آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 30 تیر ماه 1393 = 21-07 2014

جزييات تازه از ليست بورسيه‌های غيرقانونی

روزنامه اعتماد: بعد از افشاگري در مورد اسامي تعدادي از نمايندگان مجلس در ليست بورسيه‌هاي غيرقانوني وزارت علوم دولت گذشته، خبرها حاكي از آن است كه تعدادي از مسوولان دانشگاه‌ها در دولت گذشته نيز در اين ليست حضور دارند. به گزارش ايسنا و به نقل از «پيام نو»، جواد هروي يكي از اعضاي كميته بررسي اين پرونده در مجلس تاييد كرد تعداد نمايندگاني كه در مجلس نهم توانسته‌اند از اين «رانت» دولت محمود احمدي‌نژاد استفاده كنند بيش از ?? نفر است.

وي همچنين گفت: چيزي در حدود همين تعداد هم در مجلس هشتم از امكاني كه در وزارت علوم دولت احمدي‌نژاد براي بورسيه شدن فراهم شده بود، استفاده كرده‌اند. با اين حال، هروي توضيح مي‌دهد كه موضوع وجود نام برخي نمايندگان در ليست اين بورسيه‌ها فقط به همين مورد ختم نمي‌شود.

به گفته اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، موضوع اصلي اين است كه درصد زيادي از اين نمايندگان به همراه چند نفر ديگر از نزديكان و اعضاي خانواده خود توانسته‌اند از اين موقعيت سود ببرند. هروي مي‌گويد در برخي موارد مربوط به نمايندگان مجلس كساني هستند كه با ? يا ? نفر از خانواده و بستگان خود توانسته‌اند از اين دست بورسيه‌ها دريافت كنند.

براساس اين گزارش موضوع بورسيه‌هاي غيرقانوني دولت سابق ابعاد ديگري را هم شامل مي‌شود كه دامنه آن به خود دانشگاه‌ها كشيده شده است. از جمله اينكه برخي افراد با استفاده از همين دست موقعيت‌هاي تحصيلي توانسته‌اند با اخذ مدارك دانشگاهي به مسووليت‌هاي قابل توجهي در وزارت علوم دولت سابق برسندكه نام برخي از مسوولان دانشگاه‌هاي كشور نيز در ليست اين بورسيه‌ها وجود دارد.

اين گزارش مي‌افزايد:به عنوان مثال در اين بين مي‌توان به (م. ر) معاون آموزشي يكي از دانشگاه‌هاي مطرح كشور اشاره كرد كه با معدل ليسانس حدود ?? و معدل فوق‌ليسانس حدود ?? توانسته از چنين موقعيتي برخوردار شود. مدارك موجود در پرونده بورسيه‌هاي غيرقانوني دولت سابق تاييد مي‌كند كه فراگيري اين دست نمونه‌ها در ميان برخي مسوولان و مدرسان دانشگاه‌هاي كشور كه عموما در بين سال‌هاي ?? تا ?? وارد فضاي دانشگاهي شده‌اند يا به مسووليتي در اين حوزه رسيده‌اند، كم نيست. همچنين نام برخي از روساي دانشگاه‌هاي شهرستان‌هاي كشور نيز در اين ليست آمده است. از سوي ديگر نام فرزند و مسوول دفتر يكي از وزراي دولت احمدي‌نژاد و نماينده فعلي مجلس نيز در ليست بورسيه‌هاي غيرقانوني به چشم مي‌خورد.

در حال حاضر كميته‌يي با حضور محمدحسن ابوترابي فرد و غلامعلي حدادعادل براي رسيدگي به مطالبات استيضاح‌كنندگان وزير علوم در مجلس تشكيل شده است. تعدادي از نماينده‌هاي مجلس، وزير علوم دولت يازدهم را به بهانه سياسي بودن انتشار اسامي بورسيه‌هاي غيرقانوني دولت گذشته تا يك قدمي استيضاح پيش بردند، با اين وجود وزارت علوم در اين دوره اخلاق‌مداري پيشه كرده و حاضر نيست از برگ برنده‌يي كه در دست دارد براي پاسخ به نمايندگان خواهان استيضاح استفاده كند. با اين وجود تعدادي از نماينده‌هاي مجلس كه به پرونده بورسيه‌هاي دولت گذشته دسترسي دارند هرازگاهي گوشه‌يي از تخلفات دولت گذشته در پرونده بورسيه‌ها را افشا مي‌كنند. حامد قادرمرزي از اعضاي فراكسيون دانشگاهيان در اين زمينه مي‌گويد: برخي افراد دخيل در اين سه هزار بورسيه از امضاي طرح استيضاح وزير علوم خودداري كرده‌اند تا بدين‌ترتيب نقش‌شان افشا نشود.

روز گذشته غلامعلي حداد عادل، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با يادآوري ارائه گزارش هفتگي وزارت علوم درخصوص اقدامات انجام شده براي رفع دغدغه استيضاح‌كنندگان، گفت: با توجه به گزارش ارائه شده اقداماتي انجام شده كه ما نيز توصيه كرديم تا اين اطلاعات در‌اختيار استيضاح‌كنندگان قرار گيرد.

سعد‌الله نصيري قيداري نيز در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره جلسه يادشده، گفت: بر اساس جلسه‌يي كه با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و استيضاح‌كنندگان برگزار شد يك ماه به وزير علوم فرصت داده شد تا اقداماتي در جهت رفع دغدغه استيضاح‌كنندگان انجام دهد كه بر‌اساس آن مقرر شد تا گزارشات هفتگي درباره اقدامات صورت گرفته ارائه شود. وي ادامه داد: گزارش يك هفته‌يي اقدامات مذكور در 9‌بندي كه محور استيضاح وزير علوم بود به آقاي حداد عادل و آقاي ابوترابي‌فرد ارائه شد؛ نظرات آنها نسبت به اين گزارش مثبت بود و دراين ميان پيشنهاداتي ارائه كردند كه به وزير علوم گزارش خواهم كرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: