آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 شهریور ماه 1393 = 28-08 2014

زمزمه های استیضاح وزیر ارشاد روحانی جدی شد

روزنامه شرق: «دانا» رفت و حالا همان‌طور که خیلی از پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد، کلیک جبهه پایداری‌ روی نام «علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت تدبیر و امید متمرکز شده است.

موضوع تک‌خوانی و جمع‌خوانی زنان در کنسرت‌ها و ضرورت سانسور برخی فیلم‌ها از محورهای موردنظر کمیسیون فرهنگی است و حالا آقای وزیر باید این مساله را بررسی کرده و جوانب امر را به این کمیسیون اطلاع دهد. البته او در ماجرای دغدغه نمایندگان درباره فیلم «عصبانی نیستم» وعده داده که بخش‌هایی از این فیلم در اکران عمومی حذف خواهد شد. محور سوال‌ها آنقدر متنوع است و دغدغه‌ها آنقدر کلی که بهانه برای بارها رفت‌وآمد وزیر به کمیسیون فرهنگی مجلس فراهم‌ شده؛ کمیسیونی که حالا با اکثریت نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری برنامه‌های تازه‌ای برای دولت در دستور کار قرار داده است. نخستین اقدام این کمیسیون عدم‌معرفی نمایندگان میانه رو مجلس برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات بوده و حالا سوال‌های مکرر از وزیر فرهنگ و ارشاد؛ وزیری که از ابتدای آمدن امیدواری‌هایی در میان جامعه فرهنگ و هنر به‌وجود آورده و از جمله وزیران پرکار کابینه به‌شمار می‌آید. علاوه بر اینها اعضای کمیسیون همچنین اعتراض‌هایی نسبت به برخی فعالیت‌های زیرمجموعه‌های این وزارتخانه نظیر تئاتر، سینما و کنسرت‌ها ارایه کرده‌اند و حالا جنتی و یارانش در وزارت فرهنگ باید در جلسه‌های بعدی پاسخگوی سوال نمایندگان باشند.

تک‌خوانی زنان بازتاب خوبی نداشته است
روز سه‌شنبه کمیسیون فرهنگی مجلس میزبان وزیر ارشاد بود تا به سوال مهرداد بذرپاش، بیژن نوباوه‌وطن، صرامی‌فروشانی، رستمیان، خدایی سوری، خسروی و رضایی پاسخ دهد. در این میان نوباوه، بذرپاش و رسایی بیش از دیگر نمایندگان، نزدیک به جبهه پایداری هستند و یک‌بار هم سوال از وزیر فرهنگ در صحن علنی با سوال از سوی همین طیف سیاسی کلید خورده بود و در نهایت به کارت‌زرد نمایندگان به علی جنتی ختم شده بود. سوال «حمید رسایی» از وزیر به مسوول سازمان مفاخر بازمی‌گردد و اشکالاتی را مطرح می‌کند. در نهایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده می‌دهد که باید با بررسی‌های بیشتر در این زمینه پاسخگو باشد. علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به ایسنا گفته: «یکی از نگرانی‌های اصلی اعضای کمیسیون موضوع تکخوانی یا جمع‌خوانی زنان در کنسرت‌ها بود که بازتاب خوبی نداشته و قرار شد وزارتخانه در این زمینه بررسی‌های لازم را صورت دهد تا دیگر شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.»

سوال بذرپاش درباره یارانه مطبوعات
سوال مهرداد بذرپاش مربوط به یارانه مطبوعات است و در نهایت نیز از توضیح وزیر قانع نمی‌شود. سوال نوباوه نیز در همین زمینه بود که قرار شد اگر اصلاح روش در یارانه مطبوعات صورت گیرد، سوال خود را پس بگیرد. «مهرداد بذرپاش» از مدیران جوان دولت احمدی‌نژاد که حالا در هیات‌رییسه مجلس حضور دارد، یکشنبه 15تیر سال‌جاری در نطقی، از مواضع فرهنگی دولت انتقاد کرده بود: «عده‌ای در این کشور اخیرا نگران چیزهای خاص شده‌اند؛ دیده‌نشدن چند شبکه‌ غیراخلاقی و مستهجن در شبکه‌های ماهواره‌ای و هر کسی که کوک مخالف بزند را جدیدالاسلام می‌نامند. بماند که مواضع این آقایان در گذشته راجع به ماهواره چه بوده که ما به چرخش هنرمندانه 180درجه‌ای عادت کرده‌ایم. برخی در این کشور تا حرف از حجاب می‌شود برمی‌افروزند و گویا بدنشان کهیر می‌زد.»

از تذکر درباره دیدار با خاتمی تا لغو کنسرت‌ها
سوال از وزیر در کمیسیون ادامه یافته و صرامی‌فروشانی نیز انتقادی درباره امکانات وزارت فرهنگ در حوزه انتخابیه خود مطرح می‌کند. او هم از پاسخ وزیر قانع نمی‌شود اما خدایی‌سوری با توجه به اظهارات وزیر و قول‌هایی که داده، سوال خود را پس می‌گیرد و قانع می‌شود. اما بخشی از فشاری که از سوی نمایندگان به سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد شده به‌دلیل صدور مجوز فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان بود. البته بخشی از این فشار روزهای قبل نیز از سوی برخی رسانه‌های خاص و تندرو آغاز شده بود و حالا جهت‌دار شده، به کمیسیون فرهنگی هم رسیده و آنها را بابت این مجوز عصبانی کرده است. جنتی اما به‌نظر می‌رسد با اطلاع به این موضوع به کمیسیون رفته بود. آنچنان که طاهری در همین زمینه به «ایسنا» گفته: «فیلم « عصبانی نیستم» که در ایام جشنواره بین‏المللی فیلم فجر اکران شد قرار است که به‌زودی اکران عمومی شود و از آنجایی که نمایندگان نسبت به این فیلم اعتراضاتی داشتند، وزیر توضیح داد که برخی از قسمت‌های این فیلم برای اکران حذف شده است.»

«علی جنتی» پیش از این نیز بارها مورد سوال و تذکر نمایندگان اصولگرای بهارستان قرار گرفته و حتی برخی از نمایندگان در موضوع دیدار نوروزی او با «سیدمحمد خاتمی» به او تذکر دادند. البته چندی‌پیش در همین بهارستان 20نماینده در تذکر مشترکی به جنتی نسبت به «صدور مجوز برگزاری کنسرت‏های موسیقی مغایر شئونات اسلامی با حضور خوانندگان مبتذل» انتقاد کردند. از اینها گذشته 160نماینده مجلس با تذکر کتبی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین روز کاری خود در سال۹۳ را آغاز کردند. همان نمایندگانی که سه‌ماه مانده به نوروز 93 به‌دلیل اظهارتاسف علی جنتی از توقیف نشریات به او «کارت‌زرد» داده بودند. اما این بار موضوع توقیف هفته‌نامه 9دی به تذکر160نماینده به وزیر فرهنگ منجر شد. نشریه‌ای که چند بار‌ تذکر گرفته بود. 9دی پیش از توقیف، کاریکاتوری منتشر کرده بود که دست وزیر ارشاد را در دست شیطان کشیده بود و توافقنامه ژنو را «جام زهر» خوانده بود. البته حمید رسایی، مدیرمسوول 9دی، در تاریخ 17دی‌ سال92 -چندی پیش از توقیف نشریه متبوعش- وزیر ارشاد را به صحن علنی مجلس کشاند و درباره چرایی ابراز تاسف او درباره توقیف روزنامه «بهار» از او سوالاتی پرسید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: