آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 28 مرداد ماه 1393 = 19-08 2014

جزئیات بیشتر از شورش زندانیان قزلحصار

میترا پورشجری (فعال حقوق بشر): گزارش زیر را با توجه به آخرین اخباری که از زندان قزل حصار به دستم رسیده است تهیه کردم

شورش زندانیان محکوم به اعدام در زندان قزل حصار و " گروه مرگ "

دیروز (یکشنبه) مورخ 26 مرداد 1393 حدود 300 زندانی محکوم به اعدام در اعتراض به انتقال همبندان خود به سالن های انفرادی برای اجرای حکم اعدام و همچنین در اعتراض به اجرای حکم های خود شورش کردند.

در این شورش که گفته می شود از سالن های 2 و 3 آغاز شده است، زندانیان ابتدا اقدام به تخریب دیوار سالن و سپس آتش زدن سالن ها کردند.

زندانبانان همراه تعداد زیادی یگان حفاظت زندان، با استفاده از گاز اشک آور و سلاح گرم اقدام به سرکوب زندانیان معترض کردند. این درگیری ساعتها به طول انجامید و با کشته و زخمی شدن تعدادی از زندانیان خاتمه پیدا کرد.

آمار دقیقی از تلفات این حادثه در دست نیست ولی به گفته برخی از زندانیان حدود 40 زندانی کشته شده اند.

از دیروز ساعت 9:30 حدود سی ساعت تلفن زندان ندامتگاه مرکزی کرج که زندان مجاور به قزل حصار می باشد، قطع شد و هر دو زندان هم اکنون در محاصره نیروهای گارد و به حالت آماده باش می باشند.

گفته می شود این محاصره محدود به داخل زندان ها نبوده و تا چند کیلومتری اطراف آن (از پل حصارک) را نیز در برگرفته است و تمامی رفت وآمد ها کنترل می شود.

امروز خانواده های نگرانی که خبر شورش را شنیده بودند و برای گرفتن اطلاعات از زندانیان خود به درب زندان مراجعه کردند، با توهین و رفتار ناشایست ماموران و نیروهای مستقر در نزدیکی زندان مواجه شدند و بدون گرفتن پاسخ مجبور به ترک محل شدند.

در اینجا لازم به توضیح است درباره "گروه مرگ"، نامی که اکثر زندانیان اعدامی و خانواده های آنها به شعبه اول دادگاه کیفری استان البرز نهادند. این شعبه همان دادگاه پنج قاضی معروف در میان زندانیان است که مستقر در دادگستری کاخ کرج می باشد و متشکل از یک دادرس به نام "هدایت رنجبر" و چهار مستشار به نام های علی یزدان پور، ایرج خنک دار، اکبر صدری و لقمان گیاه پاشا است.

اکثر حکم های اعدام و قصاص موجود در زندان های قزل حصار و ندامتگاه مرکزی کرج توسط " هدایت رنجبر" در دادگاه پنج قاضی صادر می شود و به نظر زندانیان، این گروه بی محابا و در نهایت بی رحمی حکم اعدام صادر می کنند.


گزارشهای قبلی

اعدام دسته جمعی در قرلحصار و شورش؛ چندین کشته

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه حداقل ۱۰ تن در زندان قزلحصار کرج بصورت دسته جمعی اعدام شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز یکشنبه بیش از ۱۴ تن از زندانیان واحدهای ۱ و۲ زندان قزلحصار کرج برای اجرای حکم اعدام به محل اجرای حکم منتقل شدند با این حال مشخص نیست با توجه به ظرفیت ۱۱ نفره محل اجرای حکم اعدام چگونه و چند تن از ایشان به دار آویخته شدند، هر چند گزارشات دریافتی از اعدام حداقل ده و حداکثر تمامی آنان خبر می‌دهد.

از اسامی و چگونگی اجرای احکام اعدام این افراد همچنان اطلاعی در دست نیست اما تلاش برای اجرای احکام اعدام مورد اشاره در روز جاری، منجر به شورش در این زندان و نیز اعتراض خانواده‌های زندانیان در خارج زندان شده بود. این اعتراضات با کشته و زخمی شدن تعدادی از زندانیان همراه شد.


شورش زندانیان اعدامی

در جریان شورش زندانیان اعدامی زندان قرل حصار کرج و اعتراض خانواده‌های آنان در مقابل زندان، ماموران رژیم بسوی زندانیان شورشی آتش گشودند که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از آنان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز یکشنبه در پی انتقال دسته جمعی تعدادی از زندانیان محکوم به اعدام این زندان برای اجرای حکم، زندانیان ساکن واحد ۱ و نیز واحد ۲، سالن‌های ۲ و ۳ زندان قزل حصار شورش کرده و با زندانبانان و یگان حفاظت زندان درگیر شدند.

یگان حفاظت زندان برای سرکوب اعتراض زندانیان شورشی از سلاح گرم استفاده نمود که این موضوع باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از زندانیان محبوس در این زندان شد. در زمان تدوین این گزارش از تعداد دقیق کشته و زخمی شدگان همچنان اطلاعی در دست نمی‌باشد. با این حال گزارش شده است زندان در وضعیت فوق العاده اما در کنترل یگان حفاظت زندان قرار دارد. سالن‌های مورد اشاره عمدتاً محل نگهداری زندانیان محکوم به اعدام هستند

همچنین هرانا گزارش می‌دهد، همزمان با اعتراضات داخل زندان، خانواده‌های تعدادی از زندانیان محکوم به اعدام که در مقابل درب زندان تجمع نموده بودند نیز به اعتراض پرداختند. این موضوع باعث شد تا با حضور ماشین آب پاش برای متفرق کردن آنان تلاش شود. نیروهای انتظامی بوسلیه پاشیدن آب و استفاده از باتوم سعی در متفرق کردن خانواده‌های معترض نمودند. از بازداشت‌های احتمالی در این رابطه همچنان اطلاعی در دست نیست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: