آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 30 مرداد ماه 1393 = 21-08 2014

توسعۀ همکاری نفتی دولت با سپاه پاسداران

رادیو فرانسه: معاون نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه خاتم الانبیاء که بزرگترین کارتل اقتصادی سپاه پاسداران ایران به شمار می رود، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا از همکاری اقتصادی خوب این کارتل بزرگ اقتصادی با دولت روحانی به ویژه در عرصه های نفت و گاز خبر داد و گفت که در حال حاضر توسعۀ مراحل 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین طرح فعال قرارگاه خاتم الانبیاء نیز هست توسط این نهاد دنبال می شود.

معاون نفتی قرارگاه خاتم الانبیاء که خبرگزاری ایلنا از او با عنوان "درگاهی" یاد کرده سپس افزوده است که تاکنون 50 درصد این طرح به پایان رسیده است.
معاون نفتی قرارگاه خاتم الانبیاء سپس برخی اخبار مربوط به فسخ قراردادهای دولت با این بنگاه اقتصادی سپاه پاسداران را تکذیب کرد و افزود که این قرارگاه همکاری و تعامل خوبی با وزارت نفت دارد.

وی در ادامه افزود که قرارگاه خاتم الانبیاء در انجام سه مرحله از احداث پالایشگاه گاز نیز فعال است و تاکنون این طرح ها 85 درصد پیشرفت کاری داشته اند.

وی در ادامه افزود که قرارگاه خاتم الانبیاء در حال حاضر سرگرم گفتگو و همکاری با وزارت نفت برای عقد قراردادهای جدید از جمله در زمینۀ اکتشاف حوزه های جدید نفت و گاز است بی آنکه به مبالغ طرح ها و قراردادهای جدید اشاره بکند. وی در عین حال، از برخی اختلافات مالی میان قرارگاه خاتم الانبیاء و دولت خبر داد، هر چند آنها را طبیعی و پیش جانبی توصیف نمود. هر چند کمترین نظارتی بر فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء نیست، اما، عدم شفافیت در زمینۀ عقد قراردادهای نفتی با سپاه پاسداران شامل دولت یازدهم نیز می شود که با انتقاد از عدم شفافیت در دولت محمود احمدی نژاد به ویژه در حوزه های مالی و نفتی روی کار آمد. با این حال، دولت حسن روحانی نیز تاکنون کمترین اطلاع رسانی در مورد چند و چون همکاری های خود با سپاه پاسداران به ویژه در زمینۀ نفت، این شاهرگ اقتصاد ایران، انجام نداده است.

در آخرین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز که در تهران و با حضور نمایندگان شرکت های بزرگ نفتی خارجی و داخلی برگزار شد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم صریحاً گفت که در صورت برچیده شدن تحریم های بین المللی علیه ایران، دولت یازدهم انجام طرح های بزرگ نفتی را به شرکت های داخلی که همگی وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء و دیگر نهادهای مشابه سپاه پاسداران هستند، واگذار خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: