آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 مرداد ماه 1393 = 20-08 2014

قنل کارگر؛ شناسایی ماموران از لیست سابقه‌دارها

شناسایی ماموران خاطی از بین لیست سابقه‌دارها

ابوالفضل (پسر کارگری که بدست ماموران شهرداری به قتل رسید) تاکید می‌کند که چهره همه طرفین درگیری را کاملا به خاطر دارد و می‌گوید که در آگاهی شاپور به او لیست سابقه‌دارها را نشان دادند و از بین آنها ماموران را شناسایی کرده‌اند.
*****

دو نمونه از کامنت های کاربران انیترنتی در ایران در مورد خبر قتل کارگری که با ضربات پنجه بوکس ماموران شهرداری در تهران کشته شد:

- اینجا یه بیگناه رو میکشند اونوقت تلویزیون سه روزه سیاه پوست آمریکایی رو نشون میده!!!

- با این همه منابع مردم باید چنین فرجامی داشته باشند، نخاله و آشغال جمع کردن و نهایتا مرگ؟

***

روایت مرگ کارگر نخاله‌جمع‌کن از زبان خانواده‌

بهارنیوز: خانه‌اش در جنوب شهر است، با پدر و مادرش زندگی می‌کرده و چهار فرزند دارد. خیاط بوده اما دو ماه است که برای روزی 70-80 هزار تومان، با وانت نخاله‌ها را از فروشنده‌ها می‌گرفته و برای رئیسش می‌برده است؛ مرحوم چراغی 41 ساله البته هیچ فکر نمی‌کرده که این تغییر شغل دستش را اینطور از دنیا کوتاه کند.

امروز بعدازظهر (سه شنبه) معصومه آباد - رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران به همراه مجتبی عبداللهی - معاون خدمات شهری شهردار تهران، برای دلجویی از خانواده مرحوم علی چراغی به خانه او رفت. خانه‌ای در جنوب تهران واقع در محله نعمت‌آباد؛ که البته خانه پدری مرحوم چراغی است، زیرا به گفته همسر مرحوم، آن‌ها پول پیش برای اجاره خانه نداشته‌اند و این خانه را نیز با 20میلیون تومان، در رهن نشسته‌اند. تمام اهالی محله که گفته می‌شود شغل اکثر آنها جمع‌آوری ضایعات توسط وانت است، از این حادثه باخبراند. حجله مرحوم چراغی سر خیابان و مقابل خانه‌اش دیده می‌شود. خانواده داغدار مرحوم چراغی امروز متوجه شدند که میهمانانی از شورای شهر دارند. پس از ورود معصومه آباد، چهار فرزند مرحوم در مقابلش قرار گرفتند و ماجرای از دست دادن پدرشان برای او تعریف کردند.

ابوالفضل فرزند 14 ساله آن مرحوم روز حادثه در کنار پدرش بوده است. او تعریف می‌کند که داخل ماشین آنها بلندگو نبوده و زمانی که آنها در منطقه 4 با وانت تردد می‌کرده‌اند توسط ماشینی که آرم شهرداری داشته، تعقیب می‌شوند و بعد خودرو شهرداری جلوی ماشین آنها را می‌گیرد. وی اضافه می کند: "پدرم گفت توی ماشین بمانم"و خودش به درخواست آنها پیاده شد. افراد که توی ماشین شهرداری بودند، به پدرم گفتند "بیجا کرده‌ای که در منطقه ما دوره‌گردی می‌کنی". پدرم گفت "پشت وانت من باری نیست و من کاری نکرده‌ام". آنها به پدرم گفتند که "به دنبال ما بیا تا به شهرداری برویم". اما او قبول نکرد و گفت "من جایی نمی‌روم تا زمانی که پلیس 110 بیاید و هرچه پلیس دستور داد همان را اجرا می‌کنم".

ابوالفضل با صدای رسا و کمی عصبانی ادامه می‌دهد که " آن افراد به پدرم فحش می‌دادند و زمانی که درگیری بالا گرفت صندلی را بالا دادند و پنجه بوکس را برداشتند و آن را مشت کرده و به سر پدرم زدند. وقتی پنجه بوکس به سر پدرم اصابت کرد، پدرم افتاد. ما به اورژانس زنگ زدیم و 40 دقیقه برای آن صبر کردیم تا اینکه پدرم را به بیمارستان امام حسین (ع) بردند". ابوالفضل می‌گوید: "پس از آنکه پدرم روی زمین افتاد و بیهوش شد ماموران پیمانکاری شهرداری اول فکر کردند اتفاقی نیفتاده و پدرم ادا در می‌آورد، ولی بعد فرار کردند".

همسر مرحوم، که خانه‌دار است، به معصومه آباد، می‌گوید: حتی اگر همسر من در درگیری ناسزا گفته باشد چه کسی به ماموران پیمانکار شهرداری اجازه داده پنجه بوکس و گاز اشک‌آور در ماشین داشته باشند. من از همسرم دفاع می‌کنم تا دیگر اینگونه اتفاقات نیفتد و کسی بیگناه کشته نشود. همسر من به دنبال یک لقمه نان حلال هرچند کم، بود.

شناسایی ماموران خاطی از بین لیست سابقه‌دارها
ابوالفضل تاکید می‌کند که چهره همه طرفین درگیری را کاملا به خاطر دارد و می‌گوید که در آگاهی شاپور به او لیست سابقه‌دارها را نشان دادند و از بین آنها ماموران را شناسایی کرده‌اند. راننده دستگیر شده است، اما چون این اتفاق دسته‌جمعی رخ داده باید همه آنها شناسایی شوند.

مادر مرحوم چراغی با لهجه غلیظ ترکی خطاب به معصومه آباد، می‌گوید: "من ناراحت نیستم. فقط از این ناراحتم حتی اگر فرزندم فیلم بازی کرد و خود را روی زمین انداخته، چرا او را به بیمارستان نبردند؟

طبق اظهارات خانواده مرحوم زمانی که اورژانس برای بردن مرحوم چراغی می‌آید، گفته می‌شود که باید به پلیس 110 زنگ بزنیم تا آنها صورت جلسه کنند. همسر مرحوم می‌گوید که پس از روز حادثه هیچ‌کس نیامد از ما بپرسد که همسرتان زنده یا مرده است و شهردار منطقه هم می‌گوید به ما ربط ندارد. مگر اینها مامور شهرداری نبودند؟ چرا موضوع را به گردن نمی‌گیرند؟

دختر بزرگ مرحوم چراغی دانشجوی ترم اول رشته حسابداری است و مادرش با نگرانی می‌گوید حالا ما با چه هزینه‌ای او را به دانشگاه بفرستیم؟ فرزند کوچک مرحوم چراغی دختری سه ساله است و دو پسر دیگر مرحوم نیز نوجوان هستند.

18 میلیون تومان هزینه بیمارستان مرحوم چراغی
بر اساس اظهارات خانواده متوفی، پس از آنکه حادثه در پنجشنبه هفته گذشته اتفاق می‌افتد، مرحوم چراغی ابتدا به بیمارستان امام حسین (ع) منتقل می‌شود، اما این بیمارستان تخت خالی در آی‌سی‌یو نداشته است و سرانجام مرحوم با پیگیری خانواده به بیمارستان نورافشار منتقل می‌شود.

حسین چراغی برادر مرحوم چراغی می‌گوید که جمعا 18 میلیون تومان هزینه برای برادرش کرده‌اند. او خودش را دستیار پرستار در بیمارستان آتیه معرفی می‌کند و ادعا دارد: بیمارستان امام‌حسین(ع) 600 تخت دارد ولی 20 تخت برای آی‌سی‌یو در نظر گرفته شده است. برادر من 4 شب بیمارستان بود و من مدام می‌گفتم که حال او بد است اما کسی توجه نمی‌کرد و حتی تخت او خونی شده بود اما تعویض نمی‌شد.

به گفته برادر مرحوم چراغی "از آنجایی که متوفی در یک دعوا آسیب می‌بیند، بیمارستان امام حسین (ع) پذیرش او را بدون هزینه قبول نمی‌کند و برادر مرحوم می‌گوید که 9 میلیون تومان در این بیمارستان هزینه کرده است". وی مدعی می‌شود: "اگر شهرداری اعلام کرده که مقصر پیمانکار است و واقعا به آنها ارتباطی ندارد، چرا روز شنبه (دور روز بعد حادثه) دو نفر با کت و شلوار از ناحیه 4 آمدند و به برادر دیگرم 5 میلیون تومان پول دادند. من به برادرم گفتم بگذار این هزینه‌ها پای خودمان باشد. اگر می‌گویند این حادثه به ما مرتبط نیست چرا پنج میلیون تومان به ما کمک می‌کنند؟"

به گفته برادر مرحوم از همان روز تاکنون دیگر از سوی شهرداری ناحیه بازدیدی از آنها صورت نگرفته است. برادر مرحوم می‌گوید چرا این چهار نفر پیدا نمی‌شوند و مگر نه اینکه آنها جزو پرسنل پیمانکار شهرداری بوده‌اند؟ عبداللهی - معاون خدمات شهری نیز، تاکید می‌کند که منطقه آدرس و اطلاعات افراد خاطی را ندارد، چراکه همکاری ماموران با پیمانکاری دائم نیست.

آباد نیز می‌گوید: عوامل حادثه نیروهای ثابت نیستند. اما پیمانکار به کلانتری گزارش داده و مسوولیتش را هم قبول کرده است. مراحل بعدی دادگاهی طی خواهد شد و این افراد به سزای اعمال خود می‌رسند. ما نیز از باب دلجویی و به عنوان نماینده مردم آمدیم و شهرداری هم حتما پیگیری انجام خواهد داد.

عبداللهی ضمن تائید اظهارات آباد خطاب به خانواده متوفی می‌گوید: "پیمانکار قبل از فوت متوفی خود را معرفی کرده و حتما کارگرها هم پیدا می‌شوند. ما برای دلجویی و ابراز همدردی آمده‌ایم. شهرداری هم برخورد لازم را انجام خواهد داد و قانون به این موضوع رسیدگی می‌کند. شورا و شهرداری هم هرکار بتوانند انجام می‌دهند و برای احقاق حق شما و حل مشکلات کوتاهی نمی‌کنند".

او ادامه می‌دهد: "شهرداری از این موضوع ناراحت است. شخص شهردار تهران هم از این موضوع ناراحت است و اعضای شورای شهر هم همین‌طور. این اتفاق پیش آمده و از قبل تعیین شده نبوده است. درگیری صورت گرفته و آن افراد بی‌عقلی کرده‌اند و درگیری فیزیکی صورت گرفته است. ما هم ناراحتیم و هم از این موضوع تاسف می‌خوریم".

خانواده مرحوم چراغی تاکید می‌کنند که بیشتر از این موضوع ناراحتند که چرا افراد خاطی هنوز پیدا نشده اند و به علاوه چرا در بیمارستان امام حسین(ع) به بیمار آنها رسیدگی لازم نشده است.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، در پایان این دیدار در پاسخ به ایسنا، گفت: قطعا یکی از اشکالات انتخاب نادرست ماموران سد معبر بوده است و ماموران سدمعبر باید ویژگی‌های لازم را داشته باشند و نباید از افراد شرور و سابقه‌دار انتخاب شوند. شهرداری باید گزینش‌های لازم را انجام دهد و شرط و شروط بگذارد و پیشینه افراد را بررسی کند.

مرحوم چراغی در یک درگیری که می توانست مسالمت‌آمیز برطرف شود، جان خود را از دست داده و خانواده‌ای که به او احتیاج داشتند را تنها گذاشته است، حالا خانواده وی جدای از هزینه درمان مرحوم چراغی که برایشان سنگین است به دنبال پیدا شدن چهار مقصر این حادثه هستند تا شاید با مجازات این افراد حوادثی از این دست کمتر رخ دهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: