آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 شهریور ماه 1393 = 27-08 2014

رئیس قوۀ قضاییه رژیم: به سکولارها کار ندهید

رادیو فرانسه: رئیس قوه قضاییه، از دولت خواست که به کسانی که "چارچوب قانون اساسی و خطوط اصلی را قبول ندارند"، کار و مسئولیت اجرایی ندهد. آیت الله صادق لاریجانی همچنین تأکید کرد که وزیر کشور حق ندارد بگوید "من کاری به موضوع پوشش و حجاب ندارم".

رئیس قوۀ قضاییه به شدت بر وجه دینی قضا و بر لزوم طرد هر نوع سکولاریسم تأکید کرد.

روز چهارشنبه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه‌ای با مسئولان عالی قوه قضاییه گفت دولت باید در چارچوب "قانون اساسی و ارزش‌های دینی" حرکت کند.

وی استدلال کرد که دولت باید در تمامی موارد به ارزش‌های دینی مقید باشد و نه فقط در چارچوب وظایف قوۀ مجریه. به عبارت دیگر "وزیر کشور نباید بگوید من کاری به موضوع پوشش و حجاب ندارم"...

به گفتۀ وی همۀ "دولتمردان و مدیران میانی" نه تنها باید اصول اسلامی را بپذیرند، بلکه موظف‌اند که "این پذیرش را ابراز کنند".

لاریجانی اضافه کرد: "بر اساس قانون اساسی مسئولان نباید به مخالفت با مفاسد اکتفا کنند بلکه موظفند با فساد به مبارزه برخیزند و از آنجا که دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه دولت هستند، مدیران قوه مجریه در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند".

سخنان آیت‌الله لاریجانی را می‌توان پاسخی دانست به وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی‌ فضلی که در اواسط تابستان گفته بود "نمی‌شود با فشار و خشونت بیش از حد با مسئله حجاب برخورد کرد". او همچنین مسئولیت وزارتخانه‌اش را در مبارزه با بدحجابی اندک دانسته و گفته بود که ۲۲سازمان و دستگاه مسئول پیگیری موضوع حجاب‌اند و وزارت کشور تنها یکی از این ۲۲ دستگاه است.

اما از نظر رئیس قوۀ قضاییه، کل "حاکمیت" باید به طور فعال با بدحجابی و "مفاسد" مبارزه کند. او صریحاً از مدیران بلند پایۀ قوۀ مجریه خواست که به کسانی که "چارچوب قانون اساسی و خطوط اصلی را قبول ندارند"، کار و مسئولیت اجرایی ندهند.


سکولاریسم یعنی مخالفت با قانون اساسی

لاریجانی سپس به شرح و تفسیر سکولاریسم پرداخت و با اشاره به اصل دوم قانون اساسی گفت: "جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایۀ ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او، و معنی این عبارت رد سکولاریسم در جمهوری اسلامی است".

به باور وی "التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی" و "مخالفت با سکولاریسم" از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند.
او توضیح داد که "اعتقاد به این که برای ادارۀ کشور، نظامات بشری کافی است، نفی اصل دوم قانون اساسی به شمار می‌رود، بنابراین سکولارها را نباید در سمت‌های مدیریتی قرار داد چون این بخش از قانون اساسی را قبول ندارند".


وقایع فرگوسن و انتخابات سال ٨٨

رئیس قوۀ قضاییه سپس به انتقاد از آمریکا پرداخت و با اشاره به واقعۀ قتل جوان سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس شهر فرگوسن در ایالت میسوری گفت: "اگر این نوع برخورد در هر گوشۀ دیگری از دنیا به جز کشورهای غربی صورت می‌گرفت، صدای حقوق بشرخواهی این کشورها بلند می‌شد".

وی پس از اشاره به "ابراز نگرانی ایران و محکوم کردن سرکوب شهروندان آمریکایی" ادامه داد: "وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که ایران حق دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد... گویا از یاد برده‌اند که در انتخابات سال ٨٨ چه کردند... آن انتخابات هم مسئلۀ داخلی ایران بود اما سران دولت آمریکا خطاب به معترضان پیام دادند که در خیابان‌ها بمانید و ما از شما حمایت می‌کنیم... گویا فراموش کرده‌اند که تعداد برنامه‌های فارسی زبان خود را برای دامن زدن به اغتشاشات چند برابر کردند".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: