آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 شهریور ماه 1393 = 26-08 2014

اینجا لندن و پاریس نیست که ...!

یک هنرمند مجسمه‌ساز می‌گوید اینجا لندن و پاریس نیست، فضای شهری ما در تهران آنقدر نازیبایی دارد که مردم باید مجسمه‌های نصب شده در شهر را غنیمت بشمرند، نه اینکه آن‌ها را خراب کنند.

قدرت‌الله عاقلی- هنرمند مجسمه‌ساز- در گفت‌و گو با ایسنا درباره‌ی کیفیت مجسمه‌هایی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح شهر نصب می‌کند، اظهار کرد: نباید مجسمه‌هایی که در شهر ما نصب می‌شوند را با مجسمه‌هایی مقایسه کرد که در کشورهای پیشرفته نصب می‌شوند. چون در آن کشورها پروسه‌ی لازم در پذیرش مجسمه توسط مردم طی شده است. به نظر من اکنون در مرحله‌ای نیستیم که بخواهیم درباره‌ی مفهوم مجسمه‌هایی که نصب می‌شوند حساس باشیم.

او افزود: البته منظورم حمایت از مجسمه‌ی بی‌کیفیت نیست، بلکه فکر می‌کنم باید در کمیت و فرهنگ استفاده از مجسمه تمرکز بیشتری کنیم تا مردم به حضور مجسمه‌ها عادت کنند. باید به حدی ارتقا پیدا کنیم که مردم مجسمه‌ها را به عنوان فرهنگ تصویری خود بپذیرند. در این صورت آثار قوی و ارزشمند خودشان ارزشمندی خود را ثابت کرده و در نگاه مردم ماندگار خواهند شد. البته لازم به ذکر است که نمی‌توانیم تضمین کنیم چه اثری مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد؟ در همه جای دنیا مجسمه‌هایی نصب می‌شوند که تعدادی مورد علاقه‌ی مردم هستند و تعدادی دیگر سرنوشتی مشابه ندارند.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: در ایران هم، همواره چنین وضعیتی وجود داشته است. دیده‌ایم که با وجود حذف برخی مجسمه‌ها همواره آثار هنرمندانی از جمله پرویز تناولی ماندگار بوده‌اند. باید اجازه دهیم که آثار مختلف نصب شوند. در چنین شرایطی آثاری ماندگاری بیشتری خواهیم داشت که با کیفیت‌تر هستند.

عاقلی درباره‌ی آسیب‌ رساندن مردم به مجسمه‌های شهری هم گفت: در زمینه‌ی مجسمه‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. تا درک شود که مجسمه‌ها جزو سرمایه‌های ملی ما هستند و ارزش افزوده دارند و تاکید می‌کنم که فرهنگ‌سازی با افزایش کمی تعداد مجسمه‌ها ممکن است. متاسفانه رفتار آنارشیستی آسیب زدن به مبلمان شهری از جمله مجسمه‌ها در کشور ما زیاد شده است. گاهی فکر می‌کنم که گویی مردم ما از آبادانی و تمیزی خوششان نمی‌آید چنانچه در برابر ساخته شدن اشیای زیبا در مناطق مختلف واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند. باید اشیای زیبا انقدر زیاد شوند تا فرهنگ‌سازی شود.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که چقدر علاقه‌ی مردم به آسیب زدن مجسمه‌ها را می‌توان نشان اعتراض آن‌ها قلمداد کرد،‌گفت: اینجا لندن و پاریس نیست که همیشه همه چیز زیبا باشد و مردم بخواهند برای اعتراض چیزی را خراب کنند. ما آنقدر فضاهای درب و داغون و نازیبا داریم که باید این مجسمه‌هایی که برای زیباسازی ساخته می‌شوند قدر دانسته شوند. من فکر می‌کنم این عمل به خاطر اعتراض انجام نمی‌شود بلکه کار کسانی است که از سلامت روانی برخوردار نیستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: