آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 31 مرداد ماه 1393 = 22-08 2014

آزار و اذیت شهروندان اهل‌سنت در زاهدان

خبرگزاری هرانا – طی هفته‌های اخیر چندین مورد آزار و اذیت شهروندان اهل‌سنت با ظاهر مذهبی در بلوچستان گزارش شده، تاجایی که این موضوع اعتراض امام جمعه زاهدان مولانا عبدالحمید را درپی داشته است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته‌های اخیر گزارشهایی از برخورد بد نیروی انتظامی در ورودی‌های شهر زاهدان با شهروندان اهل‌سنتی که طلبه مدارس دینی هستند یا افرادی که ظاهر مذهبی دارند گزارش شده است.

این افراد بعضا تا چندین ساعت بدون ابلاغ دلیل و یا اتهامی خاص در بازداشت بسر برده و سپس آزاد شده‌اند. در چندین مورد نیز طلبه‌های اهل‌سنت مورد توهین و ضرب و شتم بی‌دلیل و بدون مقدمه قرار گرفته‌اند.

همچنین در موارد بسیاری ماموران امنیتی مانع مسافرت شهروندان با ظاهر مذهبی شده و ایشان را مجبور کرده‌اند تا به شهرهای خود بازگردند.

پیش‌تر مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، مدیر دارالعلوم زاهدان و امام جمعه اهل سنت این شهر، نسبت به برخورد تبعیض آمیز و تنگ نظرانه ماموران امنیتی در ورودی‌های شهر زاهدان هشدار داده بود. او در خطبه‌های جمعه ۱۷ مرداد ماه سال جاری گفته بود: «برخی گزارش‌ها از سختگیریهای ایست و بازرسی این است که در مورد کسانی که دارای چهره‌های دینی و مذهبی بوده و ظاهری اسلامی دارند حساسیت بیشتری موجود است. این در حالی است که کشور ما یک کشور دینی و اسلامی است.»

او تاکید کرده بود: «توصیه بنده به همه نهاد‌ها و ارگان‌ها آن است که مواظب افرادشان باشند که موجبات نارضایتی مردم را فراهم نیاورند. وقتی مردم شیعه و سنی در استان با یکدیگر همدلی داشته باشند هیچ گروه تندرویی نمی‌تواند ناامنی ایجاد کرده و هیچ کسی نمی‌تواند در استان تفرقه ایجاد نموده و مشکلاتی بوجود بیاورد.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: