آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 28 تیر ماه 1393 = 19-07 2014

اظهارات کری در مورد تمدید مهلت مذاکرات

ˈجواد ظریفˈوزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که به دلیل وجود فاصله در برخی موضوعات اساسی، مذاکرات را تا 24 نوامبر (4 ماه دیگر) تمدید می کنند.

در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی در جمع خبرنگاران در وین گفت: واشنگتن به کشورها تصریخ خواهد کرد که در خلال دوره 4 ماهه مذاکرات هسته ای با رژیم ایران تجارت با تهران آزاد نخواهد بود.

جان کری: در مورد میزان غنی‌سازی اختلاف داریم/دیپلماسی زمان می‌برد/به اعمال تحریم‌های کنونی ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه آمریکا بامداد شنبه پس از اعلام رسمی تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای، با صدور بیانیه‌ای شرایط تمدید چهار ماهه مذاکرات را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بامداد شنبه پس از اعلام رسمی تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای، طی بیانیه‌ای بار دیگر گفت طرفین در مذاکرات پیشرفت‌های ملموسی صورت گرفته، اما هنوز فاصله‌های واقعی‌ای نیز بین طرفین وجود دارد.

وی با بیان اینکه تهران از زمان اجرای توافق موقت ژنو به تعهدات خود پایبند بوده، در مورد روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، گفت: «روشن است که ما پیشرفت ملموسی در مذاکرات جامع خود داشته‌ایم، اما هنوز در برخی موارد فواصل واقعی وجود دارد. اکنون ما یک متن پیش‌نویس داریم که موضوعات اصلی را پوشش می‌دهد، اما هنوز تعدادی پرانتز و جای خالی در این متن وجود دارد.»

وزیر خارجه آمریکا که خود نیز هفته گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده بود، یکی از موارد اصلی اختلاف را بحث میزان غنی‌سازی اعلام کرده و گفت: «هنوز فاصله‌های بسیار واقعی در موضوعاتی نظیر ظرفیت غنی‌سازی در تأسیسات غنی‌سازی نطنز وجود دارد. این مسئله یکی از بخش‌های بسیار مهم در هر توافق جامع بالقوه‌ای است.»

کری همچنین با بیان اینکه «دیپلماسی زمان می‌برد»، گفت برای آنکه مشخص شود که می‌توان به توافق رسید یا نه، نیاز به پافشاری و مداومت وجود دارد.

وی در مورد تعهدات طرفین برای 4 ماه آینده منتهی به سوم آذر نیز نوشته است: «همه طرف‌ها متعهد شدند که در این تمدید کوتاه‌مدت به تعهدات خود بر اساس برنامه مشترک اقدام پایبند باشند. برای چهار ماه آینده، ما به توقف پیشرفت بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم. علاوه بر این، ایران متعهد شد که گام‌های مرتبط با هسته‌ای بیشتری را از جنس همان گام‌هایی که در برنامه مشترک اقدام بدان متعهد شده است، بردارد. این شامل ادامه سقف 5درصدی غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم و تعهد به تبدیل هرگونه مواد فراتر از این، به اکسید است.»

وی در مورد تعهدات 1+5 نیز نوشته است: «در مقابل، ما به تعلیق تحریم‌هایی که تحت برنامه مشترک اقدام توافق کردیم، ادامه داده و به ایران اجازه دسترسی به 2.8 میلیارد دلار از دارایی‌های محدودشده‌اش را می‌دهیم که این مبلغ بر اساس نسبت‌گیری از تعهدات اولیه برنامه مشترک اقدام (4.2 در 6 ماه)، محاسبه شده است. بگذارید در این مورد صریح باشم: ایران در طول این چهار ماه، مبلغی بیش از آنچه که در دوره 6 ماهه دریافت کرد، دریافت نخواهد کرد و بخش اعظم درآمدهای نفتی بلوکه شده‌اند نیز همچنان خارج از دسترس باقی خواهد ماند. و همچنین مانند 6 ماه گذشته، ما به اجرای قدرتمند تحریم‌های کنونی، ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان هدف از تمدید مذاکرات را بهره‌گیری از پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات اعلام کرده و نوشته است که در این مدت برنامه هسته‌ای رژیم ایران معلق می‌ماند که این به نفع آمریکا و متحدانش است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: