آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 شهریور ماه 1393 = 26-08 2014

محمود عباس: توافق برای آتش بس دائم در غزه

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در یک کنفرانس خبری در رام الله از توافق در مورد آتش بس دائم در نوار غزه خبر داد.

وی در در این سخنان از تلاش مصر برای برقراری آتش بس در نوار غزه خبر داد و از مصر و همه طرف هایی که با تلاش های خود به حصول این توافق کمک کردند، تشکر کرد.

منابع اسرائیلی گفتند اسرائیل با آتش بس موافقت کرده است. یک منبع اسرائیلی نیز به کانال ده گفت آتش بس از ساعت هشت امشب به اجرا در خواهد آمد.

از سوی دیگر حماس این آتش بس را یک پیروزی برای خود اعلام کرده است.

شبکه فرانس24 با اعلام این مطلب که پس از پنجاه روز درگیری میان حماس و اسرائیل، یک منبع فلسطینی اعلام کرده است توافقی برای برقراری آتش بس دراز مدت به دست آمده است، گزارش داد این خبر در شرایط کنونی کاملا غیر منتظره بود.

این منبع گفت: شاید فعلا باید درباره این خبر قدری محتاط بود زیرا در حال حاضر خبرگزاری ها به ویژه آسوشیتدپرس و فرانس پرس آن را اعلام کرده اند. آنها نقل قول کرده اند که یک مسئول حماس که نامی از او ذکر نشده است، اعلام کرده که توافق برای آتش بسی دراز مدت حاصل شده است و این توافق آتش بس امکان رفع محاصره غزه را فراهم می کند.

این موضوع رفع محاصره غزه یکی از موضوعات اساسی مذاکرات قاهره در هفته های گذشته و از مطالبات اصلی حماس بوده است.

آنطور که خبرگزاری فرانس پرس نقل کرده است بحث بر سر دو نکته یعنی بازگشایی فرودگاه و نیز گشوده شدن بنادر غزه احتمالا ادامه خواهد یافت. قرار است جزئیات آن در ساعات آینده اعلام شود.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در ساعات آینده در این باره سخن خواهد گفت.

کشورهایی مانند قطر که در روزهای اخیر صحبت های زیادی از آن در این زمینه مطرح شده بود و نیز مصر احتمالا نقش بیشتری در این مسئله داشته اند.

مصر در بحران های گذشته همواره نقش میانجی را ایفا کرده بود، اما در این بحران اخیر تا حدود زیادی از این نقش خود فاصله گرفته بود زیرا مصر عبدالفتاح سیسی دیگر حامی اخوان المسلمین نیست و اتفاقاً مخالف آن ها است. اما با این وجود به نظر می رسد پس از پنجاه روز درگیری احتمالا مصر توانسته است نقش خود را به عنوان میانجی در این اوضاع ایفا کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: