آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 4 مرداد ماه 1393 = 26-07 2014

تالاب زیبای انزلی در بند فاضلاب؛ نابودی

سالانه بیش از 30 هزار متر مکعب فاضلاب وارد تالاب بین‌المللی انزلی می‌شود و آن را در معرض نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، حجم جمعیت این شهرستان گردشگری و توریستی در ایام سفر افزایش می‌یابد که نیاز است خطوط انتقال آب انزلی برای 250 هزار نفر تنظیم شود، در حالی که انزلی 150 هزار نفر جمعیت دارد.

وجود فاضلاب و ورود آن به تالاب زیبای انزلی مشکل دیرینه‌ای است که حل آن نیاز به همت مسئولان دارد.

کنده‌کاری از مشکلات شهر انزلی است

رئیس شورای اسلامی شهر انزلی مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان انزلی را در حوزه آب و فاضلاب دانست.

محمدرضا بدیعی‌فر کنده‌کاری را یکی از مشکلات مهم دانست و افزود: در سال‌های اخیر با تلاش‌های آبفای انزلی حرکات خوبی از جمله راه‌اندازی سیستم آبرسانی جدید اتفاق افتاده است.

وی کمبود اعتبارات برای ارائه خدمات بیشتر و به موقع به شهروندان را از جمله مشکلات دیگر در این حوزه و انجام کارهای زیرساختی عنوان کرد و افزود: در برخی مواقع شاهد هستیم که پیمانکاران مسئول کار آب و فاضلاب هستند و در زمان بازسازی هزینه هنگفتی را به‌عهده شهرداری می‌گذارند.

رئیس شورای شهر انزلی با اشاره به اینکه پیشروی آب دریا و تالاب رسوباتی را در لوله‌ها به وجود آورده است، بر برطرف شدن مسایل با تعامل دوجانبه بین شهرداری و آبفا تاکید کرد.

مشکل کمبود آب در انزلی

فرماندار انزلی کمبود فشار آب را یکی از مشکلات این شهر عنوان کرد و خواستار تسریع در برطرف شدن مشکل شد.

قاسم روحانی‌فر، بر تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌ها تاکید کرد و گفت: معمولاً از شهریور ماه شاهد بارندگی‌های زیادی هستیم، بنابراین ساماندهی آب‌های سطحی بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه باید برای این کار در فاضلاب‌ها لایروبی صورت گیرد، ادامه داد: مشکل آبگرفتگی معابر باید برطرف شود.

فرماندار انزلی هدایت آب‌های سطحی را از وظایف شهرداری دانست و گفت: برای این امر نیاز به همکاری آبفا داریم.

شهردار بندرانزلی نیز اظهار کرد: شرکت آبفای انزلی یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در حوزه آب و فاضلاب گیلان است و گاهی هنگامی که خدماتی را در شهر انجام می‌دهیم با چالش مواجه می‌شویم.

رضا پورشعبان افزود: امیدواریم با تعامل مسیر انتقال آب در شهر انزلی ترمیم یابد و شهرداری انزلی آمادگی همه نوع تعامل و همکاری را دارد.

به گفته وی، اگر اعتبارات تامین شود، پیشرفت قابل توجهی در حوزه آب و فاضلاب را می‌توان شاهد بود.

این مسئول درباره بازسازی و روکش آسفالت خیابان پاسداران انزلی گفت: تعهد شهرداری این است که 8 کیلومتر این مسیر را انجام دهد که تاکنون تنها 3 کیلومتر از آن اجرا شده است.

ضرورت بهره‌برداری سدشفارود

شهردار انزلی بر بازسازی پل قدیم غازیان انزلی تاکید کرد و گفت: این پل تحویل میراث فرهنگی استان شده اما بحث جا به‌جایی لوله‌های آب در آن مطرح است.

وی ادامه داد: شرکت آبفای گیلان باید توجه ویژه‌ای به این نکته داشته باشد زیرا پل انزلی منظره خوبی برای گردشگران دارد.

پورشعبان با بیان اینکه تاکنون مشکلات بیش از 20 نقطه شهر با تعامل برطرف شده است، خاطرنشان کرد: با برطرف شدن مشکلات داخل سیستم بین اداره‌ها با یکدیگر می‌توانیم رضایتمندی مردم را فراهم کنیم.

وی تعمیر و نگهداری شبکه‌های فاضلاب سنتی به ویژه هنگام بارندگی را نیازمند کمک شرکت آبفای گیلان دانست و از کنده‌کاری انجام شده توسط برخی اداره‌ها مانند آبفا و گاز پس از انجام روکش آسفالت گلایه کرد.

شهردار انزلی اضافه کرد: پس از گذشت چند هفته برخی اداره‌ها نامه می‌نویسند که انشعاب خطوط آب، گاز و ... از نقطه‌ای می‌گذرد و نیازمند کنده‌کاری است.

وی با اشاره به اینکه این کار شهرداری موجب نارضایتی مردم می‌شود، تصریح کرد: تقاضا داریم اقدام‌های مربوطه توسط حوزه آبفا به‌موقع انجام گیرد که با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

پورشعبان آب انزلی را کاملاً وابسته به رشت دانست و یادآور شد: آب سد شفارود که تامین کننده آب شهرهای رضوانشهر و پره‌سر است، می‌تواند به عنوان منبع آبی برای انزلی باشد.

وی گفت: این کار برای زمانی که اگر آب انزلی به دلایلی مانند ترکیدگی لوله مسیر انتقال آب از سمت رشت که چندی پیش نیز رخ داد تامین نشد، کارگشا خواهد بود و می‌توان از آب سد شفارود استفاده کرد.

ورود سالانه بیش از 30 هزار متر مکعب فاضلاب به تالاب انزلی

عضو شورای شهر انزلی نیز در این نشست ورود فاضلاب به تالاب انزلی را از مهم‌ترین مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: سالانه بیش از 30 هزار متر مکعب فاضلاب وارد تالاب انزلی می‌شود.

امیر احمدی‌فر اظهار کرد: این معضل تنها مربوط به انزلی نیست، بلکه منبع فاضلاب از شهرهای همجوار تالاب مانند رشت، صومعه‌سرا، ماسال و ... است.

وی با اشاره به اینکه آب دو رودخانه زرجوب و گوهررود از طریق پیربازار روگا به تالاب انزلی می‌ریزد، تصریح کرد: این موضوع مهم‌ترین منبع ورود رسوبات فاضلاب به تالاب انزلی است، به طوری که شاهد کاهش عمق تالاب از 10 متر به 3 متر و در برخی نقاط به 40 سانتی‌متر هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر انزلی توجه ویژه مبنی بر جلوگیری از ورود فاضلاب تاکید کرد و افزود: نباید بگذاریم سرنوشت تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه تبدیل شود.

احمدی‌فر محدویت اعتبارات را از جمله مشکلات اجرایی شدن فعالیت‌ها برشمرد و گفت: اگر با همین روند آهسته پیش رویم ممکن است تا 15 سال آینده مشکلات آب و فاضلاب انزلی برطرف نشود.

وی مشکلات فاضلاب انزلی را کمتر از بخش غازیان ذکر کرد و افزود: با تامین اعتبار لازم که امکان تامین یک بخش از آن به مبلغ یک‌میلیارد تومان از محل تبصره 22 از سوی نماینده شهرستان وجود دارد، در مدت دو تا سه سال آینده امکان بازسازی خطوط فاضلاب به‌ویژه در شهرک بهار میسر می‌شود.

بودجه انزلی اختصاص نیافت

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه انزلی شهر نخستین‌ها است، اظهار کرد: سابقه لوله‌‌گذاری آب در نقاط مرکزی شهر انزلی به صد سال پیش باز می‌گردد.

حسن خسته‌بند گفت: با گذشت این همه سال در مرکز شهر مانند خیابان سپه انزلی هیچ گونه آبگرفتگی روی نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه با گذشت چهار ماه از سال جدید یک ریال بودجه هنوز اختصاص نیافته است، به اجرای روش «وکیوم» برای استفاده از آب در منطقه کلویر اشاره کرد و گفت: این روش برای نخستین بار اجرا شده و آماده بهر‌ه‌برداری بوده اما تاکنون استفاده نشده است.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر پروژه‌های باقی مانده افتتاح شود تا 110 سال آینده هیچ مشکلی در زمینه آب و فاضلاب در انزلی نخواهیم داشت.

وی بر احداث چاه جدید در روستای خواچکین خمام توسط اداره آبفای گیلان برای برطرف شدن مشکل فشار آب و نیز آب شیرین‌کن تاکید کرد.

خسته‌بند یادآور شد: استفاده از آب دریا توسط دستگاه آب ‌شیرین‌کن می‌تواند مشکل آب را برطرف کند و این کار اکنون در روستای سنگاچین انزلی توسط بخش خصوصی در حال انجام است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: