آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 10 مرداد ماه 1393 = 01-08 2014

راه‌اندازی کلینیک دولتی ترک اعتیاد به الکل

اولین کلینیک ترک اعتیاد به الکل با مجوز وزارت بهداشت در مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، کلینیک آموزشی ترک اعتیاد به الکل مرکز ملی مطالعات اعتیاد دوشنبه هر هفته فعال است و طی آن تمام خدمات مشاوره ای شامل مشاوره فردی، مددکاری، گروه درمانی و خانواده درمانی که برای مراجعین وابسته به سایر مواد ارائه می شود، در اختیار مراجعان الکل نیز قرار می گیرد.

دکتر محمدرضا سرگلزایی، روانپزشک که به همراه یک رزیدنت، مداخلات درمانی مورد نیاز را برای مراجعین به کلینیک انجام می دهد، درخصوص سابقه مراکز ترک اعتیاد به الکل در ایران گفت:‌ چندی پیش با توجه به بالا رفتن مصرف الکل در ایران و افزایش شدت وابستگی به آن، وزارت بهداشت به چند کلینیک خصوصی اجازه پذیرش و انجام مداخلات درمانی برای بیماران معتاد به الکل را داد؛ ولی این اولین بار است که مرکز دولتی خدمات ترک الکل را به مراجعان خود ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ بعد از بررسی‌های انجام شده درخصوص شیوع مصرف الکل و اعتیاد به آن در ایران و عدم وجود تیم درمانی متخصص و کارآمد جهت ارائه خدمات مناسب به این افراد، موجب شد تا کلینیک ترک اعتیاد به الکل INCAS، با هدف آموزش متخصصین و بالا بردن مهارت درمانی پزشکان و رزیدنت ها، راه اندازی شود.

سرگلزایی درباره ویژگی های یک فرد معتاد به الکل اظهار کرد: وابستگی به الکل به دو دسته جسمانی و روانی تقسیم می شود. آسیب های جسمانی الکل در مقایسه با مواد افیونی بسیار شدیدتر که از جمله آنها آسیب های قلبی و عروقی، کلیه و بالا رفتن فشار خون است. برخی از آسیب های جسمی در الکل غیرقابل برگشت است و در مادران باردار ممکن است جنین را دچار سندرم الکلی کند.

به گفته وی، از علائم وابستگی روانی الکل می توان به پرخاشگری و خشونت اشاره کرد. وابستگی های روانی الکل سبب بروز ناهنجاری های اجتماعی می شوند و در برخی از کشورهای دنیا، از جمله فرانسه و آمریکا، عامل مهمی در خشونت های خیابانی و قتل است همچنین، رانندگی درحالت مستی، عامل 10 درصد تصادفات مرگبار در فرانسه است. همچنین، در برخی از کشورها، تخت های زیادی در بیمارستان به علت سوانح و تصادفات ناشی از مصرف الکل اشغال می شوند.نکته مهم دیگر درمورد وابستگی به الکل این است که، ترک آن به نسبت مواد افیونی سخت تر است. فردی که اعتیاد به مواد افیونی دارد، درصورتی که نتواند ماده مصرفی خود را تهیه کند، بدون نیاز به مصرف داروی دیگری، می تواند علائم محرومیت را تحمل کند؛ اما در ترک الکل، اگر درمان دارویی جایگزین مناسبی برای آن درنظر گرفته نشود، فرد ممکن است به علت بروز تشنج های دائمی و قرار گرفتن در وضعیت ناهوشیار، جان خود را از دست بدهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: