آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 مرداد ماه 1393 = 31-07 2014

عراق؛ شبه‌نظامیان سلیمانی سنی‌ها را می کشند

دویچه وله: دیده‌بان حقوق بشر گفت شبه‌نظامیان شیعی وفادار به دولت عراق در ماه‌های اخیر ده‌ها غیرنظامی سنی‌مذهب را در این کشور ربوده و کشته‌اند. این سازمان از دولت عراق انتقاد کرد و از آن خواست که از ادامه این قتل‌ها جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز پنج‌شنبه (۳۱ ژوئيه / ۹ مرداد) اعلام کرد که شبه‌نظامیان شیعی طرفدار دولت عراق چند ماه است که دست به ربودن و قتل غیرنظامیان سنی‌مذهب می‌زنند.

به گفته سازمان دیده‌بان حقوق بشر، این جنایت‌ها آشکار می‌سازند که خشونت در میان پیروان مذاهب مختلف در عراق بالا گرفته است.

مدافعان حقوق بشر می‌گویند که تنها از آغاز ماه ژوئن تا آغاز ماه ژوئیه ۲۰۱۴ در مناطق مختلف پیرامون شهر بغداد، پایتخت عراق، ۶۱ مرد سنی به قتل رسیده‌اند. در یک مورد چند شبه‌نظامی شیعی در برابر چشمان مشتریان یک کافه با گلوله به سر دو صاحب سنی‌مذهب کافه شلیک کرده و آن دو‌ را کشته‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت عراق انتقاد کرد که این قتل‌ها را تایید می‌کند.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، نخست وزیر عراق، نوری مالکی از آغاز یورش سازمان تروریستی "دولت اسلامی" دست به ایجاد نیروهای امنیتی جدید با استفاده از شبه‌نظامیان زده است.

این سازمان همچنین گفت که وقتی این شبه‌نظامیان مردم را می‌کشند، نوری مالکی هیچ اقدامی نمی‌کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرد: «گویا دولت عراق بر این باور است که اگر مردم قتل سنی‌ها را تقصیر شبه‌نظامیان بدانند، می‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.»

دیده‌بان حقوق بشر مسئول بیشتر این جنایت‌ها را شبه‌نظامیان شیعی "عصائب اهل الحق" می‌داند که گفته می‌شود روابط نزدیکی با رژیم ایران و حزب‌الله لبنان دارند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: