آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 مرداد ماه 1393 = 18-08 2014

استیضاح؛ بگم بگم بالا گرفت؛ دولت عقب‌ نشست

وطن امروز: بعد از واکنش گسترده نمایندگان مجلس به اظهارات تهدیدآمیز معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مبنی بر تداوم خط فعلی وزارت علوم حتی در صورت رای‌آوری برکناری وزیر علوم، مجید انصاری از ادعای روز شنبه خود عقب‌نشینی و به نحوی آن را توجیه کرد.

تهدید مجلس توسط معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که باعث افزایش امضاهای استیضاح وزیر علوم در جلسه علنی دیروز مجلس شد اکنون با توجیه مجید انصاری مواجه شده است. این عقب‌نشینی در شرایطی صورت گرفت که بر اساس برخی شنیده‌های «وطن امروز» قرار بود در جلسه استیضاح به مدرک دانشگاهی برخی مسؤولان فعلی نیز رسیدگی شود. انصاری در توجیه اظهارات خود با تأکید بر اینکه معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری همواره بر جایگاه والا و نقش تعیین‌کننده مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تأکید دارد به فارس گفت: برخی اخبار منتشر شده از جلسه ملاقات من با دانشجویان به درستی منعکس نشده است. این اظهارات انصاری در حالی است که بر اساس خبر خبرگزاری دولتی ایسنا، وی در جمع جوانان اصلاح‌طلب درباره گزینه‌های احتمالی وزارت علوم در صورت رای‌آوری استیضاح، گفته بود با فرض آنکه استیضاح رای بیاورد، گزینه بعدی قطعا کسی خواهد بود که تغییری در خط‌مشی وزارت علوم ایجاد نخواهد کرد. سید‌مسعود میرکاظمی، نماینده مردم تهران در مجلس درباره اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که در جمع جوانان اصلاح‌طلب تهران مطرح شده بود، تصریح کرد: انصاری باید تعامل بین مجلس و دولت را بیشتر کند اما حرفی که زد، نمونه بارز قانون‌گریزی است، یعنی دولت نه تنها نظارت مجلس را قبول ندارد بلکه با آن مقابله هم می‌کند که این مسائل باعث می‌شود فاصله دولت و مجلس بیشتر شود که به نفع دولت نیست. وی خاطرنشان کرد: در جلسه علنی مجلس همانطور که شاهد بودیم تعدادی از نمایندگان در اعتراض به سخنان مجید انصاری که مجلس را تهدید کرده بود، استیضاح وزیر علوم را امضا کردند و تعداد امضاها افزایش یافت لذا استفاده از این نوع ادبیات به ضرر دولت است. براساس این گزارش، طی چند روز گذشته و در پی اعلام وصول استیضاح وزیر علوم طیف گسترده رسانه‌های جریان فتنه و حامی دولت در سایه چراغ سبز وزارت علوم تهدید به افشاگری علیه نمایندگان مجلس و برخی بورسیه‌های اعطا شده در دولت سابق کردند.

نمایندگان مجلس نیز در قبال این شانتاژ رسانه‌ای بارها در اظهارات خود اعلام کردند وزارت علوم لیست تمام بورسیه‌های غیر‌قانونی را اعلام کند، اقدامی که البته هیچگاه به دلیل واهی بودن، از سوی وزارت علوم صورت نگرفت. نمایندگان همچنین بارها از اعلام آمادگی برای بررسی همه بورسیه‌های تمام دولت‌های گذشته خبر داده و تاکید کردند اگر مواردی از تخلف نیز وجود داشته باشد در دولت اصلاحات این آمار به مراتب بیشتر خواهد بود. به اعتقاد ناظران با بالا گرفتن فضای بگم‌بگم در جریان نحوه بورس تحصیلی و مدارک دانشگاهی، به علت وجود برخی شبهات در مدارک مسؤولان فعلی دولتی، دولت از ادامه خط و نشان کشیدن برای نمایندگان عقب‌نشینی کرد. در همین رابطه کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس دیروز از پخش نامه‌ای در صحن پارلمان توسط مهدی کوچک‌زاده خبر داد که گواهی از یک واقعه بسیار سنگین برای فضای کشور می‌دهد و به نظر می‌رسد در صورت اثبات این موضوع کل روند استیضاح به حاشیه برود. پیرموذن در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به پخش نامه‌ای در صحن پارلمان که به گفته وی علیه رئیس‌جمهور است، اظهار داشت: امروز شاهد بودیم که در جلسه علنی علیه رئیس‌جمهور نامه‌ای تخریبی منتشر شد که مجلس در تاریخ خود چنین چیزی به خود ندیده است. وی افزود: در این نامه آمده است که مدرک دکترای رئیس‌جمهور در زمان نمایندگی وی جعلی بوده و آقای کوچک‌زاده نماینده مردم تهران مسؤولیت نگارش این نامه را برعهده گرفته است. این نماینده مجلس همچنین گفت: هیات‌رئیسه لازم است درباره این نامه واکنش نشان دهد چرا که پخش چنین نامه‌ای پیش از استیضاح وزیر علوم برای جوسازی، تخریب و تندروی است تا رئیس‌جمهور شجاعت و جسارت بیان واقعیت‌های پشت‌پرده را پیدا نکند.
حضور روحانی در جلسه استیضاح
در میان اخبار مرتبط با استیضاح فرجی‌دانا یکی از موضوعات مهمی که مورد بحث قرار داشت حضور یا عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح وزیر علوم بود. بنا بر اعلام تابش با توجه به سفر استانی دولت در روز چهارشنبه، این استیضاح به درخواست دولت، روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد. براساس این گزارش، رئیس‌جمهور قرار است در جلسه استیضاح وزیر علوم شرکت کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدرضا تابش در نشست خبری خود با خبرنگاران از درخواست دولت برای برگزاری جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم در روز سه‌شنبه خبر داد. نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: دولت معتقد است از آنجایی که هیات دولت روز چهارشنبه در راستای هفتمین سفر خود به استان اردبیل سفر می‌کند لذا جلسه استیضاح روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار شود. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز با اشاره به زمان دقیق استیضاح وزیر علوم در صحن علنی مجلس به تسنیم گفت: باتوجه به اینکه رئیس‌جمهور قرار است در روز چهارشنبه این هفته به استان اردبیل سفر کند، احتمالا استیضاح وزیر علوم در جلسه علنی روز سه‌شنبه برگزار شود. وی تصریح کرد: در صحبتی که بنده با انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در زمینه تعیین زمان استیضاح وزیر علوم در مجلس داشتم، وی گفت با توجه به اینکه رئیس‌جمهور چهارشنبه به اردبیل سفر می‌کند، جلسه استیضاح سه‌شنبه برگزار می‌شود. جبار کوچکی‌نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر علوم به معنای تقابل با دولت نیست، به تسنیم گفت: بیش از 150 نماینده موافق استیضاح وزیر علوم هستند.

بورسیه غیرقانونی فرزندان 4 معاون فرجی‌دانا
در میان ادعاهای مختلف حامیان دولت مبنی بر اعطای بورسیه‌های غیر‌قانونی به فرزندان نمایندگان مجلس اما برخی خبرها حکایت از اعطای بورسیه تحصیلی به فرزندان 4 معاون فرجی‌دانا دارد. براساس این گزارش، در اعطای این بورسیه‌ها مواردی از تخلف و استفاده از رانت وجود دارد. به گزارش دانا، بخشی از اخبار در زمینه بورسیه تحصیلی تعدادی از نزدیکان مسؤولان فعلی وزارت علوم به این شرح است: زینب رضوان‌طلب دختر رئیس‌مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم در دوره کنونی است که به گواه اسناد و مدارکی که در اختیار است با استفاده از رانت و موقعیت فامیلی توانسته بورسیه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران شود. نامبرده با امضای مستقیم عبدالحسین فریدون که قبل از پدرش سرپرستی مرکز جذب هیات‌علمی را بر عهده داشته توانست به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآید. در یکی دیگر از موارد تخلف تنها 3 روز پس از انتصاب مجتبی صدیقی به عنوان معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فرزند وی محمدبشیر صدیقی از سوی وزارت علوم جهت عضویت در هیات علمی به دانشگاه امیرکبیر معرفی شد. این در حالی است که بسیاری از مسؤولان وزارت علوم در چند وقت اخیر نسبت به بورسیه‌ها و برخی اعضای هیات علمی در دولت گذشته اعتراضات گسترده‌ای داشته‌اند. گفتنی است بسیاری از مسؤولان کنونی وزارت علوم و همچنین چهره‌هایی نظیر میلی‌منفرد و مجتبی صدیقی نیز از جمله افرادی بودند که در دولت اصلاحات با حکم مصطفی معین به خارج از کشور بورسیه شدند. محمدبشیر صدیقی از دانشجویان ورودی سال ۸۲ رشته صنایع امیرکبیر است که هم اکنون در حال اتمام تحصیلات خود در دانشگاه دلف هلند است. «سلما امی» دختر یکی از مشاوران ارشد وزارت علوم است که در دولت گذشته فشارهای زیادی برای پذیرش بورسیه نامبرده در وزارت علوم از سوی جریانی خاص آورده می‌شود که در نهایت نامبرده بورسیه پژوهشگاه زلزله‌شناسی می‌شود. یکی دیگر از موارد تخلف مربوط به یکی دیگر از معاونان وزیر می‌شود. این معاون وزیر فرزند احمد احمدی، نماینده سابق مجلس است؛ احمدی زمانی که توفیقی سرپرست وزارت علوم بود در پیامی انتصاب وی را تبریک گفت و از وی خواست به برخی از فسادها در وزارت علوم پایان دهد. البته پیام‌های تبریک آقای نماینده سابق مجلس موثر واقع شد و توفیقی فرزند وی را به عنوان معاون برگزید. در حالی که در دوره گذشته یک مسؤول بلندپایه وزارت علوم صلاحیت خواهر آقای معاون کنونی را رد کرده بود با فشار جریان خاص نامبرده هم بورسیه تحصیلی گرفت که البته اسناد این موضوع به طور کامل وجود دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: