آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 مرداد ماه 1393 = 20-08 2014

خرمای ريگان روی شاخه خشکيد

امسال گرما و توفان شديد و بي سابقه شن در ريگان آه از نهاد نخلداران سرزمين نخلستان‌ها درآورده است؛ امسال تلخي سرنوشت خرما اشک نخلداران ريگان را درآورده است.

به گزارش فارس از ريگان، گرماي بي‌سابقه و توفان‌هاي شديد شن در ريگان اشک نخلداران اين شهرستان را در آورد و گرماي سوزان سال جاري وجود اين کشاورزان را سوخت.

کشاورزي که يک سال تلاش و فعاليت اکنون دست‌رنج آنها به خرمايي خشک و بدون استفاده تبديل شده و نخلداراني که با مشاهده نخلستان خود فقط اشک مي‌ريزند.

به نخلستان‌هاي اين شهرستان مراجعه مي‌کنيم که در سال گذشته در اين زمان فصل برداشت خرماي آنان بود و کشاورزان با شور و نشاط وصف‌ناپذيري خرماي خود را برداشت مي‌کردند، اما اکنون حسرت سال‌هاي گذشته را مي‌خورند.

کشاورزي که سال گذشته از صبح زود تا غروب آفتاب محصول شيرين خرماي مضافتي را برداشت مي‌کرد، اما امسال آتش گرما تلخي اين محصول را به وجود آورده است.

شهرستاني که در سال گذشته بيش از 35 هزار تن خرما از نخلستان‌هاي آن برداشت شد، امسال پيش‌بيني مي‌شود تنها 15 هزار تن محصول داشته باشد.

سرپرست فرمانداري ريگان در اين زمينه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: گرماي بي‌سابقه و توفان‌هاي شديد شن در ريگان بيش از 600 ميليارد ريال به نخلداران ريگاني خسارت وارد کرد.

منصور حسين‌پور تصريح کرد: به دليل عارضه خشکيدگي خوشه‌هاي خرما و آفت کنه تارتن بيش از 60 درصد نخلستان‌هاي اين شهرستان دچار خسارت شدند و بيش از 20 هزار تن محصول خرما ريگان کاهش يافت.

وي اذعان کرد: با توجه به اينکه تعداد اندکي از کشاورزان محصول خود را بيمه کردند، امسال دچار خسارات شديدي شدند و لازم است، کشاورزان ريگاني حمايت شوند.

سرپرست فرمانداري ريگان بيان داشت: با توجه به اينکه شهرستان ريگان تک‌محصولي و تنها درآمد اهالي اين شهرستان بر پايه کشاورزي است، امسال به نخلداران ريگاني خسارات زيادي وارد شد.

مدير جهاد کشاورزي ريگان نيز در اين زمينه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: عارضه خشکيدگي خوشه‌هاي خرما 30 تا 90 درصد نخلداران شهرستان ريگان را خسارت‌زده کرده است.

موسي جلالي افزود: با توجه به اينکه بيمه، 10 درصد هزينه‌ها را پرداخت مي‌کند، امسال فقط دوسوم کشاورزان محصول خود را بيمه کردند و به دليل پرداخت نشدن هزينه بيمه به‌موقع، کشاورزان رغبتي به بيمه محصول خود ندارند‌.

مدير جهاد کشاورزي ريگان با توجه به اين فاجعه اقتصادي از ستاد حوادث استانداري کرمان خواستار حمايت از کشاورزان ريگاني شد‌.

جلالي گفت: با توجه به بحران خشکسالي و خسارت به محصول خرما در شهرستان ريگان بايد ارقامي ديگر جايگزين خرما مضافتي شود.

به گزارش فارس، در شهرستان ريگان سالانه بيش از 35 هزار تن خرما از نخلستان‌هاي اين شهرستان برداشت مي‌شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: