آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 مرداد ماه 1393 = 28-07 2014

رودخانه‌ای که آب و نان کشاورزان را بريد

سال‌هاست آلودگي‌ها گريبان کشف رود را گرفته و جان مشهدي‌ها را به لب آورده و هيچ‌کس پاسخگوي شرايط بحراني آن نيست طوري که به اعتقاد کارشناسان، عدم دلسوزي و پاي کار نبودن مسوولان دستگاه‌هاي مختلف روند احيا دوباره اين درياچه را با مشکل مواجه کرده‌است.

به گزارش مهر، کشف رود سال‌هاست که در ميان انواع پساب‌هاي خانگي و صنعتي رها شده و آب پاکي را روي دست کشاورزان ريخته، در چنين شرايطي کارشناسان معتقدند؛ پرونده موضوع آلودگي رودخانه کشف رود هنوز بسته نشده و دير يا زود «بزرگترين رودخانه شمال شرقي ايران» در سايه سوء مديريت‌ها به خوابي ابدي فرو مي‌رود.

امروز به نظر مي‌رسد که آب از سر کشف رود گذشته و اميدي به احياء دوباره اين رودخانه نباشد و شايد اين امر هيچ کس را به اندازه کشاورزان ناراحت و نگران نکند.

آب رودخانه کشف‌رود در گذشته براي آبياري مزارع کشاورزي استفاده مي‌شد و طي سال‌هاي اخير به دليل آلودگي و ورود انواع فاضلاب‌ها کاشت هرگونه سبزي و صيفي‌جات در حريم اين رودخانه ممنوع اعلام شده و اين امر يکي از بزرگترين مشکلات را براي بسياري از کشاورزان ايجاد کرده و در حقيقت آب و نان آنان را بريده اما در مقابل عده‌اي ديگر از کشاورزان در سايه عدم نظارتها اقدام به کاشت انواع و اقسام محصولات مي‌کنند و سلامت شهروندان را به خطر مي‌اندازند.

اقدامات متناقض کشاورزان در کاشت و يا عدم کاشت صيفي‌جات در حالي ادامه دارد که مسئولان امر اعلام کرده‌اند در طول 43 کيلومتري رودخانه کاشت هرگونه سبزي و صيفي ممنوع است و با متخلفان برخورد قانوني صورت مي‌گيرد.

صادق مشيري از کارشناسان محيط زيست در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: عدم دلسوزي و پاي کار نبودن مسوولان دستگاه‌هاي مختلف موجب شده آلودگي‌ها همچنان گريبان بزرگترين رودخانه شمال شرق ايران را بگيرد و در حال حاضر ورود انواع فاضلاب‌ها به حريم رودخانه کشف‌رود براي اهالي مشهد و مسئولان امر دردسرساز شده است.

مشيري با اعلام اينکه ورود انواع فاضلاب‌ها به حريم اين رودخانه جان مشهدي‌ها را به لب آورده و با اين وجود بازهم در حريم کشف رود انواع و اقسام محصولات کشت مي‌شود، افزود: جاري بودن فاضلاب خام در رودخانه کشف رود يکي از مشکلات اين رودخانه است که سلامت زائران و مجاوران حرم رضوي را تهديد مي‌کند و به همين دليل در کارگروه کشف رود کشت هر نوع سبزي و صيفي جاتي در اين منطقه ممنوع اعلام شده است.

وي ادامه داد: امروز بستر اين رودخانه عظيم به محلي براي تخليه پساب‌هاي صنعتي و نخاله‌هاي ساختماني بدل شده و اين امر آلودگي‌هاي متعدد محيط زيستي را براي اين رودخانه فراهم آورده است و از سويي ديگر امروز اين رودخانه محلي براي تجمع فاضلاب‌هاي خام و آلوده است و تصور کنيد که در چنين شرايطي محصولات کشاورزي نيز در حريم اين رودخانه کشت مي‌شود.

مشيري يادآور شد: در حال حاضر ممنوعيت کاشت صيفي جات بسياري از کشاورزان را به کاشت گل‌هاي تزئيني و درختان صنوبر واداشته و در مقابل عده‌اي ديگر با تخطي از زير بار اين امر شانه خالي کرده و همچنان در سايه عدم نظارت‌ها اقدام به کاشت صيفي جات کرده اند؛ حال آنکه آب آلوده اين حوزه به شدت سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته است.

وي تاکيد کرد: رونق منطقه کشف رود به کشاورزي آن بستگي دارد و اگر قرار باشدعده‌اي از کشاورزان به صورت خودسرانه دست به کاشت محصول بزنند و در مقابل عده‌اي ديگر دست روي دست بگذارند کاري از پيش نخواهد رفت لذا بايد با پاي کارآمدن تمامي دستگاه‌هاي مسئول و ايجاد حساسيت در ميان دست اندرکاران امر، مشکلات اين رودخانه را هرچه زودتر حل و فصل کرد.

اين کارشناس محيط زيست تصريح کرد: در کارگروه کشف رود براي قطع نشدن نان و آب کشاورزان اجازه کاشت صنوبر به آنان داده شد اما کاشت صنوبر دردي از کشاورزان دوا نمي‌کند و براي آنان سودي نخواهد داشت و بهترين راهکار اين است که با تخصيص اعتبارات و دلسوزي مسئولان، حريم اين رودخانه از آلودگي‌ها پاکسازي شود.

فرماندار مشهد نيز در گفتگو با مهر اظهار کرد: کشف‌رود از كوه‏‌هاي هزار مسجد و بينالود سرچشمه مي‏‌گيرد. طول اين رودخانه 290 كيلومتر است كه پس از ادامه مسير در محل پل خاتون سرخس به رودخانه هريرود پيوسته و از آنجا به بعد، رودخانه تجن نام گرفته و به سمت تركمنستان ادامه مي‏ يابد و در ريگزارهاي تركمنستان فرو مي‏‌رود، در گذشته کشف رود يک رودخانه دائمي بود اما رفته رفته تداوم شرايط بحراني اين رودخانه آسيب‌هاي اجتماعي، اقتصادي و محيط زيستي بسياري را بر اهالي آن منطقه تحميل کرد

حسن موحدي تصريح کرد: مسئله کشف رود يک معضل اجتماعي است و نبايد به سادگي از کنار آن رد شد زيرا تاکنون هيچ گاه مشکلات کشف رود 100 درصد برطرف نشده است.

وي عنوان کرد: فاضلاب‌هايي که در داخل اين رودخانه وجود دارد بايد با استفاده از روش‌هاي علمي تصفيه شود و نبايد همان طور به حال خود رها شود.

به گفته وي تصفيه فاضلاب کشف رود با مواد بيولوژيک ژاپني به صورت مقطعي موثر بوده و تامين اين مواد توانسته تا حدودي به رفع مشکل آلودگي کشف رود کمک کند و در حال حاضر ميزان آلودگي اين رودخانه به حد زير مجاز رسيده است.

فرماندار مشهد بيان کرد: مشکلات کشف رود در سايه مشارکت تمامي دستگاه‌هاي مختلف حل مي شود و ساماندهي و رسيدگي به اين بخش تنها وظيفه شرکت آب منطقه‌اي و فرمانداري نيست.

معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار خراسان رضوي نيز با ابزار نگراني از وضعيت رودخانه کشف رود، به خبرنگار مهر گفت: ضرورت دارد تا شرکت آب و فاضلاب مشهد در راستاي رفع مشکلات پيش روي رودخانه کشف رود به ارائه طرح‌هاي بلندمدت، کوتاه مدت و ميان مدت بپردازند و وضعيت نگران کننده کشف رود را سرو سامان دهند.

محمدحسن واحدي عنوان کرد: ورود پساب واحدهاي مختلف، فاضلاب واحدهاي آبكاري، قاليشويي؛ معضلات غيرقابل جبراني را به وجود آورده و فاضلاب صنعتي حاصل از فعاليت‌هاي شهرك صنعتي توس از تصفيه خانه پركندآباد، فاضلاب صنعتي واحدهاي آبكاري منطقه دهرود، صنايع پوست و چرم همت آباد و واحدهاي قاليشويي منطقه التيمور، فاضلاب خانگي تصفيه خانه اولنگ و پركندآباد، زه‌آب‌هاي كشاورزي حاوي سموم و كودهاي شيميايي و فاضلاب‌هاي تصفيه نشده مناطق مختلف مشهد از جمله آلودگي‌هايي است كه به طور غيرقانوني در بستر اين رود تخليه مي‌شوند و روز به روز حريم اين رودخانه را تهديد مي‌کنند.

وي ادامه داد: در حال حاضر ساخت تصفيه خانه‌هايي با کمک آب منطقه اي و آب و فاضلاب مشهد در دستور کار قرار گرفته، البته در اين زمينه سرمايه گذار نيز جذب شده و بخش خصوصي هم ورود پيدا کرده است.

واحدي در خصوص کارگروه کشف رود نيز عنوان کرد: کارگروه کشف رود در راستاي حل مشکلات اين رودخانه تشکيل شده و اکنون براي مقابله با تخليه فاضلاب در رودخانه بايد دستگاه‌هاي ذي ربط ورود جدي داشته باشند و اگر هر يک از اين دستگاه‌ها در اجراي مصوبات کارگروه غفلت ورزند بي ترديد به مراجع قانوني معرفي خواهند شد.

به گفته وي پاک سازي کانون‌هاي آلاينده، آزادسازي حريم رودخانه و جلوگيري از کاشت صيفي جات تنها بخشي از مصوباتي به تصويب رسيده در کارگروه کشف رود است.

معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار خراسان رضوي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به اين سوال که آيا در حقيقت کشاورزان حاشيه رودخانه کشف رود مورد حمايت قرار مي‌گيرند، افزود: کشاورزان حاشيه رودخانه حمايت مي‌شوند و در حال حاضر بر اين اساس قراردادي با شهرداري منعقد شده تا گل‌هاي تزئيني و درختان صنوبر از کشاورزان خريداري شود و قرار است شهرداري تا سقف 40 ميليارد تومان براي خريد اين محصولات تزييني سرمايه گذاري کند.

آلودگي رودخانه کشف رود همچنان دامن اهالي مشهد را گرفته و شايد اگر دست اندرکاران و مسئولان ذي ربط آستين همت بالا مي‌زدند امروز اين رودخانه از آلودگي‌ها پاکسازي شده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: