آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 31 تیر ماه 1393 = 22-07 2014

فاجعه کشته شدن کارگران معدن در اردکان

زینت میرهاشمی

به قتل رسیدن 3 کارگر معدن و مجروح شدن تعداد دیگری از کارگران بعد از انفجار در انبار معدن قَلعه خَرگوشی واقع در اردکان، در روز دوشنبه 16 تیر، یه کارنامه نقض حقوق نیروی کار در جمهوری اسلامی اضافه شد.

علت انفجار بعد از گذشت دو هفته، همچنان در ابهام مانده است. از این حادثه مرگبار روایتهای مختلف در رسانه های حکومتی منتشر می شود. علت نگاهداری این همه مواد آتشزا و وجود بیش از حد استاندارد کارگر در محل از جمله دلایل تاکنون مطرح شده است. پیگیری این رویداد دلخراش و به قتل رسیدن تعدادی از محروم ترین افراد جامعه، همانند همه رویدادهای دلخراش دیگر در رژیم ضد انسانی ولایت فقیه، در تاریکی تونل دستگاه قصایی غیر مستقل، فراموش خواهد شد.

یکی از علتهای پایه ای حوادث کار و ناامنی کار، عدم کاربرد دستگاههای ایمنی و فقدان استانداردهای بین المللی برای امنیت نیروی کار است. جمهوری اسلامی با کاربرد قوانین ضد کارگری شرایط ناامن برای نیروی کار را بیشتر فراهم می کند. بر همین منظر این گونه رویدادهای دلخراش باید به عنوان جنایت علیه نیروی کار به سازمان جهانی کار ارائه شود.

در ایران تلفات کار هر ساله افزایش پیدا کرده است. بنا به داده های آماری روابط عمومی پزشک قانونی کشور، رقم تلفات در سال 92 نسبت به سال 91، 11 درصد افزایش داشته است. بر اساس آمار پزشک قانونی «در سال گذشته یک هزار و 944 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با سال 91 که تعداد تلفات حوادث کار یک هزار و 796 نفر بود، 11 درصد افزایش یافته است». (ایلنا 17 تیر 93)

در این گزارش مرگ 285 نفر در دو ماهه ابتدای سال جاری اعلام می شود. طبیعی است که آمار تلفات و مرگ در حین کار، به دلیل وجود انبوه کارگاههای خُرد زیر 10 نفر که از شمول قانون کار خارج هستند، بیشتر از این تعداد است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: