آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 شهریور ماه 1393 = 27-08 2014

زلزله مورموری ایلام به تهران می رسد؟

هر بار در نقطه ای از ایران زمین لرزه ای اتفاق می افتد، دامنه شایعات درباره وقوع زلزله در کلانشهر تهران قوت می گیرد، اما معاون مرکز لرزه نگاری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله می گوید، زلزله مورموری به تهران نمی رسد.

به گزارش انتخاب مورموری در استان ایلام از 27 مرداد ماه و پس از وقوع زمین لرزه ای با قدرت 6.1 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) که سبب مصدومیت حدود 350 نفر از اهالی منطقه و نیز تخریب بسیاری از منازل شد، تا امروز همچنان می لرزد.

دکتر علی اصغر متقی روز چهار شنبه درگفت وگو با خبرنگارعلمی افزود:زمین لرزه های موموری به تهران ارتباطی نداشته و شایعات مطرح شده جنبه علمی ندارد.

وی با اشاره به زلزله خیز بودن ایران و اینکه نمی توان لرزش زمین و پس لرزه های ایجاد شده را به هم ربط داد، گفت:زلزله استان ایلام سبب فعال شدن گسل های تهران نمی شود.

وی تصریح کرد:اگرهم فرض بر این باشد آنقدر فاصله مکانی ایلام تا تهران زیاد است که اگر لرزش ها هم جمع شود تا به تهران برسد، با فرض اینکه اگر این دانش را داشته باشیم که بتوانیم آن را پیش بینی کنیم که به کدام طرف می آید، به این زودی اتفاق نمی افتد.

**زمین لرزه های القایی از چاه های نفت سبب زلزله 6 ریشتری نمی شود

متقی درخصوص اینکه گفته می شود زمین لرزه های القایی از چاه های نفت سبب زلزله ایلام شده نیز افزود:لرزش زمین در منطقه ایلام ارتباطی به لرزه های القایی چاه های نفت ندارد.

وی ادامه داد:گسل منطقه ایلام،گسل خیلی بزرگی است که می تواند زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر و پس لرزه هایی به قدرت 4 و 5 ریشتر به وجود بیاورد.اما زمین لرزه های القایی چاه های نفت از لحاظ قدرت خیلی پایین است و باعث زمین لرزه ای به این بزرگی نمی شود.

** پس لرزه های مورموری تا یکی دو ماه آینده ادامه دارد

این عضوهیات علمی گروه زمین شناسی بیان کرد: براساس داده های علمی وقوع پس لرزه ها بعد از زلزله های بالای 5 و 6 ریشتری تا یکی دو ماه در منطقه ادامه دارد.

متقی با اشاره به اینکه علت اصلی وقوع زلزله ایلام فعالیت گسل عربستان است که به دیگر گسل ها در ایران فشار می آورد ادامه داد:علت اصلی وقوع زلزله موموری را می توان، لرزش یکی ازگسل ها یا ایجاد گسل جدید که باعث به وجود آمدن جنبش در بقیه گسل ها شده یا اینکه جنبش گسل های اطراف، گسل اصلی منطقه را فعال کرده باشد دانست.

وی اظهارکرد:در باره علت اصلی زلزله مورموری نمی توان با شبکه لرزه نگاری موجود اظهارنظر دقیق کرد که گسل اصلی کجا فعال شده و ممکن است به کدام منطقه سرایت کند.

متقی با بیان اینکه تا 10روز آینده احتمال قطع شدن پس لرزه های بالای 4 ریشتر در منطقه وجود دارد، گفت: البته تا دو سه ماه آینده زمین لرزه و جنبش ها ادامه خواهد داشت تا اینکه زمین به حالت اولیه خود برگردد.

تا کنون حدود 250 پس لرزه کمتر از 2.5 ریشتر توسط ایستگاه لرزه نگاری استان ایلام ثبت شده است.

** احتمال وقوع زمین لرزه بالای 6.5 ریشتری در زاگرس کم است

متقی با بیان اینکه احتمال وقوع زمین لرزه بالای 6 ریشتر در زاگرس به دلیل جنس خاک بسیار کم است، تصریح کرد: به لحاظ تاریخی نیز این اتفاق تا حالا نیفتاده است.

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی یادآور شد: برای اولین بار است که پس لرزه هایی بالای 5 ریشتر پس از وقوع زلزله در منطقه روی می دهد و این امربه ندرت اتفاق می افتد.

** پیش بینی زمین لرزه پایه علمی ندارد

دکتر متقی در زمینه پیش بینی زلزله نیز گفت: پیش بینی زمین لرزه پایه علمی ندارد و فقط تا کنون یک زمین لرزه درچین پیش بینی شده است و تا الان زلزله ای پیش بینی نشده است.

وی بیان کرد: اکنون برای پیش بینی وقوع زمین لرزه پیش نشانگر داریم که وقوع زمین لرزه را در صورتی که نشانی از وقوع زمین لرزه باشد اعلام می کند و البته نمی تواند صددرصد باشد.

متقی ادامه داد: درپهنای زمین لرزه دو نوع موج داریم که موج اول مخرب نیست و این پیش نشانگرها از روی موج اول می توانند هشدار دهند که زمین لرزه ای در چند ثانیه بعد اتفاق خواهد افتاد.

وی یادآور شد : اکنون سامانه هایی برای هشدارسریع برای تهران و شهرهای بزرگ درحال آماده سازی است که زمین لرزه را قبل از وقوع ، چند ثانیه قبل با توجه به موج اول می تواند اطلاع دهد .

** 25 ایستگاه لرزه نگاری در سراسر کشور وجوددارد

معاون مرکز لرزه نگاری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: اکنون 25 ایستگاه لرزه نگاری این پژوهشگاه در کشور وجود دارد که به طور یکنواخت پوشش می دهد.

وی با اشاره به اینکه در ایران به دلیل صفحه عربستان جای امنی نداریم و همواره زلزله های کوچک و بزرگ در حال اتفاق است، گفت:متاسفانه الان رصد ایستگاه ها به صورت نقطه به نقطه نیست و در این زمینه ضعف داریم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: