آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 28 مرداد ماه 1393 = 19-08 2014

خاموشی خالق سرود "دوباره می سازمت وطن"

سیمین بهبهانی خالق سرود «دوباره می سازمت وطن»، دیگر در میان ما نیست

مدرسه فمینیستی: روزی روزگاری در سالهای دهه هفتاد خورشیدی گروهی از زنان حق طلب ایرانی در نشریه «نیمه دیگر» به مناسبت سالروز تولد سیمین بهبهانی ویژه نامه ای منتشر کردند. در آن ویژه نامه، سیمین دانشور، در مورد سیمین بهبهانی نوشت: «زبان شاعرانه سیمین بهبهانی با موسیقی و رؤیا و اسطوره و واقعیت و حقیقت و تصویر و گاه با بینشی فوق حس و عقل، پیوند...ی همگون دارد. عمرش به بلندای آفتاب، چاه ذهنش همواره پُر آب، و رسن دستش محکم باد تا از آن ژرفا، آبهای روان بیرون بکشد و تشنگان را سیراب کند.» و ما در مدرسه فمینیستی در دهه نود خورشیدی ویژه نامه ای را به احترام سالروز تولدش منتشر کردیم و همزمان با آرزوی عمری طولانی برای سیمین بانو، دلخواسته مان این بود که در سالهای و دهه های آینده نیز گروه های دیگری از زنان به پاس بزرگی اش ویژه نامه های دیگری را در شناخت ابعاد آثار ادبی و نقش اجتماعی او منتشر کنند، اما...

سیمین بهبهانی شاعر بلندآوازه ایرانی در 87 سالگی از میان ما رفت.

ــ هنگامی که هنوز به دنیا نیامده بودیم «فخر عظما ارغون»، مادر سیمین بانوی ما، مشروطه خواه و عضو انجمن «نسوان وطن خواه» بود و برای حقوق زنان مبارزه می کرد. فخرعظما طی سالها تلاش حق خواهانه اش، مجله بانوان را نیز در سال 1314 بنیان گذاشت. پس از او، دخترش، سیمین بهبهانی، چه با قلم سحرآمیزش و چه با حضورش در تجمع های اعتراضی زنان، و چه صرفاَ با بودن اش به عنوان ستاره درخشان شعر و غزل ایران، توانایی و جایگاه غیرقابل انکار زنان را به جامعه پدرسالار یادآوری می کرد.

ــ در روزگاری که نسل ما چشم به جهان نگشوده بود یا کودکی بیش نبود، سیمین بهبهانی اولین کتاب اشعارش را در سال 1329 منتشر کرد. او سرودن را تا لحظه ای که زنده بود، ادامه داد، و بسیاری از سروده هایش، در آوازها و ترانه ها، در پوسترها و شعارهای سیاسی، بازتابی در خور پیدا کرد، بویژه پژواک غزال های او در قلب های مهربان ایرانیان، همواره زنده است.

ــ هنگامی که هنوز در خیال خود هم نمی دیدیم که جایزه نوبل روزی به سرزمین مان برسد و زنی ایرانی برنده این جایزه پُر افتخار شود، سیمین بهبهانی در سال 1378 کاندید جایزه نوبل ادبیات شد.

ــ هنگامی که جنبش زنان بعد از سال ها فترت، پس از انقلاب دوباره سربلند می کرد، سیمین بهبهانی، به دفعات برای امید بخشیدن به کنشگران جنبش زنان و تقویت امید و پایداری آنان، شعر و غزل های پُرمعنایی را سروده و به دختران خود در سراسر این مرز و بوم هدیه کرد.

بانوی غزل های شورانگیز سرزمین مان نه تنها به عنوان مادر معنوی جنبش زنان بلکه در مقام یک همرزم و یاور همیشگی در این جنبش، همواره ثابت قدم بود و پا به پای آنان در تجمع های مسالمت آمیز شرکت می کرد و حتا مورد ضرب و شتم هم قرار گرفت.

جایگاه بی بدیل سیمین بهبهانی سبب شد که وقتی جایزه «سیمون دوبووار» به کمپین یک میلیون امضا تعلق گرفت، از سوی همه گرایش های موجود در کمپین، به عنوان نماد همبستگی فعالان جنبش زنان ایران، برگزیده شود و هنگامی که از ایشان تقاضا کردیم که نمایندگی کنش گران کمپین را برای دریافت جایزه «سیمون دوبووار» تقبل کند سیمین بانو، در کمال فروتنی، این مسئولیت را بر عهده گرفت.

حضور مصمم و دلگرم کننده ی بانوی شعر و غزل ایران در حرکت های جمعی جنبش زنان، ما فعالان جنبش زنان را به راه روشن اما دشوار و پُرسنگلاخ رسیدن به حقوق برابر، امیدوارتر می کرد و طبعاَ به مبارزات مان در حوزه عمومی، مشروعیت فزاینده ای می بخشید.

اما اکنون سیمین بهبهانی خالق سرود «دوباره می سازمت وطن»، دیگر در میان ما نیست. او رفت اما میراث گرانبها و ارجمندی را برای ما و نسل های آینده به یادگار نهاد. از این رو ما در مدرسه فمینیستی یاد و خاطره گرانقدر و مانای اش را عزیز می داریم، جامه عزا بر تن می کنیم و در سوگ اش، غزل های او را با جام جان مان می نوشیم... فقدان بانوی غزل سرای میهن مان را به همه هموطنان تسلیت می گوییم.

مدرسه فمینیستی – 28 مرداد 1393



فريبرز August 19, 2014 08:14 AM

اين شير زن به اميد آزادى ايران چشم فرو بست يادش زنده باد

گزارش یا اعتراض به این نظر


ستاربهشتی .زندانی سیاسی را آزادکنید August 19, 2014 08:35 AM

درود می فرستم به سیمین بهبهانی و برای بازمندگان طلب صبر دارم و تسلیت من به تمام زندانیان سیاسی که یک انسان کامل رااز دست دادیم
ستاره دیده فروبست و آرمید بیا
شراب نور به رگ های شب دوید بیا
ز بس به دامن شب اشک انتظارم ریخت
گل سپیده شکفت و سحر دمید بیا

این شعر از سیمین بود یا

گزارش یا اعتراض به این نظر


سام August 19, 2014 08:43 AM

درگذشت "سیمین بهبهانی" این هنرمند، استاد و غزلسرای پرآوازه همچنین نویسنده توانای شهیررا به شما و تمامی همیهنان عزیز تسلیت میگویم شوربختانه پس از فقدان شادروان استاد "سیمین بهبهانی" علاوه بر نبود جایگزینی، ضربه ای سخت و غیر قابل جبران را به پیکره هنری، ادبی وارد خواهد ساخت یاد استاد گرامی باد پاینده ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


kavous pirouzi-pahlavan August 19, 2014 03:21 PM

سیمین بهبهانی رفت و عاشقان بس گریان
بس عزادا است فرهنگ و ادب وهنر ایران
عاشقی بود سیمین ، عاشق خرد و جان انسان
سیمین ما رفت ، اما هرگز نمیرد این انسان
در جهان هرگز نمرد آنکه نامش بود انسان
سیمین بهبهانی زنده است هرگز نمیرد انسان
کاوس پیروزی - پهلوان

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران بانوی سرزمین نداشتن ها و غصه ها August 19, 2014 04:21 PM

یادش برای همیشه در دلهای ماست

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی دربدر August 19, 2014 04:43 PM

فوت شاعران وادیبانت ونویسندگان ودرکل نخبه گان ایران درچنین شرایطی همچون خاموش شدن چراغی درشب تاروبارانی میماندبدون شک فوت شاعربلنداوازه بانوسیمین یکی ازاین چراغهاست که شایددرعالم شعروادب ضربه ای جبران ناپذیربرپیکرسرودوسیاست ومبارزین ایرانی خورده باشد روحش شاد یادش گرامیباد

گزارش یا اعتراض به این نظر


طاها August 19, 2014 05:48 PM

روحت شاد مطمئن باش روزی به پا خواهیم شد و وطن خود را پس میگیریم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: