آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 5 مرداد ماه 1393 = 27-07 2014

واردات پارچه و نخ از هند به جای پول نفت

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به حل نشدن مشكل مواد اولیه مورد نیاز نساجی، واردات نخ و پارچه از هندوستان و همچنین افزایش تعرفه صادرات الیاف پلی استر از سوی تركیه موجبات تعطیلی واحدهای نساجی را فراهم كرده است.

محمد مروج حسینی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت عرضه مواد اولیه مورد نیاز نساجی ها در بورس گفت: در حال حاضر واحدهای زیر مجموعه مصرف كننده محصولات پتروشیمی در شهرهایی مثل دلیجان و اصفهان عملا تعطیل اند.

تعطیلی كارخانجات نساجی یكی پس از دیگری

وی با بیان اینكه كارخانجات نساجی یكی پس از دیگری در معرض تعطیلی قرار گرفته اند تا جایی كه كار به مدیریت شهری رسیده، افزود: در جلسه ای كه نساجی ها با خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته اند جزئیات و مشكلات ارائه شده و تصمیم گیری خواهد شد.

مروج حسینی قیمت گذاری محصولات مورد نیاز نساجی مثل پلی استر با ارز آزاد را از جمله مشكلات این صنعت برشمرد و تصریح كرد: قیمت پلی استر در حال حاضر از 3206 تومان به 4هزار تومان رسیده یعنی 800 تومان افزایش قیمت داشته و با اضافه كردن دستمزد و فرایند تغییر شكل و تبدیل آن به الیاف، برای تولیدكننده صرفه اقتصادی نداشته ضمن اینكه خریدارن نیز توان خرید ندارند.

وی خاطرنشان كرد: علاوه بر بحث مواد اولیه واردات نخ و پارچه نیز لطمات جدی را به تولیدكنندگان وارد كرده است بطوری كه در حال حاضر 50 درصد نیاز كشور به پارچه و نخ از خارج از كشور وارد می شود.

بدهی نفتی هندی‌ها درد سر جدید نساجی ایران

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: با توجه به بدهی های نفتی هند به ایران مجوز واردات داده شده و هندی ها با سوء استفاده از تحریم ها علیه ایران و عدم امكان جابجایی پول، پارچه و نخ را با كیفیت نامناسب به ایران تحویل می دهند ضمن اینكه به وارد كنندگان ارز مبادله ای هم داده می شود.

وی تصریح كرد: از ابتدای سال جاری تا كنون 50 هزار تن نخ پنبه ای و نخ پنبه پلی استر و 80 هزار تن پارچه از هندوستان وارد شده كه این مسئله افزون بر افزایش قیمت مواد اولیه در بورس موجبات ركود بازار نساجی كشور را فراهم كرده است.

مروج حسینی گفت: امروز میزان 3500 تن پلی استر در بورس عرضه شده اما خریداری وجود ندارد.

افزایش تعرفه صادرات پلی استر از سوی تركیه

وی همچنین یادآور شد: علاوه بر مشكلات داخل صادرات محصولات نساجی نیز با مشكل مواجه شده بطوری كه تركیه یكی از مقاصد محصولات صادراتی ما برای حمایت از تولیدات و صنایع كشور خود میزان تعرفه را از 4 درصد به 22 درصد افزایش داده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران خاطرنشان كرد: تركیه با اعمال این رویه و افزایش تعرفه در حال اجرای طرح آنتی دامپینگ و مقابله با ارزان فروشی ایران است.

وی در خاتمه گفت: ما برای رسیدگی به این قضیه نیز به گمرك و سازمان توسعه تجارت شكایت كرده ایم كه امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه رسیده و بتوانیم نساجی را از حالت ركود نجات دهیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: