آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 تیر ماه 1393 = 10-07 2014

مذاکرات هسته ای؛ نظر انگلیس و تهدید بروجردی

علاءالدین بروجردی غرب را تهدید کرد: خواسته‌های ما تامین نشود٬ غنی‌سازی ۲۰ درصد را از سر می‌گیریم

رویترز: مذاکرات دشواری که دشوار تر می شود

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با یک روزنامه اتریشی تصریح کرد که اختلافات چشمگیری هنوز بین رژیم ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) درخصوص برنامه هسته‌ای وجود دارد.

به گزارش فارس، هیگ در مصاحبه‌ای ایمیلی که روز چهارشنبه با روزنامه «وینر زایتونگ» اتریش انجام داد و امروز، پنجشنبه منتشر شد، تصریح کرد که رسیدن به توافق جامع نهایی با رژیم ایران قطعی نیست.

وزیرخارجه انگلیس گفت : مذاکرات وین اکنون در مرحله تعیین کننده ای قرار گرفته است و هنوز از یک توافق مورد اطمینان دور هستیم.

دور نهایی مذاکرات در وین قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه در حالی در جریان است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا احتمالاً روز شنبه عازم وین می‌شود تا به مذاکرات بپیوندد و ممکن است دیگر وزرای خارجه این گروه نیز عازم وین شوند.

با اینحال دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که ورود وزرای خارجی گروه ۱+۵ به مفهوم نزدیک شدن به توافق راه حل جامع برنامه هسته‌ای رژیم ایران نیست و احتمال می‌رود مذاکرات با توافق طرفین تمدید شود.


ویلیام هیگ: اختلاف در مذاکرات هسته ای زیاد است

جام نیوز: خبرگزاری “رویترز” (Reuters) نوشت: “ویلیام هیگ” وزیر خارجه دولت “انگلیس” گفت: اختلافات مهم و اساسی در مذاکرات هسته‌ای با “تهران” همچنان به قوت خود باقی است اما تمام احتمالات باید بررسی شود.

ویلیام هیگ در پایان گفت: دسترسی به توافق بسیار بعید است اما من بر این باورم که این مذاکرات بهترین فرصت برای حل این مسئله است.

رویترز در پایان نوشت: برخی از دیپلمات‌ها و تحلیل گران بر این اعتقادند که به دلیل اختلافات زیاد بین دو طرف مذاکره، توافق موقت برای رسیدن به نتیجه باید تمدید شود.


بروجردی غرب را تهدید کرد

دیگربان: علاءالدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گروه ۱+۵ را تهدید کرد اگر نیاز‌هایی چون تأمین ۱۹۰ هزار «سو» را نپذیرد، ایران دوباره غنی‌سازی ۲۰ درصد را از سر خواهد گرفت.

آقای بروجردی این اظهارات را روز چهارشنبه (۱۹ تیرماه) در گفتگو با خبرگزاری تسنیم بیان کرده است.

وی غرب را به «زیاده‌خواهی» متهم کرده و به مذاکره‌کنندگان غربی هشدار داده در صورت تامین نشدن نیازهای جمهوری اسلامی در مذاکرات «ما فوراً به عقب بازگشته٬ فعالیت‌های خود را از سر خواهیم گرفت که مهم‌ترین این فعالیت‌ها، آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد است.»

این نماینده مجلس اظهارات علی خامنه‌ای مبنی بر «نیاز ایران به ۱۹۰ هزار سو (swu)» را «کف مطالبات» ایران در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است.

بروجردی همجنین افزوده که ایران «به بیش از ۱۹۰ هزار سو نیز نیاز دارد اما به تأمین این مقدار، رضایت دارد.»

وی در عین حال اظهارات برخی که معتقدند فعالیت‌های هسته‌ای ایران از «فردو» به دیگر سایت‌ها منتقل شود را «بسیار مضحک، غیرمنطقی و غیرقابل قبول» دانست.


مذاکرات دشواری که دشوار تر می شود

قدس آنلاین: یک پایگاه خبری آمریکایی از قول یکی از مذاکره‌کنندگان ایرانی گزارش داده جمهوری اسلامی خواستار تأمین بومی سوخت نیروگاه بوشهر پس از اتمام قرار داد با روسیه است.

به گزارش تسنیم، پایگاه خبری المانیتور از قول یکی از مذاکره‌کنندگان ایرانی گزارش داده رژیم ایران خواستار تأمین بومی سوخت نیروگاه بوشهر پس از اتمام قرار داد با روسیه در سال 2021 است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز ماه گذشته همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین، این درخواست رژیم ایران را یکی از عوامل اختلاف بین دو طرف خوانده بود که می‌تواند توافق جامع هسته‌ای قبل از اتمام موعد 20 ژوئیه برابر با 29 تیرماه را دشوار کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: