آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 مرداد ماه 1393 = 18-08 2014

مریم میرزاخانی؛ نخبگانی که رفتند و نخبگانی که ماندند

افتخار اولین ریاضی دان زن جهان، و درد استعدادهایی که در ایران هدر می روند. آیا چنین استعدادهای علمی، به خصوص زنان، می توانند در فضای تنگ و خفقان آور موجود در ایران رشد کنند؟ تلخ و سخت و غیر قابل تحمل بودن فضای کنونی ایران برای جوانان با استعداد.
*****


گزارشی از کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

خانم مریم میرزاخانی استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد، مدال فیلدز را از رئیس‌جمهور کره جنوبی در مراسم افتتاحیه کنفرانس جهانی ریاضیات در سئول دریافت کرد. این جایزه برای اولین بار در تاریخ 76 ساله خود به یک ریاضی دان زن داده می شد. .

مریم میرزاخانی در سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد و دوره دبیرستان را در تهران و سال های اول دانشگاه را در دانشگاه شریف گذراند. او در دوران دبیرستان صاحب دو مدال از ایران و دو مدال از المپیادهای ریاضی جهانی بود.

مریم میرزاخانی در سال 1356 در تهران متولد شد و دوره دبیرستان را در مدرسه فرزانگان تهران در حالیکه دارای دو مدال طلای کشوری و دو مدال طلای جهانی در المپیاد‌های ریاضی بود به پایان رساند.

مریم میرزاخانی یکی از بازماندگان سانحه تلخ سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه شریف است. بیست و ششم اسفند 1376 اتوبوس حامل دانشجویان برجسته ریاضی دانشگاه شریف شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز به تهران بر می‌گشت حوالی شهرستان پل دختر در استان لرستان، به دره سقوط کرد. در این سانحه دو راننده اتوبوس و هفت دانشجو و استاد کشته و چند تن نیز مجروح شدند.

او پس از اتمام تحصیلات در ایران بلافاصله با بورس تحصیلی دانشگاه هاروارد به آمریکا مهاجرت کرد و پس از فارغ التحصیل شدن از این دانشگاه در پژوهشگاه ریاضی کلِی به عنوان پژوهشگر و بطور همزمان استادیار و پس از چندی استاد تمام دانشگاه پرینستون به کار و تحقیق مشغول شد

او از سن 31 سالگی تا کنون با سمت استاد تمام در دانشگاه استنفورد کار می کند.‌ آخرین موفقیت ایشان نیز دریافت جایزه فیلدز و بجا گذاشتن نام خود در تاریخ بعنوان اولین ریاضی‌دان زن برنده این جایزه ارزشمند است.

همسر آمریکایی خانم میرزاخانی، جان وندراک، از پژوهشگران کمپانی آی‌بی‌ام می باشد.

پیروزی این زن ایرانی ـ آمریکایی ضمن شادمانی زیادی که برای بسیاری از ایرانی ها بوجود آورده موجب غمگینی آن ها نیز شده است زیرا این نوع پیروزی ها به یاد آن ها می آورد که به دلیل سیاست های عقب مانده حکومت در ارتباط با دستگاه های آموزشی، و فضای غیر قابل زندگی برای این نوع استعدادها چه سرمایه های فکری و علمی عظیمی که هر روزه در ایران نابود شده و یا از ایران خارج می شود

به همین دلیل پیام تبریک آقای روحانی، رییس جمهور حکومت اسلامی خطاب به مریم میرزاخانی پرسش هایی را در میان جوانان برانگیخته است که اگر این استعدادهای استثنایی و این همت و کارآیی در جوانان ایران وجود دارد، چرا هیچ تلاشی برای حفظ آن ها و مناسب کردن فضاهای دانشگاهی در ایران نمی شود. و این که آیا چنین استعدادهای علمی، به خصوص زنان، می توانند در فضای تنگ و خفقان آور موجود در ایران رشد کنند؟

جالب است که یکی از این افراد، آقای علی آزادگان در فیس بوک مطلبی فراهم کرده تحت عنوان«نخبگانی که رفتند و نخبگانی که ماندند» و ضمن نگرانی از تغییر میانگین هوش و استعداد نسل های آتی در ایران و با نشان دادن وضعیت چند استعداد دیگر علمی که در ایران مانده اند، در مقایسه با مریم میرزاخانی به تلخ بودن و سخت بودن و غیر قابل تحمل بودن فضای کنونی ایران برای جوانان با استعداد تاکید کرده است.

در زیر بخشی از مطلب آقای آزادگان را می خوانید:

آنان که ماندند چه شدند

- میترا عالی، دانشجوی نخبه دانشگاه شریف، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته بیومتریال دانشگاه صنعتی شریف، رتبه ٧ کنکور کارشناسی ارشد و عضو بنیاد ملی نخبگان، پس از انتخابات ۸۸ بازداشت شد.

- امید کوکبی، نخبه ایرانی دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس آمریکا و همچنین برگزیده المپیاد فیزیک، در بهمن ماه سال ۸۹ به ایران سفر کرد و هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و همچنان زندانی است.

- علی اکبر محمدزاده، دانشجوی نخبه دانشگاه شریف پس از اعتراضات جنبش سبز در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، هنگام خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به شش سال حبس محکوم شد.

- امین نیایی فر، دانشجوی نخبه دانشگاه تهران به اتهام توهین به احمدی‌نژاد در دادسرای اوین شلاق خورد و مدتی را در اوین زندانی بود. امین نیایی فر، دانشجوی ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران.

- آرمان رضاخانی، دانشجو، برگزیده دهمین جشنواره خوارزمی از نخبگان ممتاز کشوری در المپیاد ریاضی، مکتشف قانونی در ریاضی بنام قانون مربعات و مثلثاث رضاخانی و مخترعی جوان در زمینه هایی چون سازه های معماری و کمک آموزشی فرکتال پس از حوادث ۸۸ بازداشت شد. وی پس از دریافت بورس چهار ساله از دانشگاه تگزاس اِی اَند اِم هم اکنون در رشته مهندسی کامپیوتر همین دانشگاه درحال ادامه تحصیل می باشد.

- جواد علیخانی، دانشجوی دورۀ دکترای دامپزشکی دانشگاه شهید چمران ابتدا در مهر ماه سال ٨۶ و سپس در دوم خرداد ١٣٨٩ برای بار دوم بازداشت شد و از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس محکوم شد.

- احسان عبده تبریزی، دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه دورهام انگلستان، یکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات. مهم ترین اتهام احسان عبده حضور در تجمع های اعتراضی ایرانیان خارج از کشور در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن است و به همین دلیل به پنج سال زندان محکوم شد.

- حامد صابر از نخبگان و فارغ التحصیلان دبیرستان علامه حلی تهران و رشته مهندسی سخت افزار کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، اخذ مدال برنز المپیاد کامپیوتر کشوری، از عکاسان فعال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، که عکس‌های وی در بسیاری از مجلات، خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری و اجتماعی بین المللی انتشار یافته بود در روز ٣١ خرداد ماه ۸۹ بازداشت شده بود.

- سروش ثابت برنده‌ی مدال برنز المپیاد کامپیوتر سال ۱۳۸۱، نفر دوم المپیاد خوارزمی در رشته‌ی ریاضی سال ۱۳۸۱ و رتبه‌ی اول کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۸، بمدت دو سال به حبس محکوم شد.

- و بسیاری دیگر از دانشجویان و شخصیتهای برجسته‌ی علمی کشور که طی سالهای گذشته بازداشت و زندان شدند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: