آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 شهریور ماه 1393 = 28-08 2014

نامه شدیداللحن کشورهای عربی به امیر قطر

"دیپلماسی ایرانی": روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس 30 آگوست نشست مهمی را برگزار خواهند کرد و در آن درباره چگونگی اجرای توافق نامه ریاض به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

به گفته این منابع این وزرای امور خارجه در این جلسه درباره چگونگی شکل گیری آینده روابط کشورهای عضو شورای همکاری و این که قطر تا چه اندازه به توافقات و تعهداتی که داده پایبند بوده است و کدام بندها را اجرا نکرده و این که آیا باید اختلاف ها را با آن حل کرد یا این که برخوردهای شدیدتری را علیه آن انجام داد با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

منابع آگاه گفتند که در نشست روز یکشنبه در جده موضوع قطر به میان نیامد و حاضران تنها بر پرونده سوریه متمرکز شدند.

در همین رابطه منابع نزدیک به کاخ امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی اعلام کردند که وی نامه شدیداللحنی را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر سر حمایت قطر از گروه های شبه نظامی تندرو در لیبی دریافت کرده است. در این نامه از قطر خواسته شده است که اجازه دهد مردم لیبی خود سرنوشتشان را تعیین کنند و بگذارد لیبیایی ها انتخابات آزاد پارلمانی برگزار کرده و خود تصمیم بگیرند که آینده کشور و نهادها و نوع حکومتشان چگونه باشد.

به گفته این منبع در این نامه همچنین از رهبران قطر خواسته شده است تا رفتار خود را تغییر داده و به ریختن بنزین بر روی آتش بحران های منطقه ای همانند آن چه اکنون در مصر و لیبی می گذرد، پایان دهند.

کشورهای شورای همکاری در نامه خود همچنین گفته اند که خوب می دانند دوحه از گروه های شبه نظامی ای که از لحاظ مردمی منزوی هستند حمایت می کند تا به زور اسلحه کودتا کرده و مشروعیت انتخابات را در لیبی زیر سوال ببرند.

در همین رابطه منابع آگاه مصری اعلام کردند که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر اخیرا به رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پیام داده است که کاسه صبر مصر در قبال نقش تخریبی و فتنه برانگیزانه قطر و خون هایی که توسط گروه های تروریستی تندروی مورد حمایت این کشور ریخته می شود، لبریز شده است و می خواهد اقدامات عملی علیه دوحه انجام دهد.

پیش از این کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به قطر مهلت داده بودند به تعهدات خود عمل کرده و همان طور که وعده داده بود حمایت خود را از اخوان المسلمین و گروه های مسلح وابسته یا نزدیک به آن متوقف کند.

تحلیلگران می گویند که قطر در حال حاضر روش فرار به جلو را در تعامل با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در پیش گرفته و به رغم این که اشتباهاتش را پذیرفته است و می گوید می خواهد خطاهای گذشته را جبران کند اما عملا هیچ کاری از پیش نمی برد و همچنان به سیاست های افراطی خود در حمایت از گروه های تندروی اسلامی و تروریستی ادامه می دهد.

به اعتقاد کارشناسان قطر به جای حل اختلافات با کشورهای همسایه عربی اش و عمل به تعهداتی که داده است، روابط خود را با ترکیه عمیق کرده به گونه ای که به هم پیمانی استراتژیک برای آن تبدیل شده است. لیبی و دوحه با همکاری یکدیگر از گروه های تندروی تروریستی نظیر داعش در عراق و سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند و به گروه های شبه نظامی در مصراته نیز پول و سلاح می دهند تا اهداف آنها را در لیبی دنبال کنند.

در همین راستا گروه های شبه نظامی مصراته اخیرا علیه حکومت و انتخابات پارلمانی جدید آن قیام کرده و با انجام عملیات مسلحانه عملا مانع از انجام کارهای دولت و برگزاری پارلمان در طرابلس، پایتخت لیبی شدند. آنها که تحت کنترل اخوان المسلمین هستند شکست این جریان را در انتخابات اخیر مجلس نپذیرفته اند و تلاش می کنند در خیابان های مختلف لیبی جوی کودتایی را حاکم کنند.

مصر اخیرا قطر را متهم کرده است که به همراه ترکیه تلاش می کنند پیمانی را با گروه های شبه نظامی اسلامی تشکیل دهند. این دو کشور با حمایت تسلیحاتی و آموزش نیروهای آنها و همچنین دادن پول های کلان به آنها صدها جهادی را به سوریه و عراق و لیبی می فرستند. مصر همچنین قطر و ترکیه را متهم می کند که با حمایت از این گروه ها تلاش دارد ضمن ناامن کردن منطقه امنیت مصر را نیز هدف قرار دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: