آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 شهریور ماه 1393 = 26-08 2014

وام ۱۱۲ هزار میلیاردی بانکها به خودشان

معاون نظارتی بانک مرکزی در نشست خبری اعلام کرد: بانکها به شرکتهای زیرمجموعه خودشان ۱۱۲ هزار میلیارد ریال وام داده اند.

حمید تهرانفر با بیان اینکه بانکها 245 هزار میلیارد ریال در خرید سهام شرکتها سرمایه گذاری کرده اند ، گفت: کل حقوق صاحبان سهام بانکها نیز 697 هزار میلیاد ریال بوده است.

تهرانفر ، کل دارایی های بانکها را 10 هزار و 660 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: تا پایان تیرماه دارایی های ثابت بانکها 499 هزار میلیارد ریال محاسبه شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 34 بانک و مؤسسه اعتباری دارای مجوز در کشور فعالیت می کنند ، گفت: سپرده های قرض الحسنه نزد بانکها تا آخر تیرماه 299 هزار میلیارد ریال و تسهیلات اعطایی قرض الحسنه 263 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با معرفی شاخص کفایت سرمایه بعنوان شاخصی که بانکها را در مقابل بحرانها محافظت می کند ، گفت: عدد استاندارد و جهانی شاخص کفایت و سرمایه ۸ درصد است اما متوسط شاخص کفایت سرمایه در ایران 4 و شش دهم درصد بوده که این رقم برای بانکهای دولتی ۵ و نه دهم درصد و برای بانکهای خصوصی ۸ و چهار دهم درصد است.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر بانکها 20 هزار و 262 شعبه در سراسر کشور دارند که جمع سپرده های آنها تا پایان تیرماه هفت هزار و 143 هزار میلیارد ریال و مانده کل تسهیلات نیز 600 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: فضای حاکم بر فعالیت بانکها غبارآلود است و به نظر می رسد آنچه به عنوان تخطی بانکها عنوان می شود بیش از واقعیت است و بانک مرکزی تلاش می کند در جهت بهبود نگاهها به نظام بانکی از یکسو و بانکها نسبت به یکدیگر گامهایی بردارد.

تهرانفر ضمن هشدار مجدد به مؤسسات غیرمجاز پولی گفت: در حال حاضر سامانه بانک مرکزی بطور روزآمدی مؤسسات مجاز و غیرمجاز پولی را به مردم معرفی می کند ، ضمن آنکه بانک مرکزی با همکار نیروی انتظامی و قوه قضاییه تلاش ویژه ای در برخورد با مؤسسات غیرمجاز دارد.

وی افزود: در حال حاضر پرونده شش بانک در هیئت انتظامی بانکها در مورد تخلفاتی که انجام داده اند در حال رسیدگی است و بانکها بدانند در صورت هر گونه تخلف جزای سنگینی خواهد پرداخت.

تهرانفر گفت: تعاونیهای اعتباری آزاد دیگر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیستند و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همکاری خوبی در این زمینه با بانک مرکزی داشته است.

200 هزار حساب بانکی دولتی متمرکز می شوند

دبیرکل بانک مرکزی اعلام کرد : با راه اندازی سامانه نسیم به زودی 200 هزار حساب بانکی دولتی که در کشور وجود دارد، به صورت متمرکز مدیریت می شود.

محمود احمدی افزود : در گام اول قرار است حساب های مربوط به گمرک جمهوری اسلامی ایران از طریق سامانه نسیم رصد شود و به تدریج کل حسابهای دولتی از نظر دریافت و پرداخت در سامانه نسیم نظارت و کنترل خواهد شد.

وی در ادامه گفت : با تکمیل کنترل حساب های دولتی در سامانه نسیم این امکان به وجود می آید که پرداختهای مردم به حسابهای دولتی نظیر عوارض خروج از کشور ، پرداخت بهای سوخت و دیگر موارد از طریق بانکداری الکترونیک انجام گیرد.

دبیرکل بانک مرکزی از زیرساخت های جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مانند سامانه سپاس و سامانه چکاوک خبر داد و گفت : روند بانکداری الکترونیک در کشور با ایجاد این زیرساختها با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت .

ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی هم گفت : کار یکسان سازی و استانداردسازی چک ها آغاز شده است و به زودی چکها با فرم و اندازه یکسان و یک شکل اما با نام بانک صادرکننده در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: