آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 مرداد ماه 1393 = 28-07 2014

پاسدار قالیباف: استخدام منشی زن ممنوع است

روزآنلاین: پس از آنکه سردار باقر قالیباف، شهردار محافظه کار تهران که از هفته گذشته با طرح تفکیک جنسیتی در مجموعه شهرداری تهران، چهره دیگری از خود نشان داد، ناظران سیاسی این تغییر رفتار وی را چشم پوشیدن از احراز شغل انتخابی و کوشش برای نزدیک شدن به محافظه کاران تفسیر کردند و اینک با اظهار نظر یکی معاونانش به نظر می رسد تفکیک جنسی نه یک امر گذرا بلکه طرحی است که قبلا تدارک دیده شده و عنوان آن "طرح سالم سازی محیط کار" است.

معاون شهرداری در تشریح این طرح اعلام کرد که استخدام منشی زن برای مدیران مرد در مجموعه شهرداری ممنوع است.

او نیز برای زمینه چینی اجرای چنین طرحی مانند باقر قالیباف از از "غریت دینی" اش دم زد.(لینک)

رسانه های ایران روز گذشته تیترهای مشابهی با مضمون "منشی زن ممنوع!" را در صفحات نخست خود بازتاب دادند که ماخذ آن سخنان فردی به نام حجت الاسلام امرودي، بود که از وی به عنوان "معاون شهردار تهران" یاد شده است.

به نوشته انتخاب این فرد در تشریح طرح شهرداری برای سالم سازی محیط کار گفته است: "موضوعي که وزارت کشور سه سال پيش آن را تصويب کرد، اين است که هيچ مدير آقايي نمي تواند منشي زن داشته باشد و بالعکس نيز هيچ مدير خانمي نمي تواند منشي آقا داشته باشد. اين موضوع اصلاً به اين معنا نيست که مي خواهيم تفکيک جنسيتي داشته باشيم. هر کاري انجام مي دهيم نبايد به نقش مادري زن ضربه بزنيم دوم اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعيت را زنان تشکيل مي دهند و معتقديم که عدالت راجع به بانوان رعايت نشده است و شهرداري خواسته اين موضوع را رعايت کند. به عنوان موردسوم مي توان گفت که نقش زنها در هدايت جامعه بسيار شاخص است و در کل پذيرفته ايم حجاب زنان بايد ويترين جمهوري اسلامي باشد".

او همچینی از راه اندازی اماکنی به نام "شهربانو" خبر داده و گفته است: "در شهربانوها علاوه بر فضاي بزرگي که به بانوان اختصاص داده شده فضاهايي براي استخر، مراکز مشاوره، مهد کودک و مکاني براي دوچرخه سواري وجود دارد و وقتي خانمي وارد شهربانو مي شود مي تواند فرزندش را به مهد کودک مجموعه بسپارد و خود از فضاهاي تفريحي بهره مند شود".(لینک)

تاکید ناگهانی شهرداری تهران بر توجه به امور زنان و دفاع اصولگرایانه از حقوق آنان، پس از آن روی داده است که آیت الله خامنه ای در سخنان اخیرخود در جمع افرادی که "بانوان نخبه" معرفی شده بودند، از طرح هایی که تاکیدش بر زن به عنوان خانه دار است، استقبال کرده بود. شهرداری تهران می کوشد تا اولین مجموعه ای باشد که به "ندای رهبر" لبیک می گوید.(لینک)

اقدام ناگهانی قالیباف در محدود کردن حوزه فعالیت زنان در شهرداری تهران، آنطور که گزارش شده با تقدیر ۱۸۳ نماینده کنونی مجلس که روح الله حسینیان از آنان امضاء گرفته، همراه شده است.

شرق در اینباره نوشته است: "روح‌الله حسینیان از همان ابتدای صبح جلسه علنی دیروز، در میان صندلی‌ها می‌چرخید و معلوم بود، دنبال جمع‌آوری امضا برای تقدیرنامه قالیباف است، سرانجام، شمار امضاها به ۱۸۳ می‌رسد و خبر روی خروجی خبرگزاری‌ها می‌رود. زاویه دید خبرنگاران از چندماه پیش از جایگاه ویژه خبرنگاران، آنقدر کم شده که عنصر مشاهده به‌کل از پوشش خبر حذف شده ‌‌است. اما با این حال از گوشه‌های پنهانی می‌شود تک‌و‌تاب حسینیان را به‌خوبی دید. عضو «جبهه پایداری»، عنوان نامه‌اش را تقدیر از اقدامات محمدباقر قالیباف در اجرای قانون عفاف و حجاب در شهرداری تهران گذاشته است".

به نوشته اعتماد این اقدامات همان است که "چندهفته پیش، به اخراج گروهی از زنان شاغل و خانه‌نشینی آنها منتهی شد. حسینیان تاکید دارد که شهرداری تهران بانوان را تکریم کرده است".(لینک)

باقر قالیباف در حالی به ابتکار هواداران احمدی نژاد از سوی محافظه کاران مجلس به دلیل تلاش برای خانه نشین کردن زنان مورد تقدیر قرار گرفته که سال گذشته و در جریان انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: "جامعه‌‌‌ای موفق است که به ظرفیت انسانی خود توجه کند و از زنان در همه ابعاد جامعه استفاده کند. زنان در همه عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و غیره حق شرکت دارند".(لینک)

اقدامات شهرداری تهران در خانه نشین کردن زنان، با واکنش هاشمی رفسنجانی مواجه شده و او به شدت از "رواج افکار متحجرانه" انتقاد کرده است.

به نوشته ایرنا، هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی یک تشکل بانوان گفته است: "بعضی ها شاید با نیت خوب، افکار ناقص خود را به اسلام تعمیم می دهند و متحجرانه زن را محبوس در خانه می دانند. تبعیض جنسیتی در اسلام معنا ندارد و ملاک تقوا و توانایی های علمی و جسمی است".

او افزوده است: "شرایط قبل از انقلاب به گونه ای بود که خانواده های مذهبی کمتر به تحصیل دختران خود رغبت نشان می دادند و این نگاه، پس از پیروزی انقلاب کاملاً معکوس شد. زن ایرانی امروز در آموزش و پژوهش و حتی در مدیریت ها، کارنامه ای سرافرازانه دارد و اگر بعضی از قوانین دست و پاگیر نباشد، شاهد رشد حضور زنان در عرصه های مختلف خواهیم بود... مثل روز روشن است که مادر تحصیل کرده و دانشگاهی، در تربیت فرزندان و وظایف خانه داری نیز موفق تر است و خانه داری و تحصیل و کار هیچ مغایرتی با هم ندارند".(لینک)

پیش از او، شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان هم به شهرداری انتقاد کرده و البته با لحنی محافظه کارانه و ملایم گفته بود: "هرچند چنین تصمیم‌هایی با نیت خیر گرفته شود، ولی شهرداری تهران باید پاسخگوی چنین بخشنامه‌هایی باشد. باید مشخص شود چه جایگزین شغلی برای زنان شاغل در سطوحی مانند منشی و تایپیست در نظر گرفته شده است و آیا این زنان به سطحی ارتقا می‌یابند که معذوریت‌هایی وجود نداشته باشد؟ ما روزهای گذشته را صرف به‌دست‌آوردن صحت و سقم این بخشنامه کردیم و قرار است با نرگس معدنی‌پور، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در مورد این بخشنامه شهرداری جلسه‌ای داشته باشیم".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: