آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 مرداد ماه 1393 = 20-08 2014

رژیم ایران و غرب؛ پوتین چه در سر دارد؟

مسکو تایمز: ائتلاف با رژیم ایران، کارت برنده مسکو در رویارویی با غرب است. این روزنامه در یاداشتی نوشته است که اتحاد مسکو با رژیم تهران، کارت برنده‌ای برای کرملین است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسکو تایمز در یادداشتی به قلم «جاش کوهن» افسر سابق وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به راه‌های زیادی که روسیه برای پاسخ به تحریمهای غرب در دست دارد به نقش ایران بعنوان متحد روسیه و مهمترین کارت بازی روسیه در برابر غرب می‌پردازد و می‌نویسد علاوه بر ممنوعیت واردات مواد غذایی از اروپا و آمریکا، تحریم ورود خودروهای خارجی نیز ممکن است در دست اقدام باشد. رئیس‌جمهور پوتین همچنین می‌تواند با قطع طولانی مدت گاز اوکراین و ایجاد تنش در ایالتهایی که جمعیت روس تبار دارند مانند استونی و لتونی با غرب تسویه حساب کند اما شاید مخربترین گام پوتین دربرابر منافع غرب، تضعیف گروه 5+1 (5 عضو شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان) در مذاکرات هسته‌ای ایران با هدف محدودسازی برنامه اتمی ایران باشد.

مسکو تایمز با یادآوری اینکه باوجود گذشت شش ماه از گفتگوهای ایران و غرب، هنوز توافقی حاصل نشده و هنوز فاصله بین مواضع دوطرف باقیست به آثار تحریم‌ها اشاره کرده و نوشته است که با این حال روسیه هرگز در منزوی کردن ایران بطورکامل با غرب همگام نبوده و مسکو درباره بازی با «کارت ایران» به غرب هشدار داده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیرخارجه روسیه، پس از نشست ماه مارس گروه 5+1 در ژنو گفت: «ما علاقه‌ای به استفاده از این گفتگوها به عنوان اهرم بازی برای بالابردن شرایطمان را نداریم...ولی اگر مجبور به اینکار شویم، این اهرم را به تلافی بکار خواهیم بست.»

ریابکوف در ادامه با گفتن اینکه «پیوست دوباره کریمه به روسیه در برابر آنچه در مسئله ایران با آن مواجهیم قابل مقایسه نیست»، به تفاوت دیدگاه روسیه و غرب درباره ارزیابی خطر ایران هسته‌ای اشاره می‌کند.

مسکو تایمز در ادامه با عنوان اینکه ایرانیان به خوبی می‌دانند که بحران اوکراین موقعیت آنها در مذاکرات را قوت می‌بخشد به نوشته اخیر حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اشاره میکند: «منطق می‌گوید روسیه از کارت هسته‌ای ایران _در برابر غرب_ بهره خواهد برد. افزایش روابط نزدیک ایران و روسیه می‌تواند به پاداش اقتصادی بزرگی منجر شود.»

مسکو‌تایمز در ادامه می‌نویسد: «مسکو برای بازی ’کارت هسته‌ای موسویان’ با امضای یادداشت تفاهم با تهران برای پیاده‌سازی «نفت در برابر کالا» به ارزش 20میلیارد دلار گام‌های ملموسی برداشته است.»

«کلیف کوپچان» متخصص حوزه روسیه در گروه اورآسیا در یادداشتی در مجله تایم درباره توافق نفت در برابر کالا می‌نویسد «(این توافق) به ایران اعتماد به نفسی می‌دهد که بتواند موضع سخت‌تری در مذاکرات بگیرد. محافظه‌کاران اکنون دلایل قابل قبول‌تری دارند که ثابت کنند اقتصاد ایران درصورت شکست مذاکرات می‌تواند جان سالم به در ببرد.»

مسکوتایمز در ادامه گزارش به پاسخ ایالات متحده به معامله نفت در برابر کالا و تهدید روسیه به تحریمهای بیشتر اشاره می‌کند و از «دیوید کوهن» معاون وزارت خزانه‌داری در تروریسم و اطلاعات مالی اینگونه نقل می‌کند که «تقریبا قطعی است که تمام نهادهای درگیر در معامله خود را در معرض تحریم ایالات متحده و احتمالا دیگران قرار خواهند داد.»

اما معامله نفت در برابر کالا تنها راه روسیه برای تضعیف غرب در برابر ایران نیست. روسیه و ایران در حال توافق برای ساخت رآکتور دیگری برای ایران توسط روس‌اتم، شرکت انرژی دولت روسیه هستند. بدین ترتیب ایران با ساخت رآکتور جدید نیازش به سوخت هسته‌ای افزایش یافته، مجوز غنی‌سازی میزان بیشتری اورانیوم در خاک خود را بدست خواهد آورد.

مسکوتایمز در خاتمه با اشاره به قرارداد امضا شده میان روسیه و ایران برای تامین سامانه ضدهوایی S-300 و تعلیق تحویل این سیستم‌ها در سال 2010 در پاسخ به خواست ایالات متحده، می‌نویسد «پوتین به تلافی اقدامات غرب می‌تواند با فروش این محموله توازن نیروها در خاورمیانه را برهم زند» و در ادامه با اشاره به تهدید نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در اجلاس سال گذشته سازمان ملل، مبنی بر حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران از کوپجان نقل می‌کند که S-300 «کارت بازی روسیه است ... S-300 می‌تواند بازی را تغییر دهد زیرا توان اسراییل در حمله به ایران را کاهش می‌دهد.» اگر روسیه محمولهS-300 را به ایران تحویل دهد اسراییل ممکن است پیش از نصب تجهیزات به ایران حمله کند و ایران هم به تلافی تنگه هرمز را ببندد یا به میدان‌های نفتی متحدین ایالات متحده مانند کویت و عربستان سعودی حمله کند و این امر _اگر نگوییم جهان_ خاورمیانه را در بحران اقتصادی فرو خواهد برد.



حمید رضا August 20, 2014 11:09 PM

این تحلیل از نظر بنده کمی واقع گرایانه است اما در جاهایی به شدت لنگ میزند:
۱- اینکه روسیه به هیچ وجه خواهان هسته ای شدن ملایان نیست اتمی شدن ملایان با توجه به جاه طلبی هایشان می تواند یک خطر بالقوه برای آینده ی روسیه باشد
۲- جمهوری اسلامی نمی تواند تنگه ی هرمز را ببندد چون صادرات و واردات خودش بیشتر از هر کشور دیگری آسیب می بیند
۳- سیستم اس ۳۰۰ امروزه دیگر کاملا بی فایده است چون به سادگی با ابزارهای فریب و موشکهای کروز دورپرتاب نابود میشود و فقط هزینه ی همین جنگ افزارها را به طرح حلمه به ج ا می افزاید
۴- اگر نفت روسیه تحریم شود فروش نفت ایران به روسیه هم متوقف و توافق بی اثر می شود
نتیجه اینکه همچون همیشه روسیه فقط میخواهد ایران را به پای منافع خود قربانی کند و ج ا کمترین ارزشی برایش ندارد چیزی که ملاها و سران سپاه شاید هرگز نفهمند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: