.

شجاع اظهار داشت: اساس کار استانداری آذربایجان غربی در اولویت اول دریاچه ارومیه بوده و مقرر داشته هر دو هفته یکبار در مورد اجرای طرح احیای دریاچه توسط دستگاه‌های دولتی نظارت کامل داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه در بازه زمانی طولانی مدت 17 – 18 ساله اتفاق افتاده است گفت: نمی توان انتظار داشت که احیای آن در کوتاهترین زمان انجام شود، احیای این دریاچه حتی اگر امروز آغاز شود پروسه زمانی بیش از 10 سال را نیاز خواهد داشت.

غلامرضا هاشمی با اشاره به موضوع بحث انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه گفت: این طرح 13 ماه قبل، اواخر دولت دهم با عجله آغاز شد، به دلیل عدم اجرایی نشدن مراحل قانونی و نگذراندن بازه زمانی لازم با مشکلاتی روبه‌رو شده بود.

وی اضافه کرد: این روش به دلیل حجم پایین آب ارس غلط و غیرممکن است اما به معنی بی تاثیری آن نیست. بلکه آب این رودخانه برای تامین آب شرب و تعادل بخشی سفره های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

هاشمی خشک شدن دریاچه ارومیه را تهدید بزرگی برای آذربایجان دانست و گفت: اگر میزان آب مورد استفاده نسبت به آب تجدید پذیر 20 تا 40 درصد باشد وضعیت بحرانی و اگر بیش از 40 درصد باشد بحران شدید تلقی می شود.

وی افزود: میزان عادی این رقم استفاده 20 درصدی از آبهای تجدید پذیر اعلام شده اما این رقم در کشور ما حداقل بالای 70 درصد و به نقلی 80 درصد است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: