آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 30 تیر ماه 1393 = 21-07 2014

تهاتر نفت با کالای روسیه به نفع ایران نیست

پایگاه خبری ترند جمهوری آذربایجان گزارش داد: تعهد ایران و روسیه برای ادامه دادن به مذاکرات درباره قرارداد تهاتر نفت نگرانی‌هایی را در برخی کشورها به ویژه آمریکا ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، برخی کارشناسان می‌گویند، چنین توافقی به نفع ایران نخواهد بود و حتی به گفت‌وگوهای هسته ای ایران و پنج+یک لطمه می‌زند.

اما یک مقام بلند پایه ایرانی گفته است تهران و مسکو در حال گفت‌وگو برای نهایی کردن توافق نفتی هستند و این موضوع به گفت‌وگوهای هسته‌ای با شش قدرت جهانی ارتباطی ندارد.

جیمز دورسی تحلیلگر ارشد دانشکده مطالعات بین الملل دانشگاه ناننیانگ به پایگاه خبری ترند گفت: قرارداد تهاتر نفت با روسیه روی مذاکرات هسته‌ای تاثیر نخواهد گذاشت.

دورسی افزود: این قرارداد در واقع تا حدودی از ایران (در صورت شکست احتمالی گفتگوهای هسته ای) حفاظت می‌کند و همچنین روسیه را در مقابل رقبایی که به دنبال حضور در بازار ایران هستند در سطح بالاتری قرار می‌دهد.

کارشناس دیگری نیز گفت: قرارداد تهاتر نفت بین ایران و روسیه به نفع ایران نیست.

کامران دادخواه استاد اقتصاد در آمریکا گفت:‌ چنین توافقی کاملا به ضرر ایران است. در ظاهر ممکن است به نظر برسد روسیه در حال کمک به ایران برای دور زدن تحریمهای بین‌المللی است، ولی در واقع این روسیه است که از تحریم‌های ایران بهره اقتصادی می‌برد.

وی افزود: ‌روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت پس از عربستان و آمریکا و دومین صادرکننده نفت پس از عربستان است. بنابراین نمی‌تواند نیم میلیون بشکه نفت ایران در داخل استفاده کند و مجبور است آن را به مشتریان بین‌المللی خود بفروشد و ایران مجبور خواهد شد قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های رایج بین‌المللی را بپذیرد. از سوی دیگر ایران باید کالاهای روسی را به نرخ بازار بخرد اما از آنجا که این یک قرارداد تهاتر است و هیچگونه ارز بین‌المللی در کار نیست، روسیه ایران را به خرید کالاهای خاصی که مطمئنا کیفیت پایین‌تری دارند محدود خواهد کرد. ایران قبلا این تجربه را با چین نیز داشته است.

رویترز اوایل آوریل گزارش داد که ایران و روسیه در شرف امضای یک قرارداد 20 میلیارد دلاری تهاتر نفت و کالا هستند. براساس این قرارداد که هنوز نهایی نشده روسیه روزانه 500 هزار بشکه نفت خام ایران را در ازای کالاهای روسی مورد نیاز ایران خریداری خواهد کرد.

واشنگتن اعلام کرده که چنین توافقی برخلاف مفاد توافق هسته‌ای موقت بین ایران و پنج+یک است.

پیشتر سناتورهای آمریکایی تهدید کرده‌اند که اگر ایران و روسیه توافق تهاتر را امضا کنند تحریم‌های ایران که تحت توافق ژنو لغو شده بودند باز خواهند گشت.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در آوریل گفت: تهران مصمم به افزایش سطح مبادلات اقتصادی خود با روسیه تحت قراردادهای بلند مدت است.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه که همچنین ریاست کمیسیون تجارت و همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه را بر عهده دارد گفت:‌ انتظار می‌رود توافق تجارت و همکاریهای صنعتی با ایران در ماه دسامبر امضا شود اما مشخص نیست که آیا توافق تهاتر نفت و کالا در این قرارداد شامل می‌شود یا خیر.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: