آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 شهریور ماه 1393 = 27-08 2014

سفر تشریفاتی ۱۰۰ هزاردلاری هیئت رژیم به خارج

به گزارش رادیو آلمان، نماینده قم در مجلش شورای اسلامی می‌گوید در سفر غیرضروری هیاتی ۱۳ نفره به خارج از کشور ۱۰۰ هزاردلار هزینه شده و هر یک از همراهان پاداشی ۱۵۰۰ دلاری گرفته‌اند.

طرحی با ۵۰ امضا برای ساماندهی سفرهای خارجی مسئولان نظام به هیات رئیس مجلس تسلیم می‌شود

نماینده قم می‌گوید کمیته سفرهای مجلس باید دلایل مسافرت‌های خارجی کارکنان و مقامات دولت را تشریح کند. احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ایران در گفت‌وگو با "باشگاه خبرنگاران" از سفرهای خارجی برخی مسئولان، ماموریت‌های غیرضروری و تحمیل هزینه به وزارت‌خانه‌ها و صندوق دولت انتقاد کرده است.

به تاکید این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، بسیاری از این سفرها تشریفاتی هستند و کاربرد و دستاوردی ندارند. امیرآبادی فراهانی گفته که رسم به همراه بردن برخی از نمایندگان به سفرهای خارجی وزیران، می‌تواند موجب "وام‌دار" شدن فرد همراه به وزارت‌خانه یا نهاد مربوطه شود و جلوی نظارت او بر آن مجموعه را بگیرد.

امیرآبادی فراهانی یادآور شده که حق ماموریت روزانه مسئولان در سفرهای خارجی در شرایط تحریم و نیاز کشور به ارز، روزانه ۱۸۰ دلار است: «کمیته سفرهای مجلس باید دلایل سفر نمایندگان را مشخص کرده و طی یک لیست در اختیار مجلس قرار دهد.». او از سفری غیرضروری و یک هفته‌ای پرده برداشته که پاداش همراهان آن ۱۵۰۰ دلار بوده است.

نماینده قم گفته که خرج این سفر ۱۳ نفره ۱۰۰ هزار دلار بوده اما نامی از کشور مقصد نبرده است: «این موضوع را به دقت بررسی کردم و قطعا می‌گویم که انجام این سفر اصلا ضرورت نداشت.»

فراهانی این را نیز گفته که افشاگری نمایندگان، جلوی سفری مشابه را گرفته است. او با ابراز مخالفت نسبت به سفرهای نالازم مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، خواستار حذف حق ماموریت ارزی شده است.

حسن کامران، عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت برسفر کارکنان دولت و نماینده اصفهان نیز پیش‌تر گفته بود که بسیاری از سفرهای وزارتخانه‌ها و مقامات دولتی غیرضروری هستند: «مثلا یک وزارتخانه برای یک همایش ۴ نفر می‌فرستد که حتی شاید یک نفر هم نیاز نباشد.»

"باشگاه خبرنگاران" به نقل از حسن کامران نوشته است که بسیاری کارها در کشورهای مختلف را سفیر یا رایزن‌های فرهنگی و اقتصادی می‌توانند انجام دهند و نیازی به حضور مستقیم دیگران نیست: «مثلا چین یا آلمان با ما قرارداد بسته و متعهد شده که فلان قطعه را برای ما بیاورد و همین‌جا آموزش بدهد اما مسئولان ما خودشان راه می‌افتند و برای آموزش به آنجا می‌روند. در برگه این افراد نوشته می‌شود که طی ۴ روز آموزش دیده‌اند. این چه آموزشی است که فقط سه روز آن را در راه بوده‌اند؟»

هدایای گرانقیمت

حسن کامران از مخارج مربوط به هدایای گرانبها در سفرهای خارجی نیز انتقاد کرده و گفته است: «وقتی هیاتی از ایران به کشورهای خارجی می‌رود، به آنها دکمه هدیه می‌دهند ولی مسئولان ما گز، صنایع دستی، کاسه‌های نفیس و ترمه به آنها هدیه می‌دهند.» او اضافه کرده که هیات نظارت بر سفر کارکنان دولت، جلوی دو سوم سفرهای پیشنهاد شده تا پایان شهریور را گرفته است.

نیره اخوان بی‌طرف، نماینده دیگر مردم اصفهان هم از تهیه طرح یک فوریتی برای ساماندهی سفرهای خارجی مسئولان دولتی خبر داده است. او به خبرنگار پارلمانی "باشگاه خبرنگاران" گفته که این طرح امضای ۵۰ نماینده مجلس را زیر خود دارد و تا چند روز آینده تسلیم هیات رئیسه می‌شود: «طبق ماده واحده این طرح، حق ماموریت کارکنان و مسئولانی که به سفرهای خارجی می‌روند، یک‌دهم حقوق و مزایای مستمر ماهانه آنها خواهد بود.»

اخوان بی‌طرف افزوده است: «وقتی مسئولی در راستای وظایف تعریف شده خود به سفر خارجی می‌رود، علاوه بر پرداخت کلیه هزینه سفر، حقوق ماهانه خود را نیز دریافت می‌کند. بنابراین نیازی به حق ماموریت آن چنانی ندارد.»
خبر تهیه طرح ساماندهی سفرهای خارجی نمایندگان و مسئولان جمهوری اسلامی پس از افشای بسیاری از ریخت‌وپاش‌های دولت دهم اعلام می‌شود.

حسن روحانی در نخستین روزهای دومین سال ریاست جمهوری خود، به تندی از "بی‌عقلی" دولت گذشته انتقاد کرد و گفت: «در دولت قبلی، تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای؛ بردند، خوردند و ملت ایران را دور زدند.»

آخرین سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک در خرداد ۱۳۹۲ و همراهی اعضای خانواده و اقوام دور و نزدیک وی در این سفر نیز با انتقاد رسانه‌ها و واکنش کمیسیون اصل نود مجلس روبرو شد. گفته می‌شد که هزینه هر شب اقامت ۱۴ نفر از همراهان رئیس جمهور در این سفر بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار بوده است. محمود احمدی‌نژاد در آن سفر ۱۲۵ نفر را با خود به نیویورک برده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: