آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 27 تیر ماه 1393 = 18-07 2014

از دست رفتن شانس رسیدن به توافق جامع و نهایی

به گزارش سایت "فرارو"، با از دست رفتن شانس رسیدن به توافق جامع و نهایی در این دور از مذاکرات حداقل تا 20 جولای (29 تیر)، از روز پنجشنبه، مذاکره کنندگان هسته ای رژیم ایران و شش قدرت بزرگ جهانی تصمیم گرفتند دستور کار مذاکرات را تغییر دهند.

از قبل قابل پیش‌بینی بود که توافق برای تمدید برنامه اقدام مشترک، یا توافق ژنو 3 برای یک بازه زمانی شش ماهه با دشواری های بسیاری روبرو است. پیش از آغاز دور ششم مذاکرات وین، روزنامه "لس آنجلس تایمز" هم در گزارشی تاکید کرده بود، که تمدید توافق مقدماتی موسوم به برنامه اقدام مشترک کار چندان آسانی نیست.

این روزنامه آمریکایی در تشریح موانع پیش روی تمدید توافق مقدماتی نوشته بود: « اگر طرفین تصمیم بگیرند که دوره 6 ماهه مذاکرات تمدید شود، طرف ایرانی احتمالا درخواست دریافت امتیازهای بیشتری خواهد داشت که شامل تعدیل بخش بیشتری از تحریم‌ها است. این در شرایطی است که دولت اوباما و متحدانش نیز برای خودداری از ارائه امتیازهای حداکثری به ایران تحت فشار تندروها قرار دارند.»

به گفته رابرت آینهورن، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا «کاخ سفید با فشار کنگره مواجه است که تهدید به تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران را مطرح می‌کند در چنین شرایطی مذاکره بر سر تمدید دوره 6 ماهه مذاکرات نیز به اندازه دستیابی به توافق نهایی دشوار است.»

بر همین اساس به گفته این مقام آمریکایی، کاخ سفید ترجیح می‌دهد که مذاکرات تمدید نشود و به هر شکل ممکن در «وین6» مذاکرات منتج به نتیجه شود. البته برای اصرار آمریکایی‌ها جهت رسیدن به توافق با ایران دلایل دیگری هم مطرح بود.

به گزارش نشریه آمریکایی «هیل» «مهم ترین دستاورد اوباما در دور نخست ریاست جمهوری در حوزه دفاعی و امور بین الملل، دستگیری اسامه بن لادن، سرکرده گروه تروریستی القاعده بود. اما دور دوم ریاست جمهوری اش تا به امروز حوزه سیاست خارجی با توجه به اتفاقات سوریه، اوکراین و طی هفته های اخیر عراق، با موفقیت قابل توجه ای همراه نبوده است.»

"هیل" نوشت: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران می توانست، بهترین شانس برای ثبت یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی برای باراک اوباما در دور دوم ریاست جمهوری او باشد.

بر این اساس حداقل برای آمریکایی ها وین 6 یک فرصت طلایی محسوب می‌شود. به همین دلیل هم به سادگی تن به تمدید برنامه اقدام مشترک نمی‌دهند.

در همین راستا شب گذشته مذاکرات دو جانبه در سطح معاونان ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق به منظور تمدید مذاکرات تا نزدیک به ساعت 2 بامداد امروز به وقت محلی در وین ادامه پیدا کرد اما دو طرف دست خالی و بدون رسیدن به توافق از یکدیگر جدا شدند تا مذاکرات را امروز پیگیری کنند.


صبح امروز نیز نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا برای گفت‌وگو در مورد تمدید مذاکرات و شرایط و زمان آن برگزار شد اما این نشست هم بدون نتیجه به پایان رسید.

هر چند به دلیل آنکه دستور کار مذاکرات به طور کلی تغییر کرده است و گفتگوها حول محور پیش نویس توافق جامع به دلیل وجود اختلافات، که عمدتا مربوط به ظرفیت غنی سازی ایران بوده است متوقف شده است، به نظر می رسد که دو طرف چاره ای جز تمدید مذاکرات و دادن فرصتی تازه به یکدیگر به منظور ارایه راه حل‌های مرضی الطرفین و یا بررسی بیشتر روی پیشنهادات ارایه شده به خصوص در روزهای پایانی مذاکرات ندارند.

بنابراین احتمالا امروز سوت پایان مذاکرات وین6 به صدا درخواهد آمد و مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ایران و گروه 1+5 در نشست خبری به تشریح تاریخ بعدی و شرایط ادامه مذاکرات خواهند پرداخت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: