آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 28 مرداد ماه 1393 = 19-08 2014

زلزله اخیر؛ بدنه قلعه تاریخی شوش ترک برداشت

رادیو فرانسه: مدیرپایگاه پژوهشی شوش، گفت: زمین لرزه های پی در پی در ایلام موجب وارد آمدن ترک هایی به بدنه قلعه تاریخی شوش شد ولی خسارت جدی بوجود نیاورده است.

او افزود: ترک های ایجاد شده براثر زمین لرزه در بخشی از قلعه شوش توسط کارشناسان این پایگاه پژوهشی در حال بررسی است، ولی ریزشی اتفاق نیفتاده است.

برای رفع این ترک ها نیازمند مساعدت مالی هستیم ولی به دلیل اینکه هنوز بررسی کارشناسی به پایان نرسیده، نمی توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه کرد.

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی که این خبر را منتشر کرد، از قول عبدالمالک شنبه زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، می نویسد : آثار تاریخی و بقاع متبرکه در شهرستان های دهلران و آبدانان در اثر زمین لرزه روز گذشته خسارت دیدند

عبدالمالک شنبه زاده، روز سه شنبه، امروز، گفت : پس از وقوع زمین لرزه روز گذشته در بخش مورموری و وقوع بیش از 70 پس لرزه، بسیاری از مکان های تاریخی و مذهبی در شهرستان های آبدانان و دهلران دچار آسیب شد. به گفته وی بر پایه بررسی ها و بازدید کارشناسان، بین 5 تا 15 درصد از مکان های تاریخی و بقاع متبرکه مناطق زلزله زده خسارت دیدند.

وی افزود: گروه های ویژه ای به منظور بررسی میزان تخریب این آثار به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

استان کهن ایلام یکی از مناطق نخستین سکونت انسان است. این استان دارای بیش از یک هزار و 500 اثر تاریخی، مذهبی و طبیعی است.

صبح روز دوشنبه زمین لرزه ای به بزرگی 6.2 ریشتر بخش مورموری شهرستان آبدانان را لرزاند که به منازل مسکونی، تجاری و ارادی در شهرها و روستاها خسارت بسیاری وارد کرد

دوشنبه شب گذشته باز هم زلزله دیگری به بزرگی 5.8 ریشتر بخش موسیان شهرستان دهلران را لرزاند که به شش روستای منطقه آسیب وارد کرد.

در این زمین لرزه، 2 هزار و 700 خانوار آبدانانی خسارت دیدند و 97 نفر زخمی شدند.

به گزارش ایرنا هم اکنون شمار زیادی از مردم این شهرستان از ترس وقوع پس لرزه های بعدی، با وجود گرمای 50 درجه، در خیابان ها به سر می برند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: