آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 تیر ماه 1393 = 10-07 2014

آموزش حقوق جنسی وارد کتب درسی شود

روزنامه ابتکار: خبر تعرض ناظم يک مدرسه در شهرک غرب به دانش آموزانش طي دوسال، شهر را تکان داد.خانواده هاي قربانيان اين حادثه جلوي وزارت تجمع کردند وخواستار برخود با متجاوزي شدند که با استفاده از جايگاهي که داشته ازکودکاني که پدرومادر ها به دستش سپرده بودند سو استفاده جنسي کرده است. اين. خبر تکان دهنده بود خبري مشابه تا به حال در جامعه منتشر نشده بود، اين لزوما به معني نبود مسائلي از اين دست در مدارس نيست، اما ميزان تاثير اين خبر روي جامعه به خوبي نشان مي دهد که مردم تا چه ميزان وجود چنين مساله اي در يک مدرسه شوکه شدند.
آموزش و پرورش گزينش سفت و سختي براي استخدام نيروهايش دارد و معلم ها قبل ازراهي شدن به مدارس در چند مرحله از نظر عقيدتي و اخلاقي بايد از طرف شعبه اي به نام" گزينش" تاييد صلاحيت شوند. خبر تعرض به دانش آموزان در آمريکا، اروپا يا ساير جاهاي دنيا جزو اخبار هر روزه رسانه هاي داخلي ست. همه جا خوردند وقتي خبر رسيد که اتفاق مشابهي اين بار در تهران افتاده است. شهر تهران با توجه به جمعيت، بي شمار مدرسه دارد و اين مدارس ده ها هزار نيرو لازم دارند. در دولت گذشته براي کاهش جمعيت تهران تدابير جالبي در نظر گرفته شد که يکي از آنها جلوگيري از ورود کارمندان آموزش و پرورش به شهر تهران بود. به گفته ي آموزش و پرورش فرد متعرض در شهرک غرب جزو نيروهاي آموزش و پرورش نيست. در شهري مانند تهران که هر سال هزاران نيرو بايد بازنشست شوند و هيچ نيروي تازه اي از خارج شهر تهران قرار نيست وارد منطقه شوند، کسر نيرو چطور جبران مي شود؟ مسئولين آموزش و پرورش به خاطر اين مانع قانوني ناچاربه نگه داشتن نيروهاي بازنشست شده هستند و همچنين جذب نيروهاي خارج از آموزش و پرورش ؛ دانش آموختگان دانشگاه آزاد و ساير موسسه ها به صورت قرارداري وارد مدارس مي شوند. بدون اينکه آموزش هاي لازم را ديده باشند يا از فيلترهاي متنوعي که نيروهاي رسمي گذرانده اند رد شده باشند. سپردن مدارس به کساني که معلم نيستند و به صورت قرارداي و براي راه انداختن کار مدارس جذب مي شوند عواقبي هم مي تواند داشته باشد. از افت کيفيت فاحش تحصيلي در شهر تا مشکلات اخلاقي که نتيجه عدم توانايي افراد جذب شده در برقراري ارتباط درست با دانش آموزان است. توزيع نيروهاي آموزش و پرورش به شدت غير کارشناسي شده است، طوري که در بسياري از مناطق اطراف تهران با نيروهاي مازاد روبروست که کلاسي براي آنها نيست و با پست هاي صوري مانند مسئول کارگاه و کتابخانه و آزمايشگاه هايي که وجود ندارند، سال تحصيلي را سپري مي کنند و در مناطقي از قبيل شهر تهران کمبود نيرو به حدي ست که معلم تا سال ها پس از بازنشستگي مي تواند کلاس درسش را داشته باشد. با وجود اينکه در مرحله اول خانواده خود وظيفه مراقبت و آموزش کودک را دارد، نمي‌شود نقش وزارت آموزش و پرورش را به عنوان متولي امر تعليم و تربيت در کشور ناديده گرفت. درباره اقداماتي که براي جلوگيري از بروز اين آسيب و آگاهي دهي به دانش‌آموزان درباره حقوق جنسي خود در دستور کار اين وزارتخانه است بدکتر حميدرضا کفاش، معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش به در گفتگو با ايسنا مطالبي را عنوان مي کند.
آموزش تربيت جنسي به خانواده‌ها توسط انجمن اوليا و مربيان
وي گفت: انجمن اوليا و مربيان بنا دارد سرفصل اين مباحث را به خانواده‌ها آموزش دهد. زيرا جامعه ما يک جامعه ارزشي است و فضاي ديني بر آن حاکم است. البته در کشورهاي پيشرفته نيز همين گونه است و در اين خصوص بيشتر به خانواده‌ها آموزش مي‌دهند.کفاش ادامه داد: انجمن اوليا و مربيان منابعي از قبل در اين رابطه داشتند که آن‌ها را مجددا بازنويسي و بروز خواهند کرد تا در سال تحصيلي جديد در برنامه آموزش خانواده‌ها قرار بگيرد. همچنين دوره‌هاي آموزشي براي سال 93 توسط انجمن اوليا و مربيان طراحي شده است.
مباني آشنايي با حقوق جنسي وارد کتب درسي مي‌شود
معاون پرورشي آموزش و پرورش درباره آموزش اين موضوعات به دانش آموزان نيز گفت: به نظر مي‌رسد که بايد برخي مفاهيم و نکات را به طور غير مستقيم به دانش آموز منتقل کنيم به عنوان مثال مهارت “ نه” گفتن را به او بياموزيم. اين مفاهيم و آموزش‌ها در کتب جديدي که سازمان پژوهش تدوين مي‌کند، وارد شده است.کفاش ضمن تاکيد بر اينکه معلم‌ها بايد بخصوص در دوره ابتدايي به طور جدي به آموزش اين مسئله ورود پيدا کنند،‌ گفت: معلمين بايد بچه‌ها را نسبت به تکاليف و حقوق و بدن خودشان در حدي که در جمهوري اسلامي مجاز هستيم، آشنا کنند. ضمن آنکه در اين صورت بايد دانش آموزان تک جنس، هم سن، هم اندازه و هم فرهنگ باشند، در جمع نمي‌شوند خيلي قضايا را مطرح کرد.به گفته وي، اين آموزش‌ها بايد به حدي باشد که هم حجب و حياي بچه‌ها حفظ شود و هم اينکه ياد بگيرند در مقابل خواسته نامشروع مقاومت و ايستادگي کنند و «نه» بگويند و اگر فشاري بر آنها تحميل شد بتوانند آن را به ديگري بيان کنند. اين مسائل به طور دقيق در برنامه‌هايمان مورد توجه است.
معلمان هم آموزش مي‌بينند
معاون آموزش و پرورش در خاتمه با بيان اينکه اين کار را با آموزش مربيان، معلمان و مشاوران شروع خواهيم کرد، خاطرنشان کرد: ابتدا بايد اطلاعات و داشته‌هاي معلمان به طور دقيق طي جلسات و دوره‌هاي آموزشي بازخواني شود تا بتوانند آن را به دانش آموزان منتقل کنند. انجمن اوليا و مربيان نيز دوره‌هايي را طراحي و اکنون در حال بازنگري منابع مربوط هستند که در برنامه‌هاي سال 93 انجمن لحاظ خواهد شد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: