آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 11 مرداد ماه 1393 = 02-08 2014

وحشت از گسترش ویروس ناشناخته در قاره سیاه

کشورهای غرب آفریقا با همکاری سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با ویروسی اسرارآمیز و مرگ بار تلاش می کنند که از مارس گذشته جان 729 تن را در سیرالئون، نیجریه، لیبریا و گینه گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان بهداشت جهانی طرح یکصد میلیون دلاری برای مقابله با شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا را آغاز کرده است و این در حالی است که آمار قربانیان این ویروس از زمان شیوع آن در مارس گذشته به بیش از هفتصد تن رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای در ژنو اعلام کرد که این میزان پول برای بکارگیری پزشکان و نیروهای امداد لازم در مبارزه با بیماری ابولا هزینه می شود.

مارگارت چان، رئیس سازمان بهداشت جهانی و رهبران کشورهای غرب آفریقا شامل سیرالئون، ساحل عاج، لیبریا و گینه که شاهد بزرگ ترین تهاجم ویروس ابولا هستند روز جمعه در کوناکری پایتخت گینه گرد هم آمدند تا نحوه اجرای طرح یکصد میلیون دلاری مشترک برای مقابله با این بیماری را مشخص کنند.

مارگارت چان گفت:گستره شیوع ابولا و خطر ناشی از این شیوع ، اقدامات مناسب سازمان بهداشت جهانی با همکاری کشورهای گینه ، لیبریا و سیرالئون و نیز سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با این بیماری را ضروری می کند.

مقامات بهداشت جهانی می گویند ابولا در کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا بیش از دیگر کشورهای غرب آفریقا شیوع داشته و قربانی گرفته است.

وزارت دارایی لیبریا نیز پس از مرگ یکی از مشاوارن بلندپایه اش بر اثر ابتلا به ابولا، جمعی از مقامات ارشد خود را تحت معاینات پزشکی قرار داد.

پاتریک ساویر، مشاور وزارت دارایی لیبریا، در پرواز کاری به نیجریه حالش بد شده و در بیمارستان جان خود را از دست داد.

مرگ این مقام لیبریایی در لاگوس شهر 21 میلیون نفری نیجریه روی داد و به گفته مقامات سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس ابولا در این شهر پر جمعیت می تواند عواقبی به مراتب شدیدتر از دیگر کشورها داشته باشد.

در همین زمینه شبکه الجزیره گزارش داد که از ماه میلای مارس دست کم یک هزار و دویست بیمار مبتلا به ابولا در غرب آفریقا شناسایی شده اند، که تا کنون 720 نفر از آنها جان خود را از دست داده اند. (339 نفر در گینه، 233 نفر در سیرالئون و 156 نفر در لیبریا)

تام فریدن ، رئیس مراکز مبارزه و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا ابولا را ویروسی بسیار وحشتناک و بی رحم توصیف کرد و گفت:اگر مقامات بهداشتی بتوانند مبتلایان به این ویروس را شناسایی و همچنین مانع ابتلای دیگر شهروندان به این بیماری شوند شیوع بیماری قابل کنترل خواهد بود و ظرف سه تا شش ماه می توان کاملا بر این ویروس غلبه بود.

وی افزود: پیشنهاد می شود که از سفرهای غیر ضروری به سه کشور گینه ، لیبریا و سیرالئون پرهیز شود.

فریدن تاکید کرد که این مراکز در حال اعزام پنجاه متخصص دیگر به مناطق غرب آفریقاست که تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته اند.

از سوی دیگر ارنست بای کوروما رئیس جمهور سیرالئون دیروز پنجشنبه یک روز پس از اعلام حالت فوق العاده در این کشور در پی شیوع بیماری ابولا از سازمان بهداشت جهانی به خاطر کوتاهی در مقابله با شیوع ویروس این بیماری انتقاد کرد.

لیبریا هم از روز چهارشنبه همه مدارس و از پنجشنبه هم همه دانشگاه های پایتخت را از بیم شیوع بیماری تعطیل کرد.

بیماری تب ابولا در سال 1976 نزدیک رودخانه ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو شناسایی شده و هنوز به طور جدی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

شیوه انتقال بیماری ابولا هم هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد اما برخی مخاط و خون را علت انتقال این بیماری می دانند و ممکن است که مشابه بیماری ایدز اولین بیماران احتمالا گوشت میمون های آلوده را خوردند.

تاکنون واکسن و یا درمانی قطعی برای ابولا شناسایی نشده است و نرخ مرگ و میر آن حالا به مرز نود درصد رسیده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: